Smag af SUV – ny Fiesta Active koster fra 182.480 kr.

  • Smag af SUV - ny Fiesta Active koster fra 182.480 kr.
  • Smag af SUV - ny Fiesta Active koster fra 182.480 kr.
  • Smag af SUV - ny Fiesta Active koster fra 182.480 kr.
  • Smag af SUV - ny Fiesta Active koster fra 182.480 kr.

Den SUV-inspirerede Ford Fiesta Active med beskyttende plast på karrosseriet og en undervogn hævet med 1,8 cm er på vej til de danske forhandlere. Den fås med benzinmotorer med 100, 125 eller 140 hk

Når de klassiske bilmodeller (hatchback, sedan, stationcar) bliver presset af SUV’er og crossovers, så er der intet andet at gøre end at prøve at pifte dem op. Ford har derfor udtænkt en ny Active-behandling, som skal give Fiesta, Focus og Focus stationcar en passende indsprøjtning af SUV-flair med lidt ekstra frihøjde, store fælge, beskyttende kanter i sort plast hele vejen rundt i bunden af karrosseri og kofangere – og rælinger på taget til cykler og sportsudstyr.

Fiesta Active er den første version, der når forhandlerne, og priserne på den fritidsparate Fiesta ligger klar, og hvor den almindelige Fiesta starter ved 133.570 kr., så koster den lavest prissatte Fiesta Active 182.480 kr. Men den højbenede udgave har altid fem døre og mere udstyr, og mens Fiesta i de billigste udgaver fås med motorer med 70 og 85 hk, så har Fiesta Active mindst 100 hk – den reelle sammenligning skal derfor laves mellem Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium og Fiesta Active med Active I-udstyr. Prisen for plast, alufælge i en større størrelse (17″ mod 16″) og 1,8 cm mere frihøjde er mere overskuelige 13.960 kr. Det behøver ikke koste meget at sidde lidt højere.

Udvalget er overskueligt, når først man har bestemt sig for en Fiesta Active. Der er kun tre motorer, alle udgaver af EcoBoost-benzinmotoren med tre cylindre: 100, 125 eller 140 hk – dieselmotor findes ikke i den Active, der kommer til Danmark. Udstyrsniveauerne er også nemme at finde rundt i. Active I og Active II.

S’et i SQ5 giver Audis SUV en ny dimension

Fiesta Active I (kan kobles sammen med alle motorer) har 17″ alufælge i farven “Rough Metal”, tågeforlygter, læder på rat, håndbremse og gearknop, SYNC3-infotainmentsystem med 6,5″ touchscreen, aircondition, sportssæder, varme i forsæderne og opvarmet forrude. Opgradering til 8″ touchscreen koster bare 1.260 kr., fartpilot 1.870 kr., alu-pedaler får man kastet i nakken til 380 kr., og automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot er desværre også ekstraudstyr til 4.650 kr. B&O Play-lyd får man sammen med 8″ touchscreen til 5.770 kr.

Fiesta Active II (fås til motorerne med 125 og 140 hk) har sine egne 17″ alufælge i farven “Magnetic”, og derudover kommer den med automatisk klimaanlæg, fartpilot, LED-kørelys, LED-baglygter, regnsensor, aut. nedblændeligt bakspejl, fjernlysassistent, vejskiltegenkendelse og B&O Play-lyden med 10 højttalere. Merprisen ift. Active I er 9.000 kr., så mon ikke Ford satser på, at Active II bliver den bedst sælgende?

Merprisen for at gå fra motoren med 100 til 125 hk er 9.400 kr., men udgaven med 125 hk (fra 191.880 kr.) – når man ser prisen for bilen med 140 hk – irrelevant, med mindre man har svært ved at få forsikret den kraftigere udgave: merprisen er 3.100 kr. (fra 194.980 kr.)

Fiesta Active er ikke den første bil i miniklassen med SUV-behandlingen. Citroën har tidligere haft en C3 X-TR med endnu mere plastik og højere rælinger end Fiesta Active, og man kan med god vilje argumentere for, at en ny C3 med AirBumps og meget andet plast også er SUV-inspireret. Volkswagens Cross Polo holder indtil videre pause, men fandtes i de to tidligere generationer, og Hyundai har sin i20 Active Cross med noget, der minder om et kængurugitter.

Ny Ford Fiesta ST overrasker med tre cylindre