Super-SUV’en over dem alle

  • Super-SUV'en over dem alle
  • Super-SUV'en over dem alle
  • Super-SUV'en over dem alle
  • Super-SUV'en over dem alle
  • Super-SUV'en over dem alle

Konceptbilen så dagens lys i 2012, men først nu har Lamborghini premiere på sin første SUV (hvis man ikke tæller LM002 som en af slagsen) – en super-SUV med V8-motor med bi-turbo med 650 hk

I mere end fem et halvt år har det været en offentlig hemmelighed. Lamborghini, eksklusiv italiensk producent af nogle af de mest markante sportsvogne i verden, har været på vej med en SUV siden 2012, og i denne uge har den endelig haft verdenspremiere. Urus. Hvorfor den lange betænkningstid? At Lamborghini skal producere en SUV, det er et ømtåligt emne for fans, men et uundgåeligt punkt i udviklingen. Men mest af alt handler det om, at den rigtige hardware simpelthen ikke har eksisteret noget sted i Volkswagen-koncernen, som Lamborghini er del af – intet har været teknisk tilstrækkeligt og avanceret nok før nu. Teknikken hedder MLB Evo, og det er platformen, vi kender fra så forskellige biler som Audi A8, Bentley Bentayga og Porsche Cayenne.

Mulighederne med den platform er endeløse, og det er de helt rigtige i forhold til at få Urus til at køre som SUV’ernes Lamborghini. Levende, skarpt, brutalt. Hele registret af teknologiske termer er i brug, og udgangspunktet er den stærke 48 volt-strømforsyning, som tillader firehjulsstyring, aktivt anti-krængningssystem, en avanceret adaptiv luftundervogn og aktiv fordeling af kræfterne mellem de fire hjul – og ikke mindst muligheden for i 2019 at introducere mærkets første plugin-hybrid.


Turbo – og senere også en plugin-hybrid

Allerede her ved premieren er der en stor nyhed at sluge for fans af Lamborghinis fantastiske sugemotorer. Det er ikke sandsynligt, at hverken en V10 eller en V12 vil finde vej i motorrummet på Urus, selv om både Audi og Bentley bruger 12 cylindre i forbindelse med MLB Evo. Det skyldes også det faktum, at den fra de andre MLB Evo-biler kendte 4-liters V8-motor har en ydelse på hele 650 hk (850 Nm). Som Lamborghini påpeger, er den det helt rigtige valg, fordi den byder på højt omdrejningsmoment ved lave omdrejninger, som er en nødvendighed i terræn.

Et af de seks køreprogrammer, som ændrer alt fra gearvalg til ESC og kraftfordeling i firehjulstrækket, hedder nemlig Terra (land), mens et andet hedder Sabbia (sand). I Urus er det dynamiske firehjulstræk også terrændueligt, selv om den næppe kan følge 1980’ernes Lamborghini LM002, en kampvogn af en firehjulstrækker, ret langt væk fra asfaltvejene. På asfalten er den verdens hurtigste SUV med en topfart på 305 km/t, 0-100 km/t på 3,6 sekunder.

LM002 skulle også være en inspiration til Urus, men det er meget nemmere at se træk fra Huracán i det aggressive design. Urus er så perfekt formgivet, som en SUV fra Lamborghini kan være, og i kabinen med plads til fem møder man de typiske hexagonformede elementer, fra luftdyser til kopholdere, og man glemmer næsten, at Urus er en SUV.