SUV med spansk krydderi

  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi
  • SUV med spansk krydderi

Tarraco er Seats nye topmodel, og det giver sig selv, at SUV’en deler teknik med søstermodellerne fra Skoda og Volkswagen, Kodiaq og Tiguan Allspace. Spanierne har krydret deres version med et friskt design og mere direkte køreegenskaber

I det store Volkswagen-imperium er de verdensmestre i at skabe synergieffekt. En byggeklods, altså et stykke mekanik eller teknik i en bilmodel, skal kunne bruges til at bygge alle mulige variationer, versioner og varianter. Tyskerne koncentrerer udviklingskronerne de rigtige steder, og kunderne får raffinerede biler.

Helt uden omkostninger er det aldrig at lave biler, som man laver typehuse. Det hele bliver meget nemt ens, og mærkerne i den tyske koncern må gøre deres bedste for at skille sig ud med de midler, de har. Skoda satser på god plads, fornuftig indretning og smarte løsninger, Volkswagen på mere luksus og komfort, Seat på dynamik og skarpt design. Men spanierne har haft noget af en opgave med at bruge byggeklodserne fra de mellemstore SUV’er Skoda Kodiaq og Volkswagen Tiguan Allspace, for en mellemstor SUV med syv sæder er det sidste, vi vil forbinde med dynamik og skarpt design.

For at tage designet først, så har designerne på Seats hovedkontor i Barcelona formået at krydre SUV-opskriften med flotte spanske elementer, og Tarraco har en lethed i designet, som hverken Kodiaq eller Tiguan Allspace har. Tarraco er elegant, mindre bastant end sine søskende, og i letheden og elegancen ligger også, at SUV’en ikke ser rodet eller pyntet ud. Man tænker ikke nødvendigvis over slægtskabet, i hvert fald ikke med mindre man har en Tiguan Allspace i meget klar erindring. Tarraco har en stort set uforfalsket udgave af den store D-stolpe, den bageste del af bilen set fra siden, fra Tiguan Allspace, og det er det eneste sted, de to biler rigtig ligner hinanden.

Tarraco er Spaniernes nye topmodel, og bilmærkerne har det gerne sådan med en topmodel, at den skal vise vejen frem for de mindre modeller. Seat gør det med en ny grill med flere hjørner, som er skudt frem og sidder meget prominent mellem to smalle forlygter. LED-forlygter er, som diodebelysning alle steder på og i bilen, standard, og derfor har designerne haft nemmere ved at lave de små lygter. Der skulle ikke gøres plads til halogenpærer med store paraboler.
I den anden ende af den 474 cm lange familiebil sidder baglygter med stilren form, og for første gang har Seat valgt et ekstra lygtebånd, der løber på tværs mellem baglygterne. Det er dog noget, vi efterhånden har set en del gange, bl.a. på Audi-modeller som A7 Sportback, men om designerne vil bruge det på næste års store Seat-nyhed, den nye Leon, melder historien endnu ikke noget om.

Dansk pris på Cupra Ateca

Letheden fortsætter i kabinen

Interiøret i Tarraco har det til fælles med bilens baglygtedesign, at Seat også her har bevæget sig i en ny retning. For andre mærker har den ”flydende” skærm til infotainmentsystemet været i brug i årevis, men Seat bruger den 8” store touchscreen på den bedst mulige måde. Den har en helt perfekt vinkel og reagerer hurtigt på tryk, og så giver den hele instrumentpanelet mindre udtryk af mur end i Kodiaq og Tiguan Allspace, hvor skærmen sidder begravet i midterkonsollen. Den elegante skærm har i Xcellence-udstyrsvarianten navigation som standard, mens også indstigningsmodellen Style har Apple CarPlay og Android Auto.

Seat vil fange kunder ind med udstyr, og Tarraco har markant mere af det som standard end VW’en. LED-belysning ude og inde, Apple CarPlay/Android Auto og automatisk nødopkald betaler man for hos Volkswagen, og det samme gælder for den fulddigitale instrumentering med en skærm på 10,25”. I Tarraco er den digitale instrumentering standard, og de forskellige visninger gør, at alle burde kunne finde en favorit: regulære urskiver, simpel visning med digitalt speedometer eller en blok i hver side, med speedometer i højre side, omdrejningstæller i venstre, og et stort infodisplay i midten.

Pladsforholdene er ikke overraskende, som de er i Kodiaq og Tiguan Allspace, og for de fleste vil de kunne betegnes som overdådige. Tarraco er den længste af de tre (de to andre er 4 cm kortere), men de ekstra centimeter finder vi primært i designet af kofangerne mv. Der er fremragende plads på alle leder og kanter på de to forreste rækker, og bestiller man SUV’en med syv sæder – til 15.000 kr. ekstra – er der fin plads til også lidt større børn på de to bageste sæder. Række to består ikke af tre enkeltsæder, men er fordelt på et dobbeltsæde og et enkeltsæde, som kan justeres i længderetningen. Handler det om maksimal bagageplads, er anbefalingen at nøjes med fem sæder, hvor der er 145 liter mere til rådighed med kun de to forsæder i brug, men det er forskellen mellem to ”rummelige” tal: 1.775 og 1.920 liter.


En mere direkte oplevelse

Mens det er svært at forestille sig en mere familievenlig bil end MPV’en Alhambra, som har kørt hos mærket siden 1990’erne, så er det ikke svært at forestille sig en mere dynamisk familiebil end den firkantede Alhambra. Seat er efter eget udsagn på vej i en mere familievenlig retning, hvilket gerne næste år skulle udmønte sig i en langt mere rummelig Leon, men det spanske mærke skal forblive det mere livlige og legesyge af mærkerne Skoda, Seat og Volkswagen – kunderne hos Seat er, trods alt, de yngste i hele VW-gruppen.

Ingeniørerne har forsøgt at omsætte det livlige til mere dynamiske køreegenskaber i Tarraco end i søstermodellerne, og mens det er så godt som umuligt at få alle forskellene på bordet, så fortæller de ansvarlige, at styretøjet har en anden opsætning, og den elektronisk justerbare undervogn (DCC) har en mere sportslig grundindstilling.

Tarraco er den første Seat med 20” hjul, og ingeniørerne er stolte af afstemningen i forhold til de store hjul, og det bør de også være. Testbilerne kører alle med DCC-undervognen, som kan stilles ind til mere komfort eller mere dynamik, og SUV’en føles på intet tidspunkt hård eller nervøs på de forskellige spanske veje, vi oplever den på. Dækkene og affjedringen udligner selv de grimmeste huller og bump, og stort set intet filtrerer i gennem til sæderne.

Styretøjet har en mere tvivlsom karakter, når det går lige ud ved landevejs- og motorvejsfart. Når undervognen er så rolig og stabil, virker det søgt, at styretøjet skal være så direkte, at det bliver nervøst omkring midterstillingen. Små nøk med hænderne, bevidste eller ubevidste, fører til hyppig korrigering, og det er en svaghed i forhold til Kodiaq og Tiguan Allspace, som ikke har et nær så ømfindtligt styretøj. Når vejen så først drejer, passer Tarraco-styretøjet meget bedre og giver sammen med den vellykkede undervogn en livlig og mere præcis køreoplevelse.

Den nye Seat Tarraco – priser fra 379.990 kr.

Dieselmotoren drøner derudaf

Vi når at prøve to af de fire motorer, Tarraco kommer på markedet med ved introduktionen i marts næste år (se linket herover med priser for mere information). Første motor er 2-liters dieselmotoren med 150 hk, som i dette tilfælde kommer med firehjulstræk og den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse DSG med syv fremadgående trin. 340 Nm fra 1.750 til 3.000 o/min giver et fint bundtræk, men motoren føles i høj grad som en basismotor, hvor der er tilstrækkeligt med kræfter, men absolut ikke rigeligt med kræfter. Den knurrer desværre også mere eller mindre hele tiden, selv også når man kører med konstante omdrejninger.

Forbruget vil være et helt andet med den anden motor, vi prøver, som er 2-liters benzinmotoren med 190 hk, der også har DSG og firehjulstræk, men det er de tilgængelige kræfter og støjniveauet også. TSI-motoren høres kun, når den presses, og efter en overskuelig tøven ved lave omdrejninger har den et fornemt, let tilgængeligt kraftoverskud.

Tarraco føles klar til flere kræfter, og en kommende FR-version kan være modellen, der kommer med det. Seat holder helt mund, så det er rent gætværk, når vi siger, at den kan komme med 2-liters benzinmotoren med 220 hk (fra Tiguan Allspace) eller 2-liters dieselmotoren med 240 hk (fra Tiguan Allspace og Kodiaq RS).

Den ekstra tid Seat har haft til at gøre sin mellemstore SUV klar til introduktion har ført til en bil med et friskere design, ude som inde, og det er umiddelbart den største forskel mellem Tarraco og de to søstermodeller fra Skoda og VW. Og som det så ofte før har været tilfældet med biler på MQB-platformen, de kendte byggeklodser fra VW-koncernen, så er det umuligt at vælge forkert mellem de tre, for de falder på intet område i gennem.