Stor, større, Skoda Superb Combi – plads og komfort i top

  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top
  • Stor, større, Skoda Superb Combi - plads og komfort i top

Når det kommer til stationcars, bliver det næsten ikke større end den nye Skoda Superb Combi – der skal rigtig meget til at fylde rummet, der sluger helt op til 1.950 liter, og så har den selvfølgelig den kongelige plads på bagsædet, som i højere grad end nogensinde er et kendetegn ved Skodas businessbil. Plads på alle leder og kanter er ikke den tjekkiske topmodels eneste argumenter over Mondeo og Passat. Blog om Biler tager en første tur i den nye stationcar

> Klassens absolut største bagagerum på 660-1.950 liter
> Superb Combi fås med syv forskellige motorer, en mere er på vej
> Skoda arbejder på opdaterede priser – vi regner med en startpris på 315.000 kr.

Jeg har hørt småsure motorjournalister tale hånligt om Skoda Superb, fordi den simpelthen har for meget plads på bagsædet. Måske de ikke kunne finde andet at kritisere den tjekkiske topmodel for, og især når det gælder den nye udgave, som fik forhandlerpremiere i starten af efteråret, må jeg give dem ret. Der er ikke meget at kritisere. Men at slå ned på, at der er for meget plads på bagsædet er at være sur bare for at få opmærksomhed. Jeg gætter på, at de mennesker aldrig har siddet på bagsædet på en tur mellem Jylland og Sjælland i en BMW 3-serie eller en Toyota Avensis. Der er plads, men der er bare ikke rigtig plads. I Superb er der plads til at strække benene, og hvis man har korte stænger kan man underholde sig med at nå forsæderne med fødderne.

Nu kan småsure motorjournalister igen kritisere Skoda Superb, for den nye stationcar, Combi som Skoda kalder den, har ikke bare det uhyrligt rummelige bagsæde. Den har også et bagagerum så stort, at man skulle tro at bilen er en halv meter længere end alle konkurrenter. Det er den ikke, den er 486 cm lang, en centimeter kortere end Ford Mondeo stationcar. Bagagerummet er 660 liter med det fantastiske bagsæde intakt, barnevogns- og flyttekasseslugende 1.950 liter med bagsæderyglænene fældet ned, hvilket går nemt med de indbyggede fjedre, som selv hiver ryglænene ned, når man har hevet i et greb. Man skal i øvrigt aldrig bekymre sig om at trykke nakkestøtterne i bagsædet ned, før man laver mere plads, for der er så langt frem til forsæderne, at de altid kan være der. Mondeo stationcar minder mere om en Focus stationcar i det her selskab: 525 til 1.630 liter.

Der er næsten ingen ende på, hvor praktisk Superb Combi er. Det store bagagerum har en tilsvarende stor åbning, der er en opladelig/udtagelig lommelygte, der ellers fungerer som lys i bagagerummet, og udover flere kroge til poser, skilem og rum i siderne er der underetagen under den tredelte bund, hvor man kan gemme (flade) ejendele. Den tredelte bund kan også bruges til ruminddeling, hvis man ikke kan samle ting nok til at fylde det enorme rum.

Selve størrelsen på rummet gør det ikke til et problem, at hjulkasserne går et par centimeter ind eller at bagklappen er mere skrå end på fx Passat Variant eller Mercedes-Benz E-Klasse.

På denne First Drive havde jeg desværre ikke tid til at samle ting (skrammel) nok til at fylde bagagerummet, men afhængig af motoren i Superb Combi er der en lasteevne på op til 640 kg. Der er med andre ord ingen grund til at være nervøs for, at man hurtigt når grænsen. Med mindre cementsække hører med til det, man normalt fragter.

         

Hvordan kører den store stationcar?

Så man får lyst til bare at lægge sig ud på motorvejen og køre, køre, køre. Retningsstabilitet, styretøj, affjedring – Superb Combi virker til at være en af klassens konger, når det kommer til at behage både chauffør og passagerer, og i vores test af hatchbackudgaven af Superb mod Passat gav vi den ros for affjedringen. Som stationcar virker Superb endnu mere velafstemt, endnu roligere og mere komfortabel i affjedringen.

Akselafstanden på 284 cm har ingen omkostninger i forhold til hvor let den store stationcar er at køre, så den føles ganske enkelt bare nem og sikker at køre. Dynamisk set virker den bestemt heller ikke tung eller uvillig – mere neutral og, igen, bare let at gå til på en overlegen måde.

Skodas motorudvalg i Superb Combi overgås kun af koncernkusinen Passat, hvor der er et par motorer flere at vælge mellem. Men syv motorer, sandsynligvis snart otte, burde ramme de fleste ønsker. Frem til introduktionen af 1,6-liters dieselmotoren med 120 hk er den mindste diesel en 2.0 TDI med 150 hk. Derover ligger samme maskine med 190 hk, og her kan man tilføje firehjulstræk, som desuden er standard på benzintopmodellen 2,0 TSI med, for klassen usædvanlige, 280 hk. 0-100 km/t på under 6 sekunder i en tjekkisk stationcar? Så er det motoren, du skal have fat i. Motoren stammer mere eller mindre direkte fra Golf GTI/R-familien, og den sparker hårdt og trækker fra bunden til toppen af omdrejningsskalaen, som var den bare skabt til det. For de fleste, som kigger på Superb Combi med benzinmotor er valget mellem 1,4 TSI med 125/150 hk eller 1,8 TSI med 180 hk nok mere sandsynlige valg. 1,4eren med 150 hk har cylinderfrakobling, som realistisk set giver et hverdagssnit på omkring 18 km/l. Fremragende tal for en ekstremt rummelig familie- og firmabil.

Hvad koster den nye Superb Combi?

Skoda arbejder stadig på at opdatere priserne på både Octavia og Superb, så et kvalificeret gæt ud fra priserne før 20. november er hvad jeg kan komme med. 315.-320.000 kr. for basismodellen 1,4 TSI Active med tagræling, DAB-radio, tågeforlygter, p-sensorer bag, aut. nødbremse, træthedsregistrering, sædevarme foran og multifunktionsrat er realistisk, mens en 2,0 TDI med mellemudstyret Ambition med el-førersæde, 16” alufælge og trezonet klimaanlæg vil koste omkring 400.000 kr. Den prøvekørte topmodel med Style-udstyr vil koste et stykke over 500.000 kr.

Beskatningsgrundlaget ved erhvervsleasing startede før omlægningen på ca. 275.000 kr. De nye priser er heller ikke her på plads.

       

Hvorfor skal jeg vælge Superb Stationcar og ikke Passat Variant?

Du får for det første en bil, der ikke er så almindelig, at man holder op med at bemærke den – som det sker for Passat. Der er de fantastiske pladsforhold, som man sætter pris på både med det samme og i længden, uanset hvad kritikerne siger, og så er Superb Combi billigere – det kan jeg sige selv uden de opdaterede priser. Passat Variant starter på lidt over 335.000 kr. Ford Mondeo er helt oppe over 360.000 kr.

Superb Combi er både flottere og mere komfortabel end hatchback-udgaven, og det er rigtig godt gået af Skoda.