Små og alligevel store – de bedste mikrobiler

  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler
  • Små og alligevel store - de bedste mikrobiler

Volkswagen Up har været med til at ændre vores syn på markedets mindste biler. De små biler er ikke kun transportmidler, man køber af nød, men kan være et statement og en hensyntagen til miljøet – og små luksusbiler med udstyr som større biler. Men er Up stadig bedst, eller er der mere af det hele i den faceliftede Hyundai i10, den tysk-koreanske Opel Karl eller måske i den smarte Toyota Aygo? Det afhænger af, hvad du går op i, så vi kommer her med forskellige bud på den bedste mikrobil

> De små mikrobiler er typisk 3,5-3,6 meter lange og fås med tre eller fem døre
> Mikrobiler er stadig store i Danmark: Hver femte bilkøber snupper sådan en
> Den store mikronyhed senere i år er den nye Kia Picanto

Mikrobilskøbere er ikke en stor samling ens mennesker, der kun går i pris. Det kan godt være, de ikke køber for 20.000 kr. ekstraudstyr (ja, nogen gør), men de er så forskellige som alle mulige andre købere. Nogle kunder vil have maksimal plads, andre vil have den absolut laveste pris, andre kigger på brændstoføkonomien, en helt anden gruppe går op i designet – og mange forlanger, selvfølgelig det bedste af alle verdener. Og det her er ikke 80’erne, så du kan faktisk få små luksusbiler, mikroer med en hel del sikkerhedsudstyr og modeller med lækre materialer.

Fordi vi tænker og handler forskelligt, kører vi ikke den bedste mikrobil i en kategori, men i seks kategorier, så du kan stykke din favorit sammen. Med i feltet er Hyundai i10, netop faceliftet, Opel Karl, Toyota Aygo og den faceliftede Volkswagen Up. De biler vi vejede og fandt for lette var Kia Picanto, Renault Twingo, Fiat Panda. Seat Mii og Skoda Citigo er nogenlunde repræsenteret af den teknisk identiske Up, Aygo tager kampen for sine brødre Citroën C1 og Peugeot 108.

 

Du vil have den mest rummelige og praktiske mikrobil?

Maksimal rummelig på tre en halv meters længde kræver udhuling og den længst mulige akselafstand. Vi kan med det samme udelukke Aygo, der kun kan kaldes rummelig, hvis man er Toyota-forhandler – den er smal, meget kort, kan ikke rigtig rumme voksne på bagsædet og har et upraktisk og lille bagagerum. Der er intet ‘voksent’ over indretning og plads i den lille japaner, der er en del af trillingeholdet med Peugeot 108 og Citroën C1 (så de byder, ikke så underligt, på samme forhold).

Mest voksen og den største bil i en lille pakke er Hyundai i10, der er faceliftet med ny grill og pyntet indvendigt med en fin touchscreen i de øverste udstyrsvarianter. Jeg har plads til at sidde ‘bag mig selv’ på bagsædet, og i10 er bred nok til, at Hyundai godt vil sælge dig en med fem seler og siddepladser – i Aygo og Up må der højst være fire i bilen. Bagagerummet i i10 og Karl, der ikke er helt så venlig med pladsen som i10, men bedre end Aygo, er længere og nemmere at komme til end de dybe huler i Aygo og Up.

Up har også plads til en voksen mand på bagsædet, men har du lange ben, skal du forsøge at få knæene presset rundt om forsædet. Up og Aygo har klassiske mikrobilssæder med indbyggede nakkestøtter, og både forsæder og rat kan ikke indstilles nok i de to biler. I Up bliver kørestillingen anstrengt, fordi der er langt til rattet, der alt for nemt dækker for instrumenterne.

Et eneste argument kan lukke hele diskussionen om, hvilken mikrobil det skal være. Antallet af seler og siddepladser. Du kan ikke, med mindre du selv ønsker at bikse en ulovlig løsning sammen hjemme i garagen, få Up og Aygo med mere end fire godkendte siddepladser, føreren inkluderet. Det er noget, der kan afgøre sagen, og så er det lige meget, om alle fem pladser i de her meget smalle biler kommer i brug. De er der i en snæver håndevending. I10 og Karl fås med fem pladser, men ikke uden at det koster ekstra. Billigste Karl fås kun med fire pladser, til den næstdyreste koster det 3.500 kr. ekstra og i topmodellen er det gratis. Hyundai har en kryptisk tilgang til, hvilke i10 der kommer med fem sæder. Fem pladser fås til basismodellen, koster med 10.000 kr. mere end 10 procent af bilens pris – og så flår Hyundai samtidig sparsommelighed ud af i10, fjerner en Eco-pakke med start-stop-system, så forbruget falder fra 25 km/l til kun 21,3 km/l. Det rykker ikke ved den lave grønne afgift på 620 kr. om året – og den oplevede forskel er nok langt lavere. Fra basisversionen Life går det direkte til den testede topmodel Premium for at få fem sæder. De to udgaver mellem bund og top har fire siddepladser.

 

Du vil have den sikreste mikrobil?

Up slog i gennem som en af de første biler med automatisk nødbremsesystem som standard, men nu hvor den lille tyske er faceliftet, kunne man forvente mere. Men faceliftet er kosmetisk, så nødbremsen er kun aktiv op til lige over 30 km/t. Ros til at Up har systemet, endda som standard, men hvor er udviklingen? Toyota har også automatisk nødbremse klar til din nye Aygo som en del af Safety Sense-pakken med til 4.995 kr., hvor du også får kollisionsadvarsel og vejstribealarm, og nødbremsen er aktiv mellem 10 og 80 km/t, og den kan bremse bilen helt ned eller reducere hastigheden med 30 km/t – alt efter situation og vejgreb. Bedre bliver det ikke i mikrobilernes verden, men desværre er mikrobiler meget prisfølsomme, så standard bliver det nok ikke i Aygo lige foreløbig.

Hyundai har brugt sit i10-facelift til at tilføje mere aktiv sikkerhed. Der viser sig bare, at der er huller i det forstærkede sikkerhedsskjold. Kollisionsadvarsel og vejstribealarm er uden beregning i i10 Premium, den dyreste i10. Det er en advarsel i situationer med kollisionsfare, og det er advarsel, når bilen vandrer hen over striberne på vejen. Resten er op til mennesket bag rattet, for bilen bremser ikke eller hjælper bilen aktivt tilbage på den rigtige side af de hvide linjer. At det ikke fås til andre i10 er næsten ikke til at løfte et øjenbryn over – aktive sikkerhedssystemer af den rigtige slags reagerer uden din hjælp.

Karl og aktivt sikkerhedsudstyr behøver ikke mange ord med på vejen. Ingen nødbremse, men trods alt en såkaldt vognbaneassistent (utilsigtet sporskifte) til 4.000 kr. i de to dyreste varianter. Flad fornemmelse, Opel. Når det først går galt, er Opel klar til at hjælpe dig med det automatiske opkaldssystem OnStar – kører du galt, slår bilen selv alarm og ringer efter hjælp. Du kan også selv ringe op, hvis du punkterer eller vil vide, hvor du kan få en kop kaffe. OnStar er standard på Karl Innovation (125.000 kr.), koster 5.000 kr. til testbilen Karl Enjoy og er udelukket for folk, der køber basismodellen Karl Essentia.

 

Du vil have den mest velkørende mikrobil?

Her afhænger det virkelig af, hvad du prioriterer. Skal vi rangliste de fire mikroer med dynamik som vigtigst, så går plads nummer et til Up, plads nummer to til Karl, plads tre deles mellem i10 og Aygo. Up har faktisk nogle unikke køreegenskaber for sådan en bil her, for den har lidt gokart over sig, og den er også ret meddelsom i styretøjet og kan håndtere en snoet motorvejstilkørsel med bravour. Du kigger måske på den blå testbil med 17” fælge (sportspakke, pris 13.197 kr.) og tænker, at selvfølgelig kan den køre som en gokart. Men samtidig med at de store hjul ikke ødelægger affjedringen (imponerende), så er en skrabet Up med 14” hjul, vi kører sideløbende med testbilen, med endnu bedre komfort kun lidt mindre køreglad.

Karl vinder især over i10, fordi den koreansk producerede tysker har et rat, der kræver mere end en to-årigs lillefinger at dreje. Karl bringer fin, afslappet og også lidt sjov ind i kampen, hvor i10 er let og komfortabel, men du styrer mere med software end med en mekanisk forbindelse. Undervognen er en styrke, men vi gad nok vide, hvad den kunne, hvis styretøjet vågnede op til kamp.

Aygo støjer mere end de tre andre til sammen. Der er ikke helt så meget gået tabt mellem rat og forhjul som i i10, men nogenlunde kvikke reaktioner reder ikke Aygo med ofte for stiv undervogn fra at virke som en ældre bil end de andre.

 

Du vil have den stærkeste mikrobil?

Stop ved Up. Det bærende element ved et facelift, der er kendetegnet ved LED-kørelys, sjovt formede baglygter og et nyt infotainmentsystem, der er bygget op om din smartphone og et nyt display i midterkonsollen, er en turbomotor. Turbo i mikro = usædvanligt kraftoverskud. 1-liters motorens 90 hk giver trækkraft som en pænt stor diesel i en Golf, og i en motorvejsoverhaling skinner motoren virkelig. 0-100 km/t under 10 sekunder, 170 km/t på motorvejen uden nævneværdig motorstøj (vi har tidligere prøvet den på udenlandske motorveje). What’s not to like? Pris og pris. Turboen er bundet til høje udstyrsniveauer fra 140.000 kr., og selv om Volkswagen selvfølgelig skal tage sig betalt for sit brand, så skulle de seriøst overveje en version med mindre udstyr og en pris på 125.000 kr. Fordi de fleste så ikke køber den fine turbo, skal vi skynde os at sige, at Up med 60 hk bestemt ikke er svag – den skal bare køres længere ud i gearene.

Hyundai kan næsten være med, hvis man har råd til at lægge 10.000 kr. til testbilens pris på 129.995 kr. Så går man fra tre cylindre og 66 milde hestekræfter til 1,2 liter, fire cylindre og 87 hk med et helt andet kraftoverskud. I10 med 66 hk har dog en afbalanceret motor med et fløjlsblødt gearskifte, så den komfort motoren leverer, er høj.

Aygo og Karl fås hver kun med en enkelt motor. I Karl er det ingen skam. De 75 hk kommer man langt med, og bundtrækket gør den kvik, så man ikke hungrer efter mere. Gearkassen kører som smurt, og kontrasten til Aygo er stor. Toyota og præcision? Mere som en ældre gearkasse fra Peugeot og Citroën, hvad det nok også er. Den er ikke i orden efter dagens standard, slet ikke i en Toyota. Man fornemmer, det går stærkt i Aygo, men det er kun fordi hjernen tror, at støj er lig med opbygning af fart. Det er det ikke. Aygo er på niveau med i10 på kræfter, men det er så ikke noget at glæde sig over, når den larmer ustyrligt meget mere.

Du vil have den billigste mikrobil? Eller hellere den mest luksuriøse?

Volkswagen har på intet tidspunkt i løbet af Ups karriere rykket ved grundprisen. 90.000 kr., og sådan er det bare. Derfor er Up aldrig billigst, og med fem døre og med midterste udstyr, Move Up, skal der findes mindst 112.000 kr. i madrassen – grundudstyret er heldigvis forbedret fx med regn- og lyssensor ved faceliftet, men selv i en Up til mere end 150.000 kr. er luksus ikke det første, man tænker på. Ingen ventilationsdyser i midterkonsollen, sideruderne bagi er 80’er-typen, som kan åbnes på klem (begge dele går igen i Aygo), og mens rat og midterkonsol ser både moderne og lækre ud, så er næsten alle andre dele mere simple. At din smartphone nu er den væsentligste del af infotainmentsystemet hylder vi her på Blog om Biler, for indbygget elektronik bliver forældet med samme hastighed, som bladene på træerne falmer. Med telefonen er opdateringen konstant, og du skifter bare telefon, når du vil.

Aygo har samme grundpris som Up. 90.000 kr., tre døre og ingen aircondition. Men Aygo er ikke Up, og den burde koste 15.000 kr. mindre. Aygo X har fjernbetjent centrallås og el-ruder, og bagdørene er ikke dyre til 6.000 kr., men før X-Play til 104.000 kr. er der intet lækkert til at kompensere for, at Aygo bare føles 10 år gammel. Den har 7” infotainment med bakkamera og Bluetooth, læderrat med radio- og telefonbetjening, aircondition og fartbegrænser (men ingen fartpilot).

Billigste bil i feltet er Karl, som Opel holder stabile listepriser på. Karl Essentia koster 79.990 kr., og færre end fem døre fås ikke. Kunne Essentia fås med aircondition til nogle få tusinde kroner, var den lige til med udmærket udstyr, men det kræver en Enjoy til 99.990 kr. Aircondition, 15” hjul, højdejusterbart førersæde, fartpilot, Bluetooth, fjernbetjent centrallås og el-sidespejle er med i mereprisen på 20.000 kr., så det er den Karl, man skal have. 7” infotainment med Apple CarPlay og Android Auto koster 5.000 kr., men kun til Enjoy og den dyre Innovation.

Den modne mikrobil fra Hyundai starter ved 85.000 kr., og som Karl er den altid med fem døre, der virkelig gør noget for de praktiske sider af bilen. I10 Life til 85.000 kr. indeholder det mest nødvendige (centrallås, splitbagsæde, radio med USB), men for 15.000 kr. mere bliver det næsten luksuriøst med el-ruder hele vejen rundt, automatisk klimaanlæg, fartpilot, fjernbetjent centrallås, ratbetjening af lydanlægget. Den testede Premium til 120.000 kr. (130.000 kr. med fem seler), vil vil ikke anbefale, for udover i10 Vision til 110.000 kr. har den kun de ”aktive” sikkerhedssystemer, LED-kørelys, baksensor og nogle andre småting. Vision har allerede det nye og meget velfungerende 7” infotainmentsystem med Apple CarPlay, Bluetooth og navigation, sædevarme, ratvarme, rat i kunstlæder. Det er en ret så komplet mikrobil, måske bortset fra det hullede sikkerhedsudstyr.

 

Du vil have mikrobilen med længst garanti?

Den er let, den her. Standardgarantien, den mekaniske, på Hyundai i10 er fem år og uden kilometerbegrænsning, og passer du dine besøg på Hyundais egne værksteder, kan der ikke gå meget galt. Toyota har tre års mekanisk garanti, som er en af grundene til, at mange køber en middelmådig mikrobil, men vi tror, at det i lige så høj grad er mærkets skudsikre ry for grundig og venlig service. Det er et godt argument for Aygo, hvis der er et.

Up og Karl er typiske europæiske biler. De opfylder minimumskravene, altså to år for mekanikken. I bund og grund burde mindst to år mere være standard, når man ser på Volkswagens hjemmeside, at to års ekstra garanti (Plus2Dækning) kan købes med for 2.995 kr. VW burde i stedet gøre bilen 1.000 kr. dyrere og sætte garantien op – Up har vist sig som en solid lille bil, så hvad kan gå galt?

Hvad er det næste, der sker i mikro-klassen?

Der sker bare ikke meget hos de allermindste. Hverken i 2017 eller i hvilket som helst andet år. Det er der en grund til. I andre lande end Danmark er mikrobiler slet ikke så populære – og da de samtidig er svære at tjene penge på, går der længe mellem store opdateringer. Derfor er Aygo (og dens brødre Peugeot 108 og Citroën C1) gamle konstruktioner, og vi regner ikke med, at Seat Mii og Skoda Citigo får store facelifts, men milde opdateringer i år.

Et sted sker der noget i år. Hos Kia. Den populære Picanto kommer i tredje oplag, og den ser endda mere voksen ud end før – og den har forhåbentlig både en lille turbomotor og automatisk nødbremsesystem med under det skarpere karrosseridesign.