Så er der sat en prislap på Ford EcoSport

  • Så er der sat en prislap på Ford EcoSport
  • Så er der sat en prislap på Ford EcoSport
  • Så er der sat en prislap på Ford EcoSport
  • Så er der sat en prislap på Ford EcoSport
  • Så er der sat en prislap på Ford EcoSport
  • Så er der sat en prislap på Ford EcoSport

Med facelift nummer to kommer Fords mini-SUV EcoSport omsider til Danmark. Ford satser på veludstyrede versioner, og mens startprisen på 207.580 kr. er høj, er der ikke langt til topmodellen

Endnu et mini-SUV er på vej til Danmark, og denne gang er det en bil, der virkelig ser ud som en klassisk SUV, nemlig Ford EcoSport – den er kantet og har en højere indstigning end flere konkurrenter, fx Kia Stonic og Peugeot 2008. EcoSport virker på billeder som en stor bil, men den er med sine 410 cm kortere end eksempelvis Seat Arona, så det er EcoSports 10 cm mere i højden (i alt 165 cm), som gør den store forskel.

Hvor Kia Stonic er en helt ny bil, ny som model og ny på verdensmarkedet, så er Ford EcoSport en model fra 2013, hvor det tekniske udgangspunkt er den foregående Fiesta. Ford har hidtil valgt ikke at markedsføre den i Danmark, men med et omfattende facelift, det andet af slagsen siden bilens introduktion, er kursen ændret – og EcoSport er på vej til de danske forhandlere.

Ford EcoSport – en lidt for afslappet sydamerikaner

Til det europæiske marked, og det gælder selvfølgelig også vores, produceres EcoSport ikke med en benzinmotor med færre end 125 hk, og det driver tydeligvis prisen i vejret, så basismodellen EcoSport 1,0 EcoBoost Trend koster fra 207.580 kr. De fleste konkurrenter ligger med basismodellerne i lejet omkring 170-185.000 kr., men det er for biler med motorer, hvor ydelsen er meget lavere, typisk mellem 80-95 hk.

EcoBoost kommer i alt med tre motorer og tre udstyrsniveauer. Basismotoren har som nævnt 125 hk (dertil 170 Nm), og den kommer med en manuel gearkasse med seks trin. 0-100 km/t skal den bruge 12,7 sekunder på, og et kig i dataarket på før-facelift-versionen afslører hvorfor: EcoSport vejer som minimum 1.350 kilo. En Seat Arona med 115 hk er en fjervægter ved siden af med en vægt på 1.187 kilo.

Solidt udstyr selv i basismodellen

Den stærkeste EcoSport, 1,0 EcoBoost med 140 hk, har blot 10 Nm mere, og 0-100-tiden er derfor stadig høj med 11,8 sekunder. Måske det bare er på papiret, den virker langsom – det må komme an på en prøve. Tredje og sidste motorvariant er en 1,5-liters TDCi-diesel med 100 hk og 215 Nm, som har et gennemsnitsforbrug på 24,4 km/l.

Basismodellen Trend har 16” stålfælge, læderrat, aircondition, elspejle, varme i forsæderne, tågeforlygter, forskydeligt armlæn radio med 4,2” skærm (ikke touchscreen) og Bluetooth. Titanium kommer med 16” alufælge, automatisk klimaanlæg, dellæder på sæderne, sølvfarvet tagræling, regnsensor, p-sensorer bag, fartpilot og infotainmentsystemet SYNC 3 med 6,5” touchscreen. ST-Line har sportsundervogn, stylingkit med 17” alufælge, tag i kontrastfarve og de fleste udstyrsdetaljer fra Titanium.

EcoSport bliver den anden Ford i Danmark efter Fiesta, som fås med B&O Play-lydanlægget. Som det meste andet ekstraudstyr til den lille SUV er lydsystemet med ni højttalere og subwoofer meget rimeligt prissat. Sammen med 8” touchscreen koster B&O Play 10.560 kr. til Trend, 5.770 kr. til Titanium og ST-Line. Xenon-forlygter koster kun 3.150 kr. til Titanium og ST-Line, mens læderindtræk stort set gives væk til 2.420 kr. til Titanium. Diverse pakker og opgraderinger til større alufælge fås også usædvanligt billigt, fx tonede ruder bagtil og 17” grå alufælge til Titanium til 3.100 kr. Når det kommer til aktive sikkerhedssystemer, er EcoSport dog langt efter de bedste konkurrenter: automatisk nødbremse optræder hverken på standard- eller ekstraudstyrslisten, og blind vinkel-assistent er eneste tilkøb til 5.040 kr.

Lav merpris for 140 hk

De tre udstyrsniveauer kan ikke frit kombineres med en hvilken som helst af de tre motorer. Benzinmotoren med 125 hk fås som Trend og Titanium, benzinmotoren med 140 hk udelukkende som ST-Line og dieselmotoren enten som Trend eller ST-Line. Basismodellen koster som nævnt 207.580 kr., mens EcoSport med 125 hk og Titanium-udstyr koster 228.010 kr. (merpris lige over 20.000 kr.) Der er ikke langt op til den stærkere EcoSport med 140 hk og ST-Line-udstyr, som koster fra 234.670 kr. – det er et spørgsmål om, hvilken filosofi man har. ST-Line vil være hårdere affjedret end Titanium.

Dieselmotoren med 100 hk koster som Trend 217.710 kr. og som ST-Line 239.530 kr. En EcoSport diesel findes med firehjulstræk, men den ser vi umiddelbart ikke i Danmark.