Større potentiale i Hyundai Tucson

  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson
  • Større potentiale i Hyundai Tucson

Tucson får et facelift med ny grill, en helt ny førerplads og nye motorer – og så bliver den Hyundais første mild-hybrid med 48 volt-batteri. Blog om Biler har prøvet to udgaver af den opfriskede koreanske SUV

Tucson er den mest populære Hyundai i Europa, men selv om salget af SUV’en er stigende i Danmark, er der langt til både førstepladsen hos både mærket selv og i klassen. Konkurrenter som Volkswagen Tiguan og Mazda CX-5 har bedre fat i danske kunder. Et facelift kan give enhver bilmodel et boost, så Hyundai har lavet nogle vitale ændringer, som skal tiltrække flere købere.

Den seneste Tucson fra 2015 var et stort designløft, i hvert fald hvis man ikke satte pris på det bløde design på forgængeren ix35. Tucson ser dyrere og mere solid ud, og der er ikke noget at sige til, at den er populær i Europa. Hyundai har derfor kun rettet det ydre design til med meget fintkornet sandpapir, mens kabinen har fået med både vinkelsliber og rystepudser; førerpladsen har fået kritik for at være for dyster og konservativ, og vi har tidligere tilsluttet os koret af kritiske røster.

Den nu uundgåelige Hyundai-grill, ”Cascading grille”, som er så vigtig for koreanerne som Single Frame-grillen hos Audi (hvor Hyundai og Kias chefdesigner, Peter Schreyer, tidligere var ansat), kan nu også ses på fronten af Tucson, og rundt om den fås nu LED-forlygter, hvor den fineste lygtetype før var bixenon. De buede former på grillen passer ikke så godt til den kantede Tucson som på Kona og den helt nye Santa Fe, men SUV’en har stadig sin elegance intakt. Mere fyldige baglygter gør bagenden mere sammenhængende at se på.

Der er vigtige ændringer at notere sig i motorrummet. De drejer sig desværre ikke om basisbenzinmotoren, der stadig er en 1,6 med 132 hk, som kæmper uden turbo – vi havde håbet på den nye 1,4 turbo med 140 hk, men det skulle ikke være. Som alternativ fås 1,6-liters turbomotoren med 177 hk, og den fås nu endelig også med forhjulstræk.

Hidtil mest populære motor i Danmark er 1,7-liters dieselmotoren, og den er udfaset og erstattet af en nyere 1,6-liters motor, som fås med 115 eller 136 hk. Den kraftige udgave overtager også rollen midt i dieselprogrammet efter 2-liters motoren med 136 hk. Den store nyhed er, bogstaveligt talt, at den største dieselmotor, den på 2 liter med 185 hk, kører som Hyundais første mild-hybrid, knyttet til en starter-generator og et 48 volt litium-ion-batteri. Det skulle give både brændstofbesparelse og et lidt skub under acceleration, men systemet står indtil videre som ekstraudstyr, og brændstofforbruget er endnu ikke fastlagt. Det bliver det før den danske lancering i september.

VIDEO – Ny Santa Fe er en imponerende SUV

Hyundai tror altså stadig på dieselmotoren?

I den grad. Der har hurtigt dannet sig to fraktioner i bilindustrien, som var det Donald Trump mod Demokraterne. Volvo, Honda og Subaru er blandt producenterne, som dropper dieselmotoren, men Hyundai tilhører fløjen med dieseltroende, som også inkluderer Peugeot/Citroën, Volkswagen og Mercedes-Benz. Dieselmotoren har en stor fremtid, skal vi tro de mærker, som fortsat engagerer sig i dieselteknologi, for intet slår dieselmotorens effektivitet, og med de rette metoder er en dieselmotor meget ”renere” end for bare to år siden. 

Vi har prøvet den faceliftede Tucson i Spanien, og for at fordele tiden bedst, blev det til køretid i to udgaver: benzinudgaven 1,6 T-GDI med dobbeltkoblingsgearkassen DCT og den nye 48 volt-udgave af den store diesel med 185 hk – en model der, uanset om den har mild-hybrid-teknologi eller ej, for øvrigt har fået en ny 8-trins automatgearkasse i stedet for den gamle med seks trin. Hvis du undrer dig over, vi ikke prøver den nye 1,6-liters diesel, så gemmer vi den til et ugelangt ophold i testgaragen på dansk jord.

Benzinmotoren på 1,6 liter yder som sagt 177 hk, men det maksimale moment er mere solidt end i lignende motorer fra Peugeot og VW. 265 Nm som rykker godt i Tucson allerede ved lave omdrejninger, og som efterlader indtrykket af, at man sjældent vil få brug for mere. Sådan er det hvert fald med to mand ombord. Dobbeltkoblingsgearkassen arbejder umærkeligt i baggrunden, og lige så lidt man lægger mærke til den, lægger man mærke til støjen: Tucson er så stille i kabinen, at man kan tale sammen med lav stemme ved 130 km/t, og det er selvsagt imponerende for en SUV i denne klasse. Det lægger en rigtig god bund for komforten, og affjedringen understøtter det til fulde, selv om testbilen har fået de store 19” fælge (ekstraudstyr) med på turen.   

Den tungere dieselmotor på 2 liter er gennemarbejdet, og nye materialer gør den lettere, mens mild-hybrid-teknologien omvendt tilfører 61 kilo. Systemet tapper energi fra 48 volt batteriet, og det kan tilføre dieselmotoren 12 kW under acceleration, som så igen gør, at forbrændingsmotoren aflastes og derfor skal forbruge mindre. Det ekstra skub ved acceleration er øjeblikkeligt og mere markant, end man skulle tro. Strømmen bygger smidigt bro til dieselmotorens 400 Nm, som optræder senere end i benzinmotoren, og fra man trykker på speederen, går der forbløffende kort tid, til motorrummet svarer igen.

Det omvendte scenarie, når man slipper speederen, minder om at køre elbil. Slip speederen ved 110 km/t, og der rekupereres, som det så fint hedder, når der fyldes spildenergi tilbage i batteriet. Tucson 2,0 CRDi med 48 volt har på den måde en yderst effektiv motorbremse. Som i benzinmodellen er kabinen grundigt støjisoleret, og komforten høj, mens dieselmotoren over 3.000 o/min føles lidt svagere, end 185 hk ellers indikerer.

Hvorfor vælge F-Pace, når man kan få XF Sportbrake?

Hvad er der så sket i kabinen?

Der er sket langt mere, end hvad der er normalt ved et facelift. Kritikken af kabinen har gjort stort indtryk på Hyundai, og hvor førerpladsen før mindede for meget om den i minibilen i20, både når det kommer til design og materialer, er frisket op og virker langt mere moderne. Øjnene tiltrækkes af skærmen øverst i midterkonsollen, nu en separat touchscreen over nogle brede luftdyser i stedet for en integreret touchscreen mellem to høje luftdyser.
Der er opdaterede skærme i størrelsen 7 eller 8” (sidstnævnte altid med navigation), og begge har Apple CarPlay og Android Auto. En gammeldags ikke-trykfølsom LCD-skærm på 5” lever videre, men vi håber, Hyundai Danmark sørger for, den ikke kommer til landet, for den vil skæmme det nye design. Et virkelig velspillende lydanlæg fra amerikanske Krell, trådløs opladning af smartphones efter Qi-standarden og live-trafik i forbindelse med navigation er tre andre nyheder.

Materialerne er en klar opgradering omkring hele førerpladsen, og nu kan der vælges mellem hele fire interiørfarver: lysegrå, sort, rød eller beige. I de små detaljer er der også lavet om, så en ny gearvælger, nye sæder og nyt læderindtræk løfter også indtrykket i kabinen. Bagagerummet er ganske rummeligt, men det skal bemærkes, at vælger man mild-hybriden, går volumen fra 513 liter til 459 liter.

Med Hyundais prisværdige fokus på aktiv sikkerhed, hvor automatisk nødbremse og træthedsregistrering virker til at blive standard i alle modeller, er der ingen grund til at tro, det ikke også bliver tilfældet i den faceliftede Tucson – langt om længe. Derudover er sikkerheden udvidet med adaptiv fartpilot med stop-og-start, 360 graders kamera og intelligent fartbegrænser, som selv justerer hastigheden efter vejskiltene.

Så Tucson er god nok til at blive mere populær?

Hvis vi skal svare her efter den første prøvekørsel, men uden at have priserne, så er konklusionen helt klart ja. Allerede i løbet af de første seks måneder af 2018 har den ikke-faceliftede solgt i flere eksemplarer end i hele 2017, og den meget mere attraktive kabine, mere sikkerhedsudstyr og nye motorer vil være en god hjælp for Hyundai. Kampagnepriserne starter lige nu ved 290.000 kr. for en veludstyret 1,7-liters diesel med 115 hk, så vi skal helst se en pænt udstyret basismodel et stykke under den pris.

Tucson bliver ikke den mest populære Hyundai i Danmark, men den kan uden tvivl fortsætte sin rejse mod at blive mere populær – og få mere opmærksomhed i klassen.