September blev mikrobilernes (måske sidste) store måned – men stort fald i bilsalget

  • September blev mikrobilernes (måske sidste) store måned - men stort fald i bilsalget
  • September blev mikrobilernes (måske sidste) store måned - men stort fald i bilsalget
  • September blev mikrobilernes (måske sidste) store måned - men stort fald i bilsalget
  • September blev mikrobilernes (måske sidste) store måned - men stort fald i bilsalget

De uafklarede bilafgifter fik i september salget af nye biler til at tage et kraftigt dyk, så månedens salg lå 22,2 procent under september sidste år. De fire mest sælgende biler var de helt små mikrobiler, som stiger efter de ændrede bilafgifter træder i kraft i morgen, den 3. oktober

September måneds mest solgte bil er en gammel kending. Volkswagens mikrobil Up var flyttet nærmest permanent ind på førstepladsen over danskernes favoritkøb hos bilforhandlerne, før mange begyndte at søge mod større modeller, og i den forgangne måned var den så tilbage på toppen med 891 eksemplarer. Men det kommer næppe til at ske igen, for grunden til dens førsteplads – og at tre andre mikrobiler følger efter på plads to til fire (Peugeot 108 771 eksemplarer, Toyota Aygo 741 eksemplarer og Citroën C1 686 eksemplarer) – er simpel.

Fra i morgen, den 3. oktober, bliver mikrobilerne dyrere at købe, fordi de nye bilafgifter favoriserer biler med mere sikkerhedsudstyr og bedre resultater i crashtest. Det er fra få hundrede kroner til omkring 8.000 kr., de mindste biler bliver dyrere, og flere importører har holdt brandudsalg på mikrobiler fra beskeden om omlægningen kom den 21. september – for at få de gamle priser, eller udsalgspriser, skal bilen indregistreres senest i dag, 2. oktober, og mange mikrobilshungrende danskere, som ikke bare kan finde 30.-50.000 kr. mere til en bil i den den større miniklasse, slog altså til i september. Som bilimportør var det alligevel smart at få ryddet op i lagerbeholdningen af mikrobiler.


Et fald især for forhandlere uden mikrobiler

Salget generelt led selvfølgelig under den måned, regeringen og DF brugte på at finde et kompromis omkring registreringsafgiften. Bilforhandlere og importører meldte i løbet af september om få kunder i butikkerne, og når man ser, at mikrobilerne stod for op mod 35 procent af alle solgte personbiler i september (og tog 10 ud af 20 pladser i top 20), så har der været ret stille hos rigtig mange bilforhandlere, hvor bilmodellerne er større. I forhold til september 2016 var der et fald på 22,2 procent fra 18.477 til 14.371 biler, hvilket svarer nogenlunde til septembersalget i 2014. I august måned i år, den måned hvor regeringen pludselig kom med en udmelding om afgiftsændringer, var salget på 15.301 biler, mens en måned som maj så et salg på hele 22.283 biler.

Ud af de 10 biler i top 20, som ikke tilhører de mindste biler, var der fire større biler – Volkswagen Golf som nummer syv med 454 biler (et muligt boom i privatleasing før omlægningen), Nissan Qashqai på plads 13 med 332 biler (faceliftet model lanceret), den store firmabil Opel Insignia på plads 19 med 219 biler (har også kørt som attraktiv privatleasing) og Toyota Auris på plads 20 med 216 eksemplarer (populær som prisbillig hybridbil).

Af skæve og spændende biler, enten fordi de altid sælges i få eksemplarer eller bare fordi de stikker ud, finder vi i september-salget en enkelt Mercedes-Benz G-Klasse, et styk af den åbne SL fra samme mærke, en Kia Soul (elbil), to Maserati Ghibli, tre Seat Alhambra, tre Smart ForFour, en Subura WRX STi og en Subaru BRZ.