T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV’er?

  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?
  • T-Cross – en ny konge blandt mini-SUV'er?

Den første mini-SUV fra Volkswagen kommer ikke som en af de første i klassen, men til gengæld er det første indtryk et af en meget helstøbt bil. Blog om Biler har været til verdenspremieren på T-Cross i Amsterdam

Det er her, det sker. I klassen for mini-SUV’er. De små SUV’er er bilindustriens svar på den perfekte bil for en konstant voksende og meget stor kundegruppe. En mini-SUV er kompakt, den er rummelig, den giver en høj siddeposition, den giver indtryk af at have fingeren på pulsen, den rummer illusionen om den aktive friluftsfritid – og priser i regionen omkring 180.-220.000 kr. gør de små høje naturligt relevante på et afgiftsplaget marked som det danske.

En del bilproducenter var hurtigt ude og har fået mange kunder til at skifte op fra en minibil eller tage skridtet ned i pris fra Golf-klassen, og de er blevet belønnet med gode salgstal i Danmark og mange andre steder i verden. Renault Captur og Peugeot 2008 er to succeshistorier, men der er bestemt også eksempler på det modsatte. Toyota Urban Cruiser var måske for tidligt ude, Honda HR-V er for dyr, og Kia Stonic er ikke rigtig lettet fra startbanen.

Volkswagen gør det helt, som de plejer: den store tyske producent er ikke først, men holder i stedet øje med konkurrenterne, deres styrker og fejl, og så kommer de med en bil, som det er svært at sætte en finger på. Den nye T-Cross kan vise sig igen at være et meget stærkt produkt efter den opskrift, og vi har været til mini-SUV’ens verdenspremiere i Amsterdam for at møde den. Har den potentialet til at blive førende i en klasse, hvor der hele tiden kommer flere til? 

Design – Volkswagen viser fornyet styrke

Det første indtryk af T-Cross er øjeblikkeligt positivt i en grad, som ikke altid er kendetegnet ved premieren på en Volkswagen. Nogle af tyskernes modeller er for stilfærdige eller viser først med tiden, at designet er lige i skabet. Langtidsholdbart og underspillet design har ofte haft førsteprioritet hos Volkswagen, men med T-Cross er det lykkes at designe en attraktiv og spændende lille SUV på 411 cm – 5,4 cm længere end Polo, men samtidig 11 cm højere – som ligner en SUV og ikke en forhøjet hatchback. Den ser ikke nær så flad ud som den 12 cm længere T-Roc, som T-Cross tydeligvis er inspireret af, men ser alligevel ikke spinkel og smal ud.

De første billeder fra VW viser kun en T-Cross med R-Line-pakke, der vil blive ekstraudstyr til de dyreste udstyrsversioner. Som den står med R-Line-pakke har T-Cross skørtesæt, større alufælge, mv. i forhold til de almindelige versioner, og man skal derfor forestille sig et lidt mere simpelt design på udgaver uden R-Line-pakke.

LED-kørelys og LED-baglygter bliver standard over hele linjen, og LED-baglygterne giver tilfører sammen med et tværgående mørkt refleksbånd mellem baglygterne meget genkendelighed, så T-Cross skiller sig ud. Designerne er næppe kede af, at den lille SUV på den måde har design til fælles med en af koncernens store luksusbiler, Audi Q8.

Skoda tager et trin op af skalaen

Kabine – fleksibel og moderne

Rummelighed og fleksibilitet er nogle af nøgleordene for kabinen og indretningen i T-Cross. Akselafstanden er som i Polo 256 cm, og det giver udmærket plads til fire voksne. Men det er også detaljerne, der gør, at SUV’en er mere praktisk end Polo. Bagsædet kan forskydes med 14 cm, så man selv vælger at prioritere plads på bagsædet eller maksimal bagageplads. På den måde kan der i bagagerummet være mellem 385 og 455 liter, uden at bagsæderyglænet lægges ned. For maksimal fleksibilitet, når plankerne fra byggemarkedet ikke skal stikke for langt ud af bagsmækken eller den lange trappestige skal transporteres, kan passagersædets ryglæn i nogle versioner klappes forover og ned, så det ligger plant – så er der en stort set helt plan flade fra bagsmækken op til instrumentbordet. Den maksimale volumen på bagagerummet (eksklusive det smarte passagersæde) er 1.281 liter.

Designerne har givet førerpladsen og instrumentbordet i T-Cross de samme grundlinjer som i Polo. Der er en 8” touchscreen med drejeknapper til volumen og stationsvalg/navigation som standard, og som ekstraudstyr kan man tilvælge digital instrumentering (Active Info Display) som i Polo, men den adskiller sig mere i mange detaljer, end det umiddelbart ser ud til. Der er et åbent opbevaringsrum i toppen af instrumentbordet, og luftdyserne, gearstangen, midterkonsollen og dørsiderne er unikke for T-Cross. En lille nyhed, som forhåbentlig også vil findes i andre end R-Line-udstyrede udgaver, er et nyt multifunktionsrat med et moderne design.

Til de dyrere udgaver af T-Cross kan man – som i T-Roc – købe designpakker med såkaldte 3D-indlæg (farven på panelerne), to-farvet indtræk, midterkonsol i matchende farve og farvetilpassede sidespejle og alufælge. De tre muligheder er en traditionel blank sort (Black) og de mere opmærksomhedskrævende Energetic Orange og Bamboo Garden, og til pakkerne fås indtræk i neutral farve, Orange eller Turquoise.

Motorer – 95 eller 115 hk, altid med forhjulstræk

MQB A0-platformen har T-Cross til fælles med bl.a. Polo, Seat Arona og den nye Skoda Scala, og det er en aflægger af platformen fra Golf. Den største forskel i forhold til Golf er, at A0-udgaven ikke umiddelbart giver mulighed for firehjulstræk, og bagakslen er af en mere simpel type end i visse udgaver af Golf. T-Cross har, med andre ord, altid forhjulstræk.

Der er ingen overraskelser i motorprogrammet, som er en kopi af det, man finder hos Seat i den nært beslægtede Arona. I bunden af modelprogrammet ligger den trecylindrede 1-liters TSI-benzinmotor med 95 hk (170 Nm) og manuel gearkasse med fem trin, og frem til slutningen af 2019 vil der i toppen være en udgave af præcis samme motor med en ydelse på 115 hk (200 Nm) og en manuel gearkasse med seks trin – herefter vil man kunne bestille T-Cross med den firecylindrede 1,5-liters TSI Evo-motor med 150 hk. Den 115 hk stærke motor fås også med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse DSG med syv fremadgående gear, mens det endnu ikke er offentliggjort, om den firecylindrede benzinmotor med 150 hk kommer med både manuel og automatisk gearkasse.

Volkswagen er ikke i nærheden af at bandlyse dieselmotorer i sine biler, og også i T-Cross får man muligheden for at køre på diesel. Under motorhjelmen ligger i så fald 1,6-liters TDI-motoren med 95 hk.

Volkswagen nævner ikke elektrificering noget sted i pressematerialet, men T-Cross kan på et senere tidspunkt komme som mild-hybrid, hybrid eller elbil.

Dieselmotoren? Den kan vi ikke undvære

Udstyrsniveauer – tre forskellige og en introduktionsudgave

De danske udstyrsniveauer er allerede på plads, og der bliver tre. Grundudgaven hedder blot T-Cross, niveau to hedder Life og øverst står topmodellen Style. Standard i den billigste bliver 8” touchscreen, multifunktionsrat, nødbremse med fodgængergenkendelse, kollisionsforberedende system, automatisk nødopkaldsfunktion, opvarmede el-sidespejle, længdeforskydeligt bagsæde, LED-kørelys, LED-baglygter, adaptiv fartpilot, sporassistent, men desværre ikke aircondition. Det vil skulle købes separat eller i en pakke, hvis man da ikke går op på niveau to til T-Cross Life.

T-Cross Life har udover aircondition også tagrælinger, sædevarme i forsæderne, opvarmede sprinklerdyser ved forruden, multifunktionsrat i læder, variabel bagagerumsbund og 16” alufælge. I topmodellen Style får man parkeringssensorer for og bag, tagrælinger i sølv, stemningsbelysning, 17” alufælge, sportssæder og LED-forlygter.

R-Line-pakken fås til Life og Style, og her får man sportslig styling af både interiør og eksteriør med bl.a. et særligt sportsrat, kulfiberlignende indlæg og særlige alufælge. Ekstraudstyret tæller også blind vinkel-system, semiautomatisk parkeringssystem, Beats-lydanlæg med 300 W forstærker og nøglefri adgang og start. Det danske marked er tildelt 100 styk af den særlige introduktionsudgave ”1st Edition”, som har benzinmotoren med 115 hk og manuel gearkasse. Alle 100 er lakeret i farven Pure White, og 18” alufælge, designpakke Black, digital instrumentering, Beats-lydanlæg, DAB-radio og automatisk klimaanlæg er standard i den specielle model.

Advarsel: Dette er IKKE en SUV

Lancering – i Danmark i april 2019 til priser fra 199.990 kr.

Konkurrenter til den nye T-Cross findes i hobetal, og nogle er allerede på vej i generation to, fx Peugeot 2008 og Nissan Juke. Man skal holde tungen lige i munden for at overskue mulighederne i klassen: Audi Q2, Citroën C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Ecosport, Honda HR-V, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Kia Stonic, Mazda CX-3, Mini Countryman, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Crossland X og Mokka X,´Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Suzuki Vitara og SsangYong Tivoli. Skoda er på vej med sin lille SUV, som vi forventer får premiere i den første halvdel af 2019.

Volkswagen Danmark har fastsat prisen på basismodellen T-Cross 1,0 TSI med 95 hk, og den bliver 199.990 kr. De øvrige udgaver kan vi endnu ikke få priser på, men de er klar senest til lancering i april 2019. Forvent at en veludstyret T-Cross Life 1,0 TSI med 95 hk vil koste cirka 240.000 kr., mens en fuldt udstyret T-Cross Style med 115 hk nemt passerer 300.000 kr. Mens basisudgaven mangler nødvendigheder som aircondition, er vi ikke i tvivl om potentialet i T-Cross, selv om det endelige billede først tegner sig, når vi i marts næste år kan sætte os bag rattet.