Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X

  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X
  • Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X

En helt ny udgave af Mazda 3 har netop haft premiere på biludstillingen i Los Angeles, og den kommer allerede til Danmark i foråret – med motorer fra 1,5 til 2 liter, deriblandt den nye Skyactiv-X-benzinmotor

Design, funktion og køreoplevelse uden dikkedarer. Mazda forfiner sine filosofier med den helt nye 3’er, som netop har haft premiere som både hatchback og sedan på den internationale biludstilling i Los Angeles, og japanerne ser det som en æressag, at bilen skal være rendyrket i designet, nem og lige til i kabinen og tilbyde en præcis og afbalanceret køreoplevelse.

Det starter med en nyfortolkning af Kodo-designfilosofien, hvor der er færre linjer og mindre uro i designet. Designerne har ikke lavet ekstra streger og buk i karrosseriet flader for at gøre den nye 3 mere spændende – de muskuløse træk skal tale for sig selv. Det er især tydeligt omkring den store C-stolpe mellem bagdøre og bagklap, som giver bilen mere fylde den forgængeren. Det er design uden dikkedarer, og historien er den samme, når man åbner døren; som på den faceliftede Mazda 6 er der et langt og tyndt tværgående element på instrumentbordet, som giver en lethed i kabinen.

Som en omslutning af skærmen til infotainmentsystemet, som nu har en skærm på 8,8″, sidder den øverste del af instrumentbordet. Rattet er helt nyt og med tyndere eger og nye knapper, mens instrumenteringen er simpel, overskuelig og delvist digital. Designet er tydeligvis et stort skridt frem, og billederne giver også indtrykket af mere luksuriøse materialer.

Til trods for det overskuelige indtryk byder den nye 3’er på mere udstyr end nogen Mazda før den. I-Activsense-sikkerhedssystemer omfatter bl.a. aktivt førerovervågningssystem med infrarødt kamera og LED-teknologi, som konstant holder øje med hvor åbne førerens øjne er, og om blikket holdes på vejen. Et blind-vinkel-system af den omvendte slags er også en nyhed: radarsensorer på bilens front og sider holder øje med biler, som kommer fra siden, når man fx skal ud fra et uoverskueligt T-kryds eller ud fra en p-kælder. Kommer der en bil, og kører man alligevel frem, vil 3’eren selv bremse. Som i flere andre biler i klassen kan man nu også få kø-assistent, som ved hjælp af adaptiv fartpilot, sporassistent mv. delvist overtager styring og acceleration, når man kører i situationer med svær trafik.

Opnåelig luksus

Den første med Skyactiv-X

Den fornyede japanske Golf-klassemodel er den første Mazda med en ny platform og struktur, som Mazda kalder Skyactiv-Vehicle Architecture. Arkitekturen gennemsyrer hele bilen, lige fra sædernes opbygning over støjisoleringen til kørestillingen og køreegenskaberne. Igen handler det om at tilbyde ustresset præcision, og Mazda lægger meget vægt på, at den nye 3’er skal føles naturlig og uproblematisk at køre i og opholde sig i. Vi er især spændte på køreegenskaberne og komforten, selvfølgelig, men også på støjniveauet i bilen, som er et problem i den udgående model.

Ikke kun arkitekturen er ny, men også motoren i toppen af modelprogrammet. Mazda 3 er den første model i produktion med Skyactiv-X-benzinmotoren – en mindre revolution, lover Mazda. 2-liters motoren er den første benzinmotor i masseproduktion, hvor forbrændingsprocessen ikke har traditionelle tændrør til den primære antænding af benzinen. Det er i stedet selve kompressionen af brændstoffet, der står for antændingen. Fordelene skulle være en forbrugssænkning med op til cirka 30 procent, men også bedre motorrespons, mere drejningsmoment og mere omdrejningsvillighed.

Mazda taler ikke ydelser for nogen motor i den nye 3, således heller ikke Skyactiv-motoren. Tidligere har japanerne nævnt cirka 190 hk, hvilket vil få benzinmotoren til at være den stærkeste i den nye model. Der er forbedrede udgaver af Skyactiv-G-benzinmotorerne på 1,5 og 2 liter, som vi regner med vil yde et sted mellem 100 og 165 hk. En dieselmotor (Skyactiv-D) er der også plads til i motorprogrammet, men det bliver ikke den eksisterende 2,2-liters motor – i stedet den nye 1,8-liters motor fra den faceliftede CX-3, som formentlig vil yde 115 hk.

Der er to gearkasser på programmet, begge med seks trin. En manuel og en automatisk. Den nye 3’er fås også med firehjulstræk, i-AWD, og vi er spændte på, om denne udgave af bilen kommer til Danmark.

Både som hatchback og sedan hører den nye Mazda 3 til blandt de største biler i klassen. Som hatchback er den 446 cm lang, som sedan er den oppe på over 466 cm – til sammenligning er den nye Kia Ceed hatchback 431 cm lang, som stationcar 460 cm.

Mazda opdaterer CX-3. Igen