Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys

  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys
  • Sådan! Suzuki-importøren giver Jimny grønt lys

I juni kunne Blog om Biler vise de første billeder af den nye Suzuki Jimny, og det er svært ikke at blive begejstret over mikro-firehjulstrækkerens funktionelle og fede design – importøren var desværre tilbageholdende omkring dansk introduktion. Men den rigtige beslutning er taget, og Jimny lander i januar. Læs alt om den lille firehjulstrækker – den nye 1,5-liters motor, firehjulstrækket og udstyret

En lille firehjulstrækker på størrelse med en mikrobil, med tre døre og hvad der sikkert er en ret uøkonomisk benzinmotor, kommer aldrig til at sælge som en anden Nissan Qashqai i Danmark, men det er heller ikke pointen, når Suzuki laver en ny udgave af Jimny, en af de mindste biler i verden med chassisramme (i modsætning til selvbærende karrosseri som de fleste nye biler). Når man som Suzuki står med en bil, der er så unik, helt uden konkurrenter noget sted i nærheden, så skal den selvfølgelig også tilbydes i Danmark – den gamle Jimny og forgængerne siden 1970 har ikke en stor fanskare eller kultstatus i Danmark, men den nye er noget af det bedste bildesign og på forhånd så elskelig, at den kan blive et lille hit og en stor stjerne i de rigtige kredse også i vores afgiftsplagede land.

Da de første billeder slap ud i juni, før den officielle verdenspremiere, meldte den første skuffelse sig hurtigt. Den nye Jimny kommer måske slet ikke til Danmark, måtte Suzuki-importøren melde ud. Prisen ville sandsynligvis blive for høj, for brændstofforbruget bliver i den høje ende (for en lille bil), og det giver en straf på afgiftssiden. Jimny kunne blive placeret i samme skuffe som mange andre biler før den, der får en for høj pris til det danske marked og aldrig kommer hertil.

Men importøren i Køge har uden tvivl bemærket interessen for bilen, og der er blevet forhandlet med hovedkontoret om de bedst mulige vilkår for at vende den triste historie til en god historie. Og vi kan godt begynde at glæde os, for den nye Jimny har fået grønt lys til at bruge sine terrænegenskaber i danske grusgrave, på marker og alle andre steder, hvor man (lovligt og efter aftale) kan have det sjovt i en firehjulstrækker. I januar, lige i tide til at prøve Jimny af i snevejr og sjap, introducerer forhandlerne bilen.

Vi vil gerne presse importøren for den forventede pris, men her fire måneder før introduktionen giver det helt sikkert ikke andet end et smil og et træk på skuldrene. At gætte på prisen er derfor den eneste vej frem. Det virker umiddelbart til, at Jimny skal være dyrere end den lidt større Ignis i udgaven med AllGrip-firehjulstræk, som nu koster cirka 179.000 kr. med levering. En del af forklaringen er som sagt, at Jimny bliver mere uøkonomisk, som giver en højere afgift – efter den nye WLTP-norm udleder Jimny 178 gram CO2/km. Under 200.000 kr.? Når vi får det at vide, sender vi beskeden videre.

VIDEO: Swift Sport med bredere appel

En ny motor, kun til Jimny

I juni var der meget få detaljer at give videre om den nye Jimny, om det så handlede om motoren, firehjulstrækket eller udstyret. Nu er der kommet meget mere information, som giver et bedre billede af firehjulstrækkeren. Den nye Jimny er blot 348 cm lang, altså lidt mindre end Volkswagen Up, men til gengæld er den 173 cm høj – karrosseriet sættes på den stive chassisramme, som lidt ligner en meget bred, skæv stige, og det giver i sig selv meget af højden og en høj indstigning. Rammen er ny og stærkere end i den gamle Jimny med flere kryds- og tværstivere, og en ny stiv bagaksel med tre led sidder både for og bag. En stiv bagaksel gør, at når et hjul pludselig bliver presset opad, fx af en stor sten, presset modsatte hjul ned for at gribe underlaget.

Jimny er på trods af en vægt på mindst 1.090 kilo, cirka 120 kilo mere end Ignis med firehjulstræk, absolut ingen tung bil, og det er en af dens mange potentielle fordele i terræn og ufremkommelige steder. Størrelsen er en anden, og det er en frihøjde på minimum 21 cm og korte udhæng (hjulene står tæt på karrosseriets ender) på samme måde. For terrænentusiaster betyder disse tal for en firehjulstrækkers egenskaber også rigtig meget. Den nye Jimny har en tilkørselsvinkel på 37 grader, en maksimal rampevinkel på 28 grader og en frakørselsvinkel på 49 grader.

Firehjulstrækket i Jimny kalder Suzuki for AllGrip Pro, og systemet er bygget til at blive brugt og brugt igen under hårde forhold. Permanent firehjulstræk er for SUV’er, og som i de store firehjulstrækkere styrer man selv processen med aktivering manuelt, som foregår med en ekstra lille gearstang mellem sæderne. På asfalt kører man i 2H, hvor Jimny trækker på to hjul, ved høj fart i let terræn skifter man til 4H, hvor gearingen forbliver normal, og endelig kan man skifte til reduktionsgear i 4L, når farten er lavere og terrænet mere groft. Et elektronisk spærredifferentiale, et simpelt system hvor bremserne bruges, fordeler moment mellem de to hjul på hver aksel, når grebet er forskelligt fra side til side.

I motorrummet er der mere moment og mere volumen end før. En ny 1,5-liters motor tager over efter forgængerens 1,3’er, og den yder uden turbo beskedne 102 hk ved 6.000 o/min og 130 Nm ved  4.000 o/min. Motoren er både fysisk mindre og 15 procent lettere end den gamle. Der skulle være et solidt moment ved alle omdrejninger, også ved de lave. Standard er en manuel gearkasse med fem trin, men vi stiller os tvivlende overfor, om importøren vælger at tage versionen med automatgear med fire trin hjem, da dens forbrug er endnu højere og CO2-udledningen på 198 gram/km.

En lille asiatisk bjergged

Kan betjenes med handsker på

Jimny er kasseformet, rå og charmerende, men den er også tydeligvis to årtier nyere end sin forgænger, der fik debut i 1998. I 2018 kommer en bil ikke langt uden ordentligt sikkerheds- og komfortudstyr. Jimny skuffer ikke. Interiøret er som i en Jeep Wrangler funktionelt og lavet med tydelige skruer i instrumentbord og dørsider, som fremhæver det rå i bilen, og Suzuki lover, at de vigtige funktioner for terrænkørsel kan betjenes med handsker på – knapper og drejegreb er store og lige at gå til. Den store touchscreen i midterkonsollen, med mulighed for navigation, kræver nok, at man tager handskerne af, men man har næppe brug for at sætte en destination ind ude midt på marken. Jimny fås også med automatisk klimaanlæg, fartpilot og læderrat, men forhåbentlig også uden, for ingen af de ting har en betydning for bilens sande væsen.

Sikkerhedsudstyret er i top, selv om vi forventer, at meget af det vil være ekstraudstyr. Jimny fås med automatisk nødbremse, kollisionsadvarsel, trafikskiltegenskendelse, sporskifteadvarsel, fjernlysassistent og et advarselssystem som råber højt, hvis den høje bil begynder at slingre.

Jimny har fire siddepladser, men den er en bil til to på eventyr og i nødstilfælde bilen til fire på en kort tur. De skal ikke medbringe andet end en lille rygsæk hver, for med bagsædet oprejst er der plads til 85 liter i bagagerummet. Det er ingen trykfejl, så vi hopper videre til litermålet med bagsædets ryglæn lagt ned: 377 liter. Fylder man helt op til taget, er der plads til 830 liter.

Uanset om hver af de danske Suzuki-forhandlere kun sælger to Jimny om året, så er den lille firehjulstrækker en perle at have stående i udstillingen, og det kan kun sprede glæde, at den rent faktisk får lov at komme til Danmark.

Allerede i september får vi lov at komme bag rattet af den nye Jimny – både på asfalt og i terræn.