Palisade er den første store SUV fra Hyundai

  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai
  • Palisade er den første store SUV fra Hyundai

Hyundai Palisade er næsten fem meter lang, har syv sæder og en 3,8-liters V6-motor med tæt på 300 hk. Den første store SUV fra koreanerne (og søstermodellen Telluride fra Kia) er en amerikansk affære

Den skal være stor, den skal have syv sæder, og så skal den have en V6-motor. Det er den amerikanske SUV, vi taler om. I Europa vil en SUV på næsten 5 meter være en rigtig stor bil, mens den for amerikanerne ikke er meget mere end en mellemklassebil. Og amerikanerne elsker den, for de dropper i stigende grad de store MPV’er som Chrysler Pacifica, Honda Odyssey og Kia Carnival for at få stillet eventyrlysten i en SUV med syv sæder.

Det er en klasse med gang i, og det er en klasse med mange bilmodeller bl.a. hedder Chevrolet Traverse, Ford Explorer, Honda Pilot, Toyota Highlander og Volkswagen Atlas. SUV’erne er typisk større end premiummodeller som BMW X5, men de koster langt, langt mindre. Kunderne kommer langt for 250.000 kr. En ny X5 koster typisk over 400.000 kr., og mens den pris kan få julelysene frem i danske øjne, er det alt andet end en billig bil i USA.

Nyeste medlem i den populære klasse er Hyundai Palisade, den største SUV koreanerne har lavet til dato. Palisade er engelsk for hegn eller indhegning, men Hyundai har nok nærmere tænkt på det rige kystkvarter tæt på Los Angeles, Pacific Palisades, da de skulle komme på navnet, for den 498 cm store SUV kalder koreanerne selv for deres første premium-SUV. Palisade er flagskibet, topmodellen over den mindre Santa Fe, og skal det være mere luksuriøst fra Korea, bliver det fra søstermærket Genesis.

Los Angeles bugner af bilnyheder

Inspiration fra Volvo og BMW

Grillen er stor og bombastisk, og SUV’ens grundlæggende form – kantet og høj – leder tankerne hen på Volvo XC90, som sikkert ikke er et tilfælde. Interiøret minder mere om det, BMW har bygget ind  i deres nye X5. Digital instrumentering med en skærm på 12,3″ og infotainmentsystem med en skærm på 10,25″ sidder under en fælles skygge skygge, men går ikke som i fx Mercedes-Benz GLE sammen til det, der ligner en enkelt stor skærm. Som den nye GLE har Palisade fuldt elektrisk styret 2. sæderække, så det er nemmere at komme om til de to sæder bagest i bilen. En akselafstand på 290 cm hører til i superligaen, og det gør, at der er god plads på alle siddepladser, og man, som et af billederne viser, kan køre af sted med to store golftasker i bagagerummet, selv om alle syv sæder er i brug. Vi ved ikke, hvem der tager alle børnene med på golfbanen, men Hyundai giver altså muligheden.

Den nye Hyundai kan udstyres til den store guldmedalje med nappalæder, stort head up-display, samtaleanlæg mellem 1. og 2./3. sæderække med Driver Talk-systemet og meget mere – som standard er der bl.a. 16 kopholdere, fuld sikkerhedspakke og syv USB-indgange.

En motor. V6, selvfølgelig

Palisade kører ud til amerikanske kunder med en V6-motor på 3,8 liter og Atkinson-forbrændingsprincippet, som skulle være med til at presse benzinforbruget i bund. Med 295 hk og 355 Nm er motoren en af de stærkeste standardmotorer i klassen, og med otte geartrin er automatgearkassen også mere moderne end de fleste konkurrenters. Gearkassen betjenes ikke med en traditionel gearstang, men som i Kona Electric med trykknapper under midterkonsollen. HTRAC-firehjulstræk med aktiv kraftfordeling er ikke tvang i Palisade, for mange kunder nøjes gerne med en forhjulstrækker.

Når Hyundai gør noget, følger Kia næsten altid med (eller den anden vej rundt), så søstermærket laver selvfølgelig også en stor SUV på samme platform. Kia har allerede givet en forsmag på den stort set produktionsklare Telluride (de tre billeder med den røde bil), men den endelige verdenspremiere bliver i januar på den internationale biludstilling i Detroit. Der er jo ingen grund til at slås om rampelyset, så Hyundai får Los Angeles-udstillingen (30. november-9. december) for sig selv.