En stjerne i Golf-klassen

  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen
  • En stjerne i Golf-klassen

Mercedes-Benz nye A-Klasse beviser i vores første danske test, at den fortjener stjernen i kølergrillen og kan leve op til en pris på mindst 300.000 kr. Testbilen A 200 har en benzinmotor med 163 hk

De to skærme tiltrækker sig mere end noget andet opmærksomheden i den nye A-Klasse. Som en stor sammenhængende skærm i bredformat sidder de to skærme bag glas og gør bilen til en helt anderledes oplevelse end alle andre biler i Golf-klassen. Bag rattet føler jeg, at fremtiden, som man har set den i utallige sci-fi-film, fra Minority Report til Avengers, er landet i nutiden. De to gange 10,25” kan ikke hverken lave hologrammer eller skabe en illusion af, at billedet vises på vejen foran bilen, (jeg tvivler ikke et øjeblik på, at vi inden længe ser biler med begge dele), men lige nu er A-Klassen den mest moderne, højteknologiske og netbaserede bil under 500.000 kr.

500.000 kr. vil også være nogenlunde den pris, man skal betale i ren handel for at få en A-Klasse magen til den A 200, der er den første udgave af nyheden, jeg tester i Danmark. Det er en uhyrlig pris for en bil i Golf-klassen med en 1,3-liters motor. Jep, 1,3 liter. Den yder noget for sagen med 163 hk, og ekstraudstyret i den grå testbil er så omfattende, at jeg har tabt overblikket. Men udstyr som et elektrisk justerbart førersæde, som kan sættes til at lave små justeringer af ryglæn og siddeflade, så ryggen og resten af kroppen holdes i bevægelse for sundhedens skyld på lange ture siger altså noget om det meget høje niveau. Det er ikke den eneste detalje, der hæver A-Klassen til et hidtil uset niveau i Golf-klassen, for tyskerne har virkelig ”demokratiseret” udstyrsmulighederne, så selv den mindste Mercedes-Benz næsten kan føles som en S-Klasse. Et stort, meget klart og farverigt head up-display kan som så meget andet tilvælges for at styrke køreoplevelsen, og Precrash Sound er bare et element fra sikkerhedsudstyret; systemet udsender en tone gennem højttalerne, som skulle være som et brusende vandfald. Det beskytter trommehinderne, hvis en eller flere airbags skulle gå af i et sammenstød. Den nye A kan få luksusbiler til halvanden million eller mere til at virke som basisvarer.

Der er en positiv krølle på prishalen. Den helt basale udgave af A 200 fører sig frem i en helt, helt anden prisklasse. Den ligger med 311.080 kr. blot 10.600 kr. over den billigste og lavest rangerende A-Klasse, A 180 med 136 hk. Jeg har set frem til at kunne skrive, at også en A-Klasse uden et eneste kryds på ekstraudstyrslisten er pænt udstyret. Det er slet ikke, som man kender mærket med stjernen, men den danske importør vil ikke have nye A’ere på gaden i Danmark uden alufælge og LED-forlygter. Fælgene er sågar 17” i størrelsen, og jeg kan stå inde for, at LED High Performance-lamperne ude foran gør aften- og nattekørsel på mørke veje behagelig og sikker. Også på listen med standardelementer er digital instrumentering med 7” skærm og en touchscreen i samme størrelse, bakkamera, regnsensor, multifunktionslæderrat, fartpilot, automatisk nødopkald og vejskiltegenkendelse. Opgraderingen til det store sæt skærme er det, der giver den største udgift: 10.448 kr. for de to 10,25” skærme alene, 30.000 kr. i Advantage-pakken, som bl.a. også indeholder navigation. Advantage-pakken er standard i biler på privatleasing og i A-Klasser, som kommer ud som firmabil, og underligt nok er pakken påkrævet for at få testbilens mekaniske setup med automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (7G-DCT) – samlet pris 349.990 kr.

A-Klasse sedan klar til bestilling

Det hele sidder i skærmene

MBUX-infotainment- og styresystemet i A-Klassen er ultramoderne i forhold til systemerne i alle konkurrerende biler, og de to skærme – uanset om de er 7” eller 10,22” præger oplevelsen af bilen og førerpladsens grundlæggende indretning. Hele den forreste del af kabinen er bygget om om de iPad-lignende skærme, og mens det kan virke intimiderende, hvis man er den type (eller generation), som foretrækker bilblade på tryk og DVD-afspillere, så kan MBUX styres på mange måder. Swipe, trykke, zoome, tale. På rattet sidder en sensor-styret knap, som man kan bruge til menuerne, og på den højre skærm kan man bruge fingerspidserne til at ændre indstillinger eller zoome ind på navigationskortet. Man kan også tale til bilen, på engelsk godt nok, og ved at sige ”Hey, Mercedes” bede den fx justere varmen eller finde en café. Det går desværre ikke helt gnidningsfrit endnu, som om den kunstige intelligens i skyen (på nettet…) stadig er ved at blive lært op. Idéen er god, og når det virker, er systemet imponerende – som det egentlig også bør være. Når man ved hjælp af en smartphone og en netbaseret assistent som Google Home for få penge kan gøre sit hjem interaktivt, så skal de moderne biler bestemt ikke være bagefter.

Der er svipsere i kabinen, men det er stort set udelukkende omkring materialekvalitet, og de trækker kun marginalt ned i den samlede oplevelse. Den spinkle gearvælger bag rattet og de tynde knapper på panelet til justering af klimaanlægget er den tydeligste forskel i forhold til fx den større C-Klasse, for sæderne, kørestillingen og hovedparten af materialerne lever op til det stolte navn Mercedes-Benz.

A’eren er også blevet langt mere praktisk end den gamle, og det er den ene og alene på grund af meget bedre pladsforhold, især ved bagsædet og i bagagerummet. Hvor forgængeren var så trang, at man skulle tro, den havde baghjulstræk som en BMW 1-serie, er voksne nu også velkomne på bagsædet. A-Klassen er da også vokset 12 cm i længden, og den er derfor noget større end fx Volkswagen Golf.


Klippefast og komfortabel

Kører den nye A-Klasse så også så godt som en Golf? Til min overraskelse gør A 200 det rigtig godt, og der er punkter, hvor den overhaler sin tyske modpart. Det er overraskende for mig, fordi bilen ved den internationale præsentation i Kroatien ikke virkede som et pletskud. En uge i Danmark får mig overbevist om de indre kvaliteter, og det er høj kvalitet. A 200 forbløffer ikke med stor og øjeblikkelig dynamik, hvilket i øvrigt sker meget få steder i klassen, men med sammenlagt fremragende køreegenskaber med klassens bedste komfort, et styretøj med god balance og rigtig godt vejgreb.

Testbilens AMG-pakke bringer et mere direkte styretøj med sig, så jeg har endnu ikke haft mulighed for at prøve en A-Klasse med standardopsætningen i Danmark, desværre, men som testbilen står, overbeviser den ved at være meget nem at køre, uden at den bliver kedelig. Sikker, stabil og dynamisk nok i forhold til, at der ikke er tale om en ren AMG-model. De mest danskervenlige udgaver af den nye Mercedes-Benz, som den testede A 200 og dieselmodellen A 180 d, har en simpel type bagaksel end udgaver med stærkere motor – samme niveauopdeling, som Volkswagen benytter sig af til Golf, men jeg har svært ved at se saglige argumenter for, at det har en mærkbar negativ effekt. Når selv en simpel bagaksel kan give så høj komfort, er det simpelthen ikke værd at spekulere mere over.

Det er komforten i affjedringen og støjniveauet, der direkte forbløffer. På 19” fælge viser A 200 sig upåvirket af ru asfalt, frostsprængninger, huller og skarpe kanter, som vil få konkurrenter på 17” fælge til at virke ubehøvlede. Læg dertil en kabine med meget lavt støjniveau – fra vind, vej, motor – og billedet af en luksuriøs, komfortabel langtursbil bliver skarpere og skarpere, jo flere kilometer, der kommer på.

Motoren vænner jeg mig mere og mere til, for hver kilometer, der går, men skarpheden lader vente på sig. Den nye 1,3’er i A 200 (samme motor også i A 180 og den A 160, som ikke markedsføres i Danmark) er samme maskine, Renault bruger i bl.a. Scenic og Nissan for nyligt har sat ind i Qashqai i stedet for 1,2’eren. Sådan fungerer de tværgående samarbejder i bilindustrien, men motoren har en tendens til at virke presset for at afgive 163 hk, og lyden er mere støvsuger end symfoni. Tag ikke fejl. Den trækker godt midt i omdrejningsskalaen, men der er mere at hente i Volkswagens 1,5 TSI Evo med 150 hk. Som Volkswagens 1,5’er har Mercedes-Benz givet 1,3’eren cylinderfrakobling, og det er positivt, at det er stort set umuligt at registrere, når de to af cylindrene holder pause.

Dobbeltkoblingsgearkassen, som altså er forbeholdt biler på privatleasing, firmabiler og biler med Advantage-pakke lige nu, skifter blødere og mere harmonisk end den tilsvarende i Golf ved lav fart, men den er samtidig underligt elastisk og kan være langt tid om at skifte op i højere gear. Det presser den lille motor unødigt.

Leon ST på leasing – fra 2.795 kr. om måneden


Prisen er i orden

Den nye A-Klasse fremstår og føles som en ægte Mercedes-Benz, hvor der ikke er sparet på noget for at holde prisen nede. At den så er meget veludstyret, virkelig komfortabel og som A 200 har en ret stærk motor til 311.080 kr. er derfor meget positivt. Det er klart, at testbilens ekstraudstyr kan være med til at piske en positiv stemning op, men jeg vælger at se det som en udstillingsmodel, der viser, hvor meget der kan lade sig gøre i Golf-klassen lige nu. Og intet sted kan mere lade sig gøre end hos Mercedes-Benz. Den høje komfort, et højt sikkerhedsniveau og motoren vil være nøjagtig det samme i en A 200 til 311.080 kr., og det er den konstatering, jeg vurderer A-Klassen ud fra.

Det er billigere at købe en Golf med 150 hk, men den vil mangle noget udstyr i forhold til A-Klassen – og på privatleasing er forskellen mellem de to skrumpet meget ind. Det er dyrere at købe en Audi A3 med 150 hk, og Audi’en vil ende med at være langt dyrere, når udstyr som automatisk nødbremse, fartpilot, LED-forlygter, bakkamera, digital instrumentering, regnsensor mv. først skal tilføjes. A-Klassen står, med andre ord, meget stærkt.

9

KARAKTER

9.0 /10

Plus

  • Imponerende komfort, lavt støjniveau, meget vellykket undervogn, styretøj med god vægtning, udmærkede pladsforhold, den mest imponerende indretning i klassen, veludstyret, rimelige priser, stort arsenal af sikkerhedsudstyr (delvist mod merpris)

Minus

  • Baglygterne får den til at se anonym ud, 1,3-liters motoren føles ikke helt af 163 hk, de imponerende skærme koster ekstra, adaptiv fartpilot koster ekstra