Skønheden er tilbage – den nye CLS Coupé

  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé
  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé
  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé
  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé
  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé
  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé
  • Skønheden er tilbage - den nye CLS Coupé

Verdenspremiere på den nye Mercedes-Benz CLS, tredje generation af den moderne tids originale coupé med fire døre. I forhold til den overdesignede forgænger er tyskerne tilbage på rette spor med en dynamisk og strømlinet luksusbil med rene linjer, der overskygger den konservative E-Klasse. Platformen deles med E- og S-Klasserne, og den kommer med fire og seks cylindre – og nu med fem siddepladser

Et scoop af de helt store. Det er den eneste måde at beskrive Mercedes-Benz’ beslutning om at tage alt det tekniske fra en E-Klasse og introducere den første CLS Coupé tilbage i 2004. Ja, kombinationen af coupéform og samme antal døre som en sedan var prøvet før med den gamle Rover P5B, men ingen havde i årtier tænkt tanken.

Og resten er historie, som de siger. Den første CLS, en bil med unikke og vindglatte former blev en enorm succes for Mercedes-Benz. Kunderne elskede den, og i Stuttgart kunne man skovle penge ind med salget af en bil, der teknisk var næsten identisk med den meget billigere E-Klasse. Konkurrenter har efterlignet og videreudviklet coupéen med fire døre, om det så er med SUV-modeller eller sportsvogne, og det så næsten ud som om, Mercedes-Benz tabte tråden med den anden generation fra 2011. Den var bastant, og elegant som den første version var den bestemt ikke. Stadig en succes, men ikke i kraft af tilbageholdenhed.

Derfor er bilen, vi ser her, længe ventet. Den tredje CLS, den der får modellen tilbage på sporet. Den er tilbage med skønhed og elegance, mere simple, alligevel langt mere tiltalende linjer. Små skarpe og spidse forlygter kan lade sig gøre, fordi LED-teknologien nu er rykket ind som standard, og grillen virker på samme måde perfekt dimensioneret. Baglygterne virker som en rød version af forlygterne, og den symmetri klæder den store coupé. Det er rent og smukt design, som sammen med den muskuløse skulder- og sidelinje både viser fremad og tilbage til den første CLS.


Nu kan du få fire med i CLS

Interiøret er bestemt ingen overraskelse, men en forfinet version af det fra E-Klassen. Rattet stammer fra den faceliftede S-Klasse, og luftdyserne fra E-Klasse Coupé. Med den fine detalje, at lyset i dyserne skifter fra blå over i rød, alt efter om man skruer op eller ned for temperaturen. Energizing Comfort-systemet, kendt også fra E-Klassen, tilpasser stemningsbelysning, sædemassage, duftsystemet og andre detaljer alt efter et forvalgt program. De to skærme på 12,3″ er integreret under en fælles glasflade, så de fremstår som en enkelt enhed. Bagagerummet er stort for biltypen, på 520 liter. Den egentlige store nyhed i kabinen er, at der nu ikke kun er fire siddepladser, men fem. Amerikanerne og kineserne har ønsket det sådan, og det er nok ikke anderledes med danske kunder.

Som platform for CLS Coupé kommer igen den fra E-Klassen, som også er basis for S-Klassen. Men Mercedes-Benz forsikrer gerne, at den nye CLS vil køre markant anderledes end de to biler. Der skal være større forskel mellem sport- og komfortindstillinger, og med de i forvejen ret fantastiske køreegenskaber i E-Klassen, kan vi næsten ikke vente. Tre forskellige undervogne står på valg i CLS: en komfortabel traditionel affjedring er standard, Dynamic Body Control med adaptive støddæmpere og mere dynamisk setup er som luftundervognen Air Body Control, med komfort som overordnet styrke, er ekstraudstyr.

CLS bliver modtager af en hel række motorer  med fire og seks cylindre. Alle kommer fra den nye motorgeneration, hvilket vil sige sekscylindrede benzin- og dieselmotorer med cylindrene i række, som hos BMW, og en ny firecylindret benzinmotor med cirka 300 hk, som for nylig blev introduceret i E-Klasse Coupé og Cabriolet. I første omgang sendes de sekscylindrede på gaden, og der bliver tale om CLS 350 d med 4Matic-firehjulstræk med en 3-liters diesel med 286 hk. En hårdere pumpet udgave af samme i CLS 400 d 4Matic yder 340 hk. En enkelt benzinmotor til at starte med: CLS 450 4Matic med 3-liters R6 med 367 hk. Alle motorer har det nye 48 volt-system med generator, EQ Boost, som i kombination med den sekscylindrede benzinmotor i CLS 450 yder 22 hk og 250 Nm.

Det uundgåelige ligger selvfølgelig også lige om hjørnet, nemlig en AMG-udgave af den smukke firedørs coupé. Som Mercedes-AMG CLS 63 S vil den som minimum yde 612 hk.