Peugeot 508 – fransk flair også med 130 hk?

  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?
  • Peugeot 508 - fransk flair også med 130 hk?

Den franske firmabil med flair er tilbage, og 508 skal ramme bredt og kapre kunder fra Audi og BMW. Men Peugeot-importøren er også realistisk, så billigere udgaver skal være alternativer til Opel Insignia, Skoda Superb og Volkswagen Passat. Vi prøver en af de nye 508’ere, som lander i sidste kategori – 508 1,5 BlueHDi aut. Allure, som koster 364.990 kr. eller fås som firmabil til et beskatningsgrundlag på 324.909 kr.

Blandingen af ingredienser og kvaliteten af dem er det, der gør forskellen. Den gamle Peugeot 508 og den nye Peugeot 508 er slet ikke så langt fra hinanden, når det bare er fakta, der serveres: de to modeller har klassisk sedanform, plads til fem, forhjulstræk og firecylindrede motorer. Men når fakta blandes med følelser og fornøjelse, kunne den gamle 508 lige så godt være en Mazda 626 fra 90’erne og den seneste 508 en ny Audi A5 Sportback.

Kvaliteten af ingredienserne er gået fra Netto- til Super Brugsen-kvalitet. Karrosseriet har samme grundtræk som BMW 4-serie Gran Coupé og A5 Sportback, så der er tale om en kortere, mere kompakt, lavere og mere praktisk 508 end før – ikke så generøs med bagsædepladsen som før, men med en stor bagklap, der åbner højt mod himlen og gør 508 fleksibel. At 508 så ligner en strømlinet sedan med en kort bagende, gør at den virker mere elegant end den buttede 4-serie Gran Coupé. Peugeot lavede den gamle 508 på en gammel tysk opskrift (tænk Opel Vectra), men glemte at hælde fransk flair i dejen. Den nye 508 er lavet med fransk stolthed blandet med friskt design og ny teknik.

Peugeot-importøren har desværre været nødt til at rykke den danske introduktion til januar næste år, men held-i-uheld – 508 hatchback/fastback får derfor selskab af den mindst lige så vigtige stationcar, 508 SW. Vi har tidligere prøvet de to topmodeller i 508-serien, de to GT-udgaver, som er en diesel med 177 hk og en benziner med 225 hk (og den endnu mere praktiske og mere familievenlige 508 SW får vi lejlighed til at prøvekøre i november), men vi har allerede haft lejlighed til at prøve en 508, som er meget vigtigere på det danske marked: 508 1,5 BlueHDi EAT8 Allure, som ventes at blive den mest populære blandt firmabilister og sikkert også for private købere. Den er udstyret med PSA-koncernens (Peugeot, DS, Opel…) nyeste dieselmotor, en 1,5-liters dieselmotor med 130 hk og 300 Nm, som allerede lever op til den næste og endnu strengere norm for udledning af gasser og giftige stoffer, EURO 6c, som først er påkrævet i 2020.

At den lille dieselmotor også vil være oplagt for private købere, har meget at gøre med udvalget af benzinmotorer fra den franske producent. 508 har minimum 180 hk, når den er udstyret med benzinmotor, og koster dermed mindst 400.000 kr., og det håber vi, der vil blive rettet op på i den nærmeste fremtid, fx med den fremragende trecylindrede 1,2-liters Puretech-motor med 130 hk. Den lille maskine fungerer rigtig godt i både 308, 3008 og 5008, så der er intet til hinder for, at den vil gøre det rigtig godt i 508.

Comeback med stil – den nye Peugeot 508 SW

En lille diesel er stor nok

Med tanke på at 508 1,5 BlueHDi med automatgearkassen EAT8 med otte fremadgående gear er udråbt til en så vigtig model for firmabilister, foregår en stor del af vores prøvekørsel på de danske motorveje, hvor mange firmabilister har for vane at bruge mange timer. Peugeot har i årtier været kendt i branchen for effektive og støjsvage kompakte dieselmotorer. Med andre ord gode motorer med en behagelig lyd, som ligger langt fra Volkswagens grove, gamle pumpe-dyse-motorer. 1,5’eren er æblet, der falder tæt på stammen, og det er motorens første gode anmærkning i karakterbogen. Den er behagelig at være i selskab med, og først ved ubrugeligt høje omdrejninger, fra godt og vel 4.500 o/min, bliver motoren gennemtrængende i kabinen.

Dieselmotoren stiller velvilligt med sine 300 Nm fra 1.750 o/min, og den giver indtryk af et mere end tilfredsstillende overskud allerede fra tomgang. Den er mest komfortabel op til 3.500 o/min, og derfor er EAT8-gearkasse med de mange gear en god partner, der ikke forfalder til hverken for høje eller for lave omdrejninger – og mindre tryk på speederen får også tempoet op. En 2-liters motor (fås med 163 eller 177 hk) vil give mere power til overhalinger, men 508 1,5 BlueHDi er godt motoriseret til at ligge med 130 km/t med to voksne, to kufferter og en masse småting ombord, og man kommer ikke til kort, når der skal laves relativt hurtige overhalinger.


Tungere end man skulle tro

Til trods for de mere kompakte mål end den gamle 508 er den nye model ingen letvægtsmodel, og sammenligner vi den køreklare vægt for en VW Passat 1,6 TDI DSG, så er den franske nyhed i den testede form 15 kilo tungere. At dieselmotoren i den franske model så er relativt lille, gør dog at vægten over bilens forende er meget lavere end med 2-liters dieselmotoren. 109 kilo sparer man forakslen og forhjulene for, og dermed hjælpes køreegenskaberne og dynamikken på vej.

På motorvejen bemærker vi, at den nye 508 1,5 BlueHDi er sporstabil, upåvirket af sidevind og kommer med et styretøj, som ikke kræver konstant korrigering. Det er tysk, og det er ment positivt. Affjedringen er modsat den klassisk franske, hvor den duvende og fjedrende karakter er kendetegn, og mens det kun i få tilfælde på motorvejen viser sig ved, at undervognen ikke tolererer små, hurtige stød, så skal man indstille sig på at få en bil med ret kontant affjedring ved kørsel i byen og på landet, hvor vores veje typisk er i dårligere stand. 508 med 17” alufælge, standard på Allure-udstyrsvarianten, kommer ikke i nærheden af smidigheden i en Mercedes-Benz C-Klasse, så den ligger tættere på Volkswagen Passat. Adaptive støddæmpere fås kun til GT-udgaverne og 508 med benzinmotoren med 180 hk, hvor det er standard.

Det spændstige og lette design giver forestillinger om spændstige og involverende køreegenskaber og dynamik som i Alfa Romeo Giulia. Det er imidlertid ikke karakteristikken, der passer på 508. Som i det meste af modelprogrammet sidder man med et meget lille rat foran sig, en del af i-Cockpit-filosofien med højt hævet instrumentering, og det giver en øjeblikkelig oplevelse af en bil, der styrer hurtigt og skarpt. I virkeligheden, når det første indtryk afløses af flere timer, er styretøj bare let og uden egentlig kommunikation og præcision. Køreegenskaberne i den testede 508 er gode, gennemsnitlige og sikre, men vi ser ikke en tidligere BMW-ejer skifte til franskmanden for at tage den mest kurvede omvej hjem.

Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508

Med flair skal kabinen bygges

Gennemsnitlige køreegenskaber er ingen hindring for en stor oplevelse bag rattet, som i dette tilfælde altså er meget lille. Vi anbefaler en lang prøvetur i 508 for at se, om man kan sidde ordentligt bag rattet, se instrumenterne ordentligt og i det hele taget mørke, om det fungerer med det lille rat. Næste skridt er at blive imponeret over den overordnede indretning. Ingen løsning er tilfældig i opbygningen af det interessante instrumentbord, og Peugeot har forstået igen at bruge fransk flair til en kabine, som ser mere spændende ud end i en ”stram” Audi A4. Materialerne bliver bedre for hver gang, Peugeot lancerer en ny model, og 508 er lækkert indrettet for en bil, der starter ved 300.000 kr. Allure-modellen har blød og lækker plast langs instrumentbordet, som har mønster som rå kulfiber, og hvis det kan lyde som indretningen i en AMG bestilt af en arabisk oliemilliardær, så ser det ikke sådan ud. Det er stiligt, flot.

Der er udstyr nok til at behage de fleste danskere i den nye 508, og som Allure (næstlaveste udstyr) får man den store touchscreen på 10” med navigation og Apple CarPlay, som sidder over rækken med ”tangenter”, knapper som giver genvej til navigation, bilens indstillinger, klimaanlæg, telefon og apps. Under dem sidder touch-knapper til bl.a. sædevarmen, men vi ville ønske, at Peugeot ville rykke betjeningen af klimaanlægget med to zoner ud i separate knapper. Både fordi Peugeots touchscreen langt fra er blandt de hurtigste til at reagere på tryk og fordi man skal ind i en menu for at skrue op og ned for temperaturen.

For at testbilen skulle virke rigtig prangende på udstyrssiden, skulle adaptiv fartpilot og LED-forlygter være standard. Adaptiv fartpilot (og metallak) er standard i alle udgaver af 508 som firmabil, og koster hele 13.500 kr. til biler med automatgear, mens LED-forlygter koster 25.000 kr. til den testede Allure (ekstra månedlig ydelse for firmabil ikke oplyst) og er standard på GT-Line og GT. Active og Allure har gammeldags halogenforlygter.

Du kan læse alt om listepriser for private og udstyr ved at klikke på linket herover, men er du en af dem, der får firmabil stillet til rådighed, skal du læse med her, hvor vi har beskatningsgrundlag på alle de tilgængelige 508-modeller.

Den testede 508 1,5 BlueHDi EAT8 Allure er den indstigningsmodellen for firmabilister, og beskatningsgrundlaget starter ved 324.909 kr. Næste 508 er 1,6 Puretech EAT8 GT-Line med benzinmotoren med 180 hk, som starter ved 376.437 kr. Dieselmodellen 508 2,0 BlueHDi EAT8 GT-Line med 163 hk står til 393.540 kr., og med de to GT-varianter tager priserne så et stort spring. 508 GT 2,0 BlueHDi EAT8 GT med dieselmotoren med 177 hk har et beskatningsgrundlag på 457.084 kr., mens benzinudgaven 1,6 Puretech EAT8 med 225 hk ligger lige under den med 450.353 kr.

Hvis man regner Opel Insignia og Volkswagen Passat som nogle af de nærmeste konkurrenter i firmaklassen, og tager udgangspunkt i testbilen, så starter en tilsvarende Insignia 1,6 Diesel med 136 hk, automatgear og Best Line-udstyr ved 323.978 kr. (Nordania Leasing) og Passat 1,6 TDI DSG Comfortline med 120 hk og automatgear ved 312.797 kr. Med benzinmotor starter Passat dog allerede ved 269.382 kr. De dyrere 508-modeller skal nærmere sammenlignes med bl.a. Audi A5 Sportback (fra 408.965 kr. som 1,4 TFSI med 150 hk og DSG) og Volkswagen Arteon (fra 388.835 kr. som 1,5 TSI Evo med 150 hk og DSG).

Med den store variation både i listepriser til private og beskatningsgrundlag for firmabilister håber Peugeot-importøren i Danmark at ramme bredt og få genetableret den markedsandel, som gik tabt, da 407 blev til den gamle 508. Forløber alt efter importørens plan, kan vi forvente at se halvdelen af 508’erne på de danske veje i hænderne på firmabilister, den anden halvdel hos private kunder. Mere spændende er det dog, om Peugeot igen bliver en stor spiller i segmentet, hvor premiummærker som BMW har rejst sig og er blevet store i de seneste 8-10 år. 508 er i sig selv mere end interessant nok til at rejse interessen – om danskerne er med på vognen, vil tiden vise.