Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS

  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS
  • Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS

Den største SUV den tjekkiske bilproducent Skoda laver, skal også være den stærkeste. Med Kodiaq RS serveres en topmodel med to turboladere, 240 hk og 500 Nm. Og motoren, den kører på dieselolie

Skoda sender blandede signaler på biludstillingen i Paris i denne uge. På podiet fejrer to nye modeller premiere, den ene en SUV, den anden en konceptbil. Ingen forvirrende signaler der, men de to deler RS-betegnelsen, der hos Skoda svarer til GTI hos Volkswagen eller ST hos Ford, og alligevel går tjekkerne meget forskellige veje med de to.

Kodiaq RS er den nye topudgave af den mellemstore SUV, og under motorhjelmen har den en kraftig motor med to turboladere, 240 hk og 500 Nm. 500 Nm er til at blive imponeret over, men 240 hk? Der skal mere til at imponere kunderne i dag. Men den “lave” ydelse skyldes det faktum, at Skoda bruger en dieselmotor i Kodiaq RS, og det er en helt anden tilgang end mærket viser med konceptbilen Vision RS, som du kan se meget mere om i linket herunder. Vision RS er en plugin-hybrid med benzin- og elmotor, langt fra dieselmotoren i den store SUV.

Hvorfor så en dieselmotor i en helt ny RS? Fordi dieselmotoren netop har de store muskler lavt og midt i omdrejningsfeltet, der skal til for at flytte en forholdsvis tung SUV, uden at kunderne ender med et horribelt forbrug, hvor der kun er et ciffer foran kommaet. Uanset hvor meget prygl dieselmotoren får, er det svært at få den til at bruge noget nær samme brændstofmængde som en benzinmotor med samme effekt. Kodiaq RS i udgaven med fem sæder (den fås også med syv) oplyses til at have et gennemsnitligt forbrug på 16,7 km/l, som skulle være efter omregning til den nye norm, og det lyder ikke usandsynligt at ramme det tal ved daglig kørsel. Måske det ser anderledes ud, når Skoda skal iklæde den næste generation Kodiaq sit RS-kostume, men lige nu er dieselmotorens effektivitet umulig at slå – især i en SUV, der er lavet til at blive kørt med stort K.

Kodiaq RS vil være stærk i mellemaccelerationerne, som en dieselmotor altid er, men de to turboladere skulle sprede effekten ganske pænt over et større omdrejningsområde, og da den 2-liters Bi-TDI-motor er hentet så godt som direkte fra Volkswagen-modellerne Tiguan og Passat, kan vi stå inde for, at det er en både meget kraftig og ret omdrejningsvillig motor. 0-100 km/t vil passere forbi efter 7 sekunder rent, og topfarten er 220 km/t. Den lave topfart kan virke underlig, men Kodiaq RS har samme format som en Mærsk-container, bare med afrundede hjørner, og vindmodstanden sænker sammen med den valgte slutgearing topfarten. Apropos gearing, så er gearkassen selvfølgelig automatisk, og Skoda bruger koncernens DSG-dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin.

Vi glæder os til at høre lyden af dieselmotoren. Eller rettere sagt, vi er skeptiske overfor lyden, men spændte. Et system fremhæver lyden, og den slags systemer har det med at give en meget kunstig klang (prøv bare en Peugeot med Sport-mode), så vi håber, at systemet med det flotte navn Dynamic Boost Sound lyder af noget, men ikke for meget.

Det nye Skoda-design – og RS som hybrid med 245 hk

Træk på alle fire. Eller bare på to

Vi ser bestemt også frem til at prøve, hvor meget Skoda har ændret i køreegenskaberne i forhold til den almindelige Kodiaq, som er let, sikker og i god balance, men også en stor SUV uden skarpe køreegenskaber. En sænket undervogn med justerbare støddæmpere, 20″ alufælge, progressivt styretøj, som ændrer udveksling efterhånden som man drejer, og hvad Skoda kalder intelligent firehjulstræk kommer som standard. Ved almindelig kørsel trækker Kodiaq på forhjulene, men når man er i det dynamiske humør, eller der er brug for ekstra greb, kan firehjulstrækket fordele kræfterne mellem de fire hjul. Seks køreprogrammer, fra Eco over Sport til Snow (den kan også det der med terræn, siger Skoda), varierer også både styretøj, gearing, firehjulstræk og ESC-system. Skoda har gjort noget ud af RS-forvandlingen, må vi sige.

Forvandlingen af interiøret er på samme måde vellykket. Sportssæder med indbyggede nakkestøtter og betræk i Alcantara og læder står overfor indlæg i mat kulfiber, røde syninger, et fladbundet rat – og infotainmentsystem med 9,2″ touchscreen og fulddigital instrumentering, hvor en af visningerne minder om den i Audis S- og RS-modeller, hvor omdrejningstælleren sidder midt på skærmen.

Med Kodiaq RS med dieselmotor og konceptbilen Vision RS med benzin- og elmotor på samme udstilling er det svært at se, hvor fremtiden for Skoda RS helt præcist bevæger sig hen. Indtil videre vil vi nøjes med at glæde os over, at der er ved at komme mere liv i RS-afdelingen, så vi måske kan se RS-udgaver af Karoq, afløseren til Rapid, en kommende ny Octavia og måske endda også den nye Fabia, som vi ser omkring 2020.

Ny mini-SUV fra Skoda i 2018