De største nyheder fra Genève 2018

  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018
  • De største nyheder fra Genève 2018

Masser af nye bilmodeller, luksus og hestekræfter. Biludstillingen i Genève er altid god for en stor portion nyheder, og den igangværende 2018-udgave er ingen undtagelse. Vi giver et hurtigt overblik

At Schweiz er et land, hvor penge fra hele verden strømmer gennem banksystemet og udlændinge kommer for at nyde luksusvarer og opulente alpine skihytter skinner i gennem på den årlige biludstilling i Genève, Geneva International Motor Show. Den internationale udstilling er målt på ren størrelse langt fra at blande sig med de største, men målt på antallet af luksusbiler, sportsvogne, konceptbiler og mere eller mindre obskøne tunede biler står Genève-udstillingen øverst, og den igangværende 2018-udgave maler kun billedet mere tydeligt op.

Den schweiziske biludstilling med global rækkevidde kan samtidig være betydningsfuld for den type biler, der typisk bliver solgt i mange eksemplarer – de mere fornuftige, jordnære biler. Heldigvis skuffer årets udstilling heller ikke på det punkt, og vil man have syn for sagen, har messehallerne i udkanten af Genève centrum åbent for alle frem til den 18. marts. Går vejen ikke forbi Schweiz, eller skal turen rundt på udstillingen være på plads inden, giver vi her et overblik over de største og vigtigste nyheder i Genève.

Mere kant, mere hybrid – den nye Toyota Auris

Luksus – så alle SUV’erne

Hvor grænsen går for hvad luksusbiler er for en størrelse, er op til den enkelte, men ingen kan være i tvivl om, at den nye Audi A6 hører til i kategorien, også selv om forgængeren og konkurrenter som E-Klassen er blevet et meget almindeligt syn i Danmark. Den tyske limousine, der i løbet af det næste halve år får selskab af en stationcar, Avant, er ingen designrevolution, men viser alligevel mere klasse med skarpere linjer. Platformen er ny med mild-hybridsystem og firehjulsstyring, mens kabinen viser nyt infotainmentsystem med to touchscreens. Ved lanceringen til sommer kommer den med to sekscylindrede motorer.

Seks cylindre finder man i den svageste udgave af den store nyhed fra Mercedes-AMG: GT 4-dørs Coupé. GT-navnet og designet af bagenden leder tankerne direkte hen på sportsvognen GT, men den nye med fire døre er en aflægger af den nye CLS. Basisudgaven GT 53 med R6-motor yder 435 hk, mens de ottecylindrede GT 63 og GT 63 S yder 585 og 639 hk.
I den faceliftede Mercedes-Benz C-Klasse med nye sikkerhedssystemer fra de større modeller og digital instrumentering ligger bl.a. også en sekscylindret benzinmotor; AMG C 43 hopper i ydelse fra 367 til 390 hk.

Hvis det virker som om, Genève har få nye luksusbiler at byde på, så er det fordi, vi har valgt at skille mange af dem ud i SUV-klassen. Tidens største trend i bilindustrien er ustoppelig, og SUV’erne dækker et meget bredt spektrum på årets Genève-udstilling – fra mini-SUV til maxi-luksus-SUV. Den helt store nyhed, i fysisk forstand i hvert fald, er den store Range Rover med tre døre. Den nye Range Rover SV Coupé bliver håndbygget, og kun 999 eksemplarer bygges, alle med en benzinmotor med 565 hk. Prisen bliver langt højere end vi er vant til fra briterne – cirka 2 mio. kr. uden afgifter.

En anden britisk SUV fra øverste hylde er Bentley Bentayga, som i nyt hybridformat bliver den første sekscylindrede Bentley i mange år; V6’eren på 3 liter har selskab af en elmotor og en batteripakke, som skal muliggøre op til 50 km på ren el. Også i de lavere prisklasser er der elektricitet i luften: den nye fuldt elektriske Jaguar I-Pace er den første rigtige konkurrent til Tesla Model X, og på den måde overhaler briterne Audi, BMW og Mercedes-Benz. Den elektriske SUV får et batteri på 90 kWh, en ydelse på 400 hk og en rækkevidde på 480 kilometer. Det er 10 km længere end koreanske Hyundais topudgave af den fuldelektriske udgave af mini-SUV’en Kona. Hyundai kan bryste sig af at være først i klassen med en elbil, og den kommer i to udgaver: topmodellen med rækkevidde på 470 km og en billigere model til cirka 300 km på en opladning.

Seat udskiller sine sportslige modeller under et separat mærke, Cupra, og startskuddet lyder med netop en SUV, nemlig Cupra Ateca. Den får en 2-liters turbomotor med 300 hk. Så hurtigt går det ikke i den nye Jeep Wrangler, som i Genève fejrer sin europæiske premiere. Den ikoniske firehjulstrækker fås i Danmark fra oktober med ny 2,2-liters diesel eller ny 2-liters benzinmotor med turbo. Premiere i Genève har også den nye BMW X4, den stærkt fornyede Hyundai Santa Fe, en opdateret Ford Edge med ny dieselmotor med 238 hk og den lille Lexus-SUV UX baseret på Toyota C-HR.

De jordnære – og de fremtidige

Titlen familiebiler kan man bruge til at dække de fleste bilmodeller, bare man har lidt god vilje. Men kernen i det danske bilmarked, de solide og rummelige biler til en overskuelig pris, repræsenteres bedst med nyheder som Kia Ceed, Mazda 6, Peugeot 508, Skoda Fabia og trioen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og Opel Combo. Ceed står som både hatchback og stationcar på udstillingen, og med en mængde nye sikkerhedssystemer og nye motorer kan den blive populær i Danmark. 508 fra Peugeot er en radikal nytænkning af det, der var en kedelig sedan – mere kompakt, mere lækker og med motorer op til 225 hk. I samme klasse, men udelukkende et facelift, står den fornyede Mazda 6 med helt ny kabine og forbedrede motorer og mere sikkerhedsudstyr. Skoda Fabia er ikke radikal, men et facelift af en fornuftig minibil med nye udstyrsmuligheder og let ændret design. De tre teknisk identiske rullende kummefrysere fra Citroën, Opel og Peugeot, og det er kærligt ment, kommer i en helt ny aftapning med overraskende mange sikkerhedssystemer og mulighed for 8-trins automatgear. Der er selvfølgelig også den nye Toyota Yaris, som du kan læse mere om i linket herover.

Ingen biludstilling er komplet uden konceptbiler – og da slet ikke den i Genève, som lever af pomp, pragt og fantasifulde modeller. Men i 2018-udgaven er der en række konceptbiler, som viser direkte vej til produktionsmodeller. BMW Concept M8 Gran Coupé viser en mere praktisk udgave af den kommende 8-serie, mens Skoda Vision X i løbet af 2018 bliver til en søstermodel til Seat Arona, altså en SUV i miniklassen. Den står som konceptbil med kombineret benzin-, gas- og eldrift, som ikke er en urealistisk kombination. Meget lidt er endnu kendt om den længe ventede nye version af Toyota Supra, som japanerne skaber i samarbejde med BMW, men racerkonceptet GR Supra Racing viser meget af det endelige design. Blandt konceptbilerne er også en ny elektrisk crossover-stationcar fra Porsche, Mission E Cross Turismo, en sportslig stationcar med navnet Viviz Tourer Concept og endelig en potentiel elektrisk arvtager til Volkswagen Phaeton, el-limousinen I.D. Vizzion.

C4 Cactus er fransk mester i komfort