Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie

  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie
  • Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie

Den nye 3-serie lanceres i starten af marts i Danmark. BMW lægger ud med specialpriser allerede fra starten, og en 320d med 190 hk, automatgear, metallak og stort navigationsanlæg til 463.708 kr. Beskatningsgrundlaget for firmabilister starter ved 399.999 kr.

En helt ny BMW 3-serie vil altid være en stor nyhed, og den klassiske BMW er kun blevet vigtigere for mærket i Danmark, efter premiummærkerne rigtig har fået fat i de danske firmabilister. Trods en konstant summen om SUV-modeller og deres overtagelse af markedet, er 3-serien BMW’s altoverskyggende model i Danmark: i 2018 fik 1.930 nye 3-serie nummerplader på, og mellemklassemodellen ligger dermed foran 5-serie (1.435), 1-serie (1.433) og X1 (994).

Men 1.930 eksemplarer blegner, når de sættes op mod de 3.594 eksemplarer af Mercedes-Benz C-Klasse, danskerne tog til sig sidste år, så den helt nye 3-serie er ventet med spænding hos forhandlere og leasingselskaber, og i starten af marts står den endelig klar i udstillingen til at forsøge at fravriste C-Klassen titlen som bedst sælgende premium-firmabil i Danmark.

Priserne er altafgørende, og de er nu fastlagt på de to motorvarianter, som findes ved lanceringen: den altid populære 320d med 2-liters dieselmotor (190 hk) og den lige så store benzinmotor i 330i (258 hk) – begge har et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm. Prislisten omfatter både listepriser for almindelige private købere, beskatningsgrundlag for firmabilister (erhvervsleasing) og privatleasing.

For at starte med priserne for private købere, så lægger BMW ud med de nu uundgåelige specialpriser, som findes separat på hjemmesiden i forhold til de vejledende priser, og det er den prisliste, man vil have fat i, for her er priserne meget lavere – og standardudstyret mere omfattende. Princippet med to prislister er desværre blevet kutyme blandt premiummærkerne, men vi lever med det, så længe der er lavere priser på dem.

Specialpriserne på den nye 3’er starter ved 463.708 kr. for 320d med 190 hk, 8-trins automatgear og baghjulstræk. Det er en variant, som på den vejledende prisliste står til 545.570 kr., så der er mere end bare en lille forskel. Den samme 320d fås på privatleasing med en engangsydelse på 35.000 kr. og en månedlig ydelse på 4.895 kr. (tre år, 20.000 km om året), og firmabilister skal bide mærke i tallet 399.999 kr., som er beskatningsgrundlaget. Det er forholdsvis billigt at give 320d xDrive-firehjulstræk, hvis man er ude efter ekstra vejgreb – prisen for private er så 485.500 kr., den månedlige ydelse på privatleasing 4.995 kr. og beskatningsgrundlaget 424.399 kr.

330i kommer med den omdrejningsvillige 2-liters motor med 258 hk, 8-trins automatgear og baghjulstræk, og med en topfart på 250 km/t og 0-100 km/t på 5,8 sekunder kan 330i give mange biler med flere hestekræfter kamp til stregen. På specialprislisten fås den til 517.516 kr. (vejl. pris: 600.870 kr.), mens den på privatleasing er billigere end 320d: samme engangsbetaling på 35.000 kr., men en månedlig ydelse på 4.595 kr., altså 300 kr. mindre. Beskatningsgrundlaget lyder på 444.199 kr.

Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder

Standardudstyr næsten uden huller

Modellerne på specialprislisten, privatleasing og erhvervsleasing kommer med et standardudstyr, som gør det nemmere end nogensinde at leve med en 3-serie uden ekstraudstyr for mange tusinde kroner. Både 320d og 330i har som standard metallak, LED-lygter foran og bagpå, sports-multifunktionslæderrat, Live Cockpit Plus med 8,8” touchscreen og navigation (ikke digital instrumentering), regnsensor, aut. nødopkald, indbygget wifi, varme i forsæderne, p-sensorer for og bag, aut. nedblændeligt bakspejl, aut. klimaanlæg med tre zoner, fartpilot, nedfældeligt bagsæde, ekstra stor brændstoftank og alufælge.

Ekstraudstyrslisten er endnu ikke på plads.

Den nye 3-serie produceres også i bedre udstyrede varianter, som går i sportslig eller luksuriøs retning – Sport Line, M Sport og Luxury Line. Indtil videre er kun standardudgaven og Sport Line-udgaven på de danske prislister, og for at gå trinnet op til Sport Line på 320d, skal man som privat køber betale yderligere 38.075 kr. – i alt 501.783 kr. -, på privatleasing en månedlig ydelse på 5.495 kr. (på privatleasing kun med xDrive-firehjulstræk) og som firmabilist tage udgangspunkt i et beskatningsgrundlag på 459.399 kr.

330i som Sport Line koster på almindeligt privatkøb 557.416 kr., som er 39.900 kr. mere end basisudgaven. På privatleasing er den månedlige ydelse 5.095 kr., og beskatningsgrundlaget for firmabilister lander på 479.199 kr.

3-serie sedan som 320d og 330i er blot toppen af isbjerget. Senere på året udvides modelprogrammet med plug-in-udgaven 330e, den kraftige M340i xDrive med 374 hk, og senest i 2020 kommer en eller flere M3-udgaver. Der findes allerede svagere diesel- og benzinmotorer samt en sekscylindret dieselmotor til sedanen, og det er bare et spørgsmål om tid, før vi ser dem på de danske prislister. Det drejer sig om dieseludgaverne 318d (150 hk) og 330d (265 hk) og benzinmodellen 320i med 184 hk – 318d og 320i vil selvfølgelig gøre, at vi ser billigere 3-serie-modeller i Danmark.

I efteråret kommer den næste vigtige lancering, når det kommer til at få salget helt op i gear. Der ventes den nye Touring, den nye stationcar, at komme til landet.

Den nye CLA er større, federe