Så er Citroëns nye mini-SUV her

  • Så er Citroëns nye mini-SUV her
  • Så er Citroëns nye mini-SUV her
  • Så er Citroëns nye mini-SUV her

Citroën siger farvel til den lille MPV C3 Picasso ved at lancere den nye SUV C3 Aircross. Den 415 cm lange SUV skulle blive en af de mest fleksible i klassen – og designmæssigt kan den tale for sig selv

Omstigningen kommer på det helt rigtige tidspunkt. MPV-toget er ved at gå i stå i Europa, og det levner ikke megen plads til biler som Citroën C3 Picasso, som nu udgår. I stedet kører SUV-toget ind på stationen, og Citroën er nu klar til at stige ombord med en lille SUV, der skal fange nye kunder – og dem som gerne vil skifte fra C3 Picasso.

På en opdateret platform, som Opel Crossland X allerede står på (Opel ejes nu af PSA Peugeot-Citroën, hvis du ikke allerede havde fået det med), skal den nye C3 Aircross konkurrere med sin tyske pendant, sin franske søster Peugeot 2008 (vi forventer en ny udgave i 2019), Renault Captur, Hyundai Kona, Kia Stonic og flere til. Det bliver en hård kamp, men den 415 cm lange Citroën har sit unikke design – klart slægtskab med især den mindre C3, men også C4 Cactus – og højst sandsynlig en fremragende kørekomfort.

 

Præcis som Opel Crossland X kommer C3 Aircross med et variabelt bagagerum, som med justerbart bagsæde er mellem 410-520 liter med fem sæder i brug. Den kan også fås med head up-display, stort panoramasoltag, parkeringsassistent, trådløs smartphoneoplader og meget mere.

Citroën er endnu stum omkring motorprogrammet, men det vil være præcis som i Opel Crossland X og den nuværende Peugeot 2008. Trecylindrede benzinmotorer med 82, 110 og 130 hk og en firecylindret dieselmotor. Men om det bliver PSA-koncernens nye, en 1,5-liters, eller den ældre 1,6, vides endnu ikke.

Som Peugeot 2008 (og 3008) fås C3 Aircross med en slags erstatning for manglende firehjulstræk, nemlig Grip Control, som gennem ændret ESC- og ABS-styring tillader hjulspind på fx sneglat underlag.

Citroën C3 Aircross skulle komme på markedet i andet halvår i år, men vi har endnu ingen danske informationer.