Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position

  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position
  • Supersælgeren: opdateret Passat klar til forsvare sin position

Volkswagen Passat er et hit i Danmark, og for både private og firmabilister byder den på en fornem blanding af prestige, god plads, lækkert udstyr og sparsomme motorer. Et facelift med ændret design, nyt infotainmentsystem, LED-forlygter som standard og nyheder i motorrummet gør Passat klar til endnu en tørn 

4.416 danskere – firmabilister, firmaer og familier – kan ikke tage fejl. Volkswagen Passat er et hit på vores breddegrader, og i 2018 var den tyske model, som Volkswagen om kort tid har produceret 30 millioner af siden 1972, den bedst sælgende af de store biler i Danmark. Den noget mindre, men meget fornuftige Skoda Octavia blev nummer to med 4.232 eksemplarer, og premiummodellen C-Klasse fra Mercedes-Benz sneg sig ind på plads nummer tre med 3.594 styk.

Det kan meget vel se anderledes ud, når vi i 2020 gennemgår placeringerne for de bedst sælgende biler i Danmark, for Skoda venter i kulissen med en ny Octavia, og Volkswagen selv skaber fornyet konkurrence til Passat med en ny Golf, den ottende i rækken. Med en ny BMW 3-serie, facelift til Audi A4, Toyota Camrys genopstandelse og SUV’ernes konstante fremmarch kan Passat blive presset her i 2019, men de har selvfølgelig et modsvar klar hos Volkswagen i Wolfsburg. Et grundigt, men ikke for grundigt facelift – finjusteret og forynget design, en masse ny teknologi og flere sikkerhedssystemer.

Den gyldne midte i Passat-programmet

En knivspids Touareg, men ellers den sikre vej

Det kræver – næsten – et billede af “patienten” før og efter operationen for at se forskellen. Passat har fået et facelift i helt typisk Volkswagen-stil, og det er på den måde på linje med det, Mercedes-Benz gav sin C-Klasse i 2018. Grillen er lidt mere nedringet, kofangerne buer opad i et smil, og i dem sidder tågeforlygterne nu mere prominent placeret separat fra luftindtagene. Forlygterne på alle Passat er nu som standard med LED-teknik, og som på Touareg fås nu et udvidet matrix-LED-system (IQ.Light) med højere ydelse og flere funktioner.

Et kig på bilens bagende afslører nyt indhold i lygterne, LED hele vejen i gennem, men det er mest af alt fra denne vinkel, at man får hjælp til at kende den “nye” Passat: som på Arteon, T-Roc og Touareg står modelnavnet nu med store bogstaver hen over bagagerumsklappen – både på sedanen og på stationcarmodellen, der som altid hos Volkswagen hedder Variant.

Kabinen er en af de stærke sider for Passat. De fremragende pladsforhold er der selvfølgelig ikke pillet ved, men en hel del detaljer er ændret. Uret mellem de to ventilationsdyser over infotainmentsystemet er væk, og fordi det kan være svært at huske, om det er en Tiguan eller en Passat man sidder i, er uret erstattet af en miniatureudgave af Passat-skiltet fra bagsmækken. Bedre materialer, ny stemningsbelysning og endelig et nyt rat til alle udgaver af Passat. Og rattet er det første hos Volkswagen, der har berøringsflader, som reagerer uden tryk – som på en smartphone og i en Mercedes-Benz af nyere dato.

Rattet med de nye kapacitive knapper, som de kaldes, er linket op til en udvidet og forbedret digital instrumentering (Digital Cockpit – før hed det Active Info Display) med flere visningsmuligheder, bedre overskuelighed og bedre skærmopløsning. Tredje trin i den elektroniske revolution er en helt ny generation af infotainmentsystemer, MIB3, som via et sim-kort altid er online. Systemet er hurtigere, og som Mercedes-Benz og BMW er det koblet sammen med en intuitiv talestyring, som reagerer, når man siger “Hello Volkswagen”. Som hos BMW er trådløs forbindelse til Apple CarPlay og Android Auto nu en mulighed.

Fordi vi selv har været nødt til at sidde med før- og efter-billeder af Passat, har vi herover indsat et link til en test af Passat fra 2015, altså som den så ud før faceliftet.


Med stor IQ

Volkswagen har for nylig introduceret kampagnemodellerne med navnet IQ.Drive, og IQ-navnet er et, vi kommer til at støde på meget ofte i fremtiden hos Volkswagen. Det dækker alle sikkerheds- og assistancesystemer i bilerne, og Passat får en række nye kameraer og sensorsystemer, som gør den mere sikker end før. Kø-assistenten, som er en udvidelse af den adaptive fartpilot og sporassistentsystemerne, fungerede før op til 60 km/t, men Passat kan nu køre med mere automatisk understøttelse op til 210 km/t.

Passat kan nu siges at være selvkørende på niveau 2 af de i alt 5 niveauer i det officielle system. Niveau 2 kræver, at man altid har kontakt med rattet (ikke nødvendigvis hænderne på rattet), men Passat kan hjælpe med styring, hastighed og afstand.

En nyt multi-kamera har givet mulighed for Emergency Steering Assist – en styreassistent, som opfanger, hvornår man forsøger at lave en undvigemanøvre. Systemet tilpasser bl.a. bremserne og styringen efter den bedst mulige undvigelse. Bremsesystemet er udvidet med det system, som tidligere kun sad i plugin-hybriden Passat GTE, og udover hurtigere og mere præcis reaktionsevne tillader systemet også de hurtigere justeringer, der skal til for at hjælpe gennem Emergency Steering Assist.

Længere rækkevidde i GTE

Netop Passat GTE er en af de varianter, som har været udsat for tekniske ændringer med faceliftet. Et større batteri gør, at GTE-modellen har en rækkevidde på ren el, som lyder på 55 kilometer, målt efter den nye WLTP-norm. Det svarer til cirka 70 kilometer ifølge den gamle norm. For at gøre det mere simpelt, så er rækkevidden på strøm nu 20 kilometer længere end før, takket være batteriet med en kapacitet på 13 kWh, hvor GTE før kørte med et på 9,9 kWh. Det er stadig den ældre TSI-motor på 1,4 liter, der er benzinmotoren i Passat GTE. Den yder 156 hk, men koblet sammen med elmotoren dannes der i alt 218 hk.

Der er en ny dieselmotor i modelprogrammet. En ny 2-liters dieselmotor med en ydelse på 150 hk, som gør sit arbejde for 10 procent mindre føde end den gamle. Den nye TDI Evo-motor er en forløber for flere nye dieselmotorer, men indtil da kan man i Passat vælge de kendte dieselmotorer med 120 hk (1,6-liters), 190 og 240 hk (begge 2-liters motorer).

Benzinmotorer er der tre af, og de to af dem kendes fra den nuværende Passat: 1,5-liters TSI Evo-motoren med 150 hk og cylinderfrakobling og 2-liters TSI-motoren med 272 hk. En 2-liters TSI-motor med 190 hk, som i længere tid har gjort tjeneste i bl.a. Arteon og Audi A5, erstatter 1,8-liters motoren med 180 hk.

Med den fornyede Passat er det slut med udstyrsbetegnelserne, som de har fulgt Passat i mange år. Den store tysker skifter fra Trendline, Comfortline og Highline til niveauer, der minder om dem for Arteon. Basismodellen hedder nu bare Passat, mens midterste trin kaldes Business. Det mest omfattende udstyrsniveau vil være Elegance, og det kan som Business-niveauet udvides med en R-Line-pakke. Passat Alltrack, den SUV-inspirerede udgave af Passat, har fået samme omgang som den almindelige Passat, men det er uvist, om den dukker op i Danmark i denne omgang.

Den fornyede Passat er klar til salg i Danmark i september.

Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie