T-Roc – Volkswagen med hitpotentiale

  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale
  • T-Roc - Volkswagen med hitpotentiale

Volkswagen glæder sig til at sende kunderne på prøvetur i den nye T-Roc fra den 9. december. Vi har nu haft den nye crossover i udgaven 1,0 TSI Style til 255.000 kr. til test i tre dage og kan kun sige: der er god grund til at glæde sig, for der er meget få anmærkninger i karakterbogen 

T-Roc. Det bliver et navn, Volkswagen-forhandlerne kommer til at øve sig på at forklare til de rigtig mange kunder, som stiller op til prøveture og brochureudleveringer ved premieren i december. Men du behøver ikke vente på forklaringen på, hvorfor Volkswagens nye kompakte crossover (du må godt kalde den en SUV), hedder det, den hedder, for jeg synes, det er vigtigt at have styr på det basale. T’et står for det fællesskab, T-Roc har med Tiguan og Touareg, de to større modeller, den store Teramont til syv personer, som sælges i Kina, og den kommende SUV eller crossover på Polo-basis får også et navn med t. Så den skal selvfølgelig også hedder noget med t, det giver sig selv. Roc, som tyskerne gerne skriver ROC, er der tre første bogstaver i det engelske ord for sten, rock. T-Roc kan klare de hullede og stenede veje med højt græs, måske en tur ud i de lidt vildere dele af skoven, hvor frihøjden er åh så vigtig.

Frihøjden på T-Roc er ikke vigtig, fordi den gør, at den nye crossover kan komme lidt længere væk fra asfalten end en Golf. Den er 8,1 centimeter højere end Golf hatchback, fordi den ustoppelige SUV-mode dikterer, at du skal sidde højere i en højere bil. Men frihøjden (afstanden mellem bilens bund og vejen) er faktisk kun hævet med 1,9 centimeter, så T-Roc er virkelig en crossover i ordets egentlige forstand. En krydsning, en bil som er en del hatchback, en del SUV.

Jeg er ikke i tvivl om, at T-Roc kommer til at tage nogle af de kunder, som indtil nu har valgt en Golf, men vigtigere for Volkswagen er det, at den som mærkets første kompakte model i klassen kan gå efter en hel masse kunder, som gerne har ville have en SUV eller crossover fra VW, men som ikke har råd til at give næsten 400.000 kr. for en Tiguan. De kan få den nu, og de kan få den billigt – priser fra 240.000 kr. – og det kan komme til at gå hårdt ud over Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga og hvad der ellers findes derude.

Testbilens lakering (Turmeric Yellow, gurkemejegul) lyser virkelig op på en gråvejrsdag i november, men ikke fordi der er brug for den gule lak til 5.995 kr. Folk er nysgerrige for at se, den nye Volkswagen, og som Arteon gør den nye crossover op med de altid rene og ubrudte kanter og linjer på Volkswagens biler. Fronten er lige i skabet for mig, og buen i bagdørene, som fortsætter over i bagskærmene er en frisk detalje – fordi den er unødvendig, men alligevel slap gennem den indflydelsesrige Afdeling for Konservative Værdier i Wolfsburg.


Er den stor nok til at konkurrere med Qashqai?

Ja, T-Roc er ganske mange centimeter kortere end Qashqai – og den er næsten tre centimeter kortere end den interne konkurrent Golf hatchback. Men Volkswagen er gode til det med at skabe masser af rum på lidt plads, og MQB-platformen fra Golf og mange andre modeller er perfekt til formålet, så på 423 centimeter i længden, 182 cm i bredden og 157 cm i højden er der lavet et godt udhulet karrosseri med rigtig god plads på de forreste sæder, et stort bagagerum på 445 liter og et udmærket bagsæde med fornem loftshøjde. Knæpladsen ved bagsæderne er ikke fremragende, men et godt gennemsnit, og jeg har 5-10 centimeter luft ved knæene, når jeg “sidder bag mig selv”. Jeg har ikke bedre plads i den 15 cm længere Qashqai, slet ikke i bagagerummet, når alle sæder er i brug. Qashqai har mere plads, når man lægger bagsæderyggen ned (1.598 liter mod 1.290 liter i T-Roc), hvor T-Roc så har bredere åbning og et mere firkantet rum.

Det er svært at kalde testbilens interiør i grå-i-grå-med-sort for spændende, men jeg synes, det er mere spændende end det, jeg får i en Golf eller en Qashqai. Infotainmentsystemet med 8″ skærm, som alle T-Roc har som standard, sidder i en perfekt højde, og det virker bedre integreret i designet end i Golf. Niveauet kan løftes en tak med digital instrumentering (Active Info Display), som til den testede mellemmodel Style koster 5.997 kr., mens det er standard i topmodellen Sport og ikke fås til basismodellen City, men en bestemt ting kan ikke købes for penge: den bløde plast i kabinen, som alle Golf og Polo fra Comfortline-udgaven har i rigt mål. De bløde ting omkring førermiljøet er læderet på rat og gearknop, sæderne og armlænet i midten og på dørsiderne. Den hårde plast ser overraskende pæn ud på instrumentpanelet, men på de indvendige dørhåndtag er der simpelthen sparet et par euro for meget.


Virkelig velkørende, simpelthen

Fordi T-Roc viser sig at være særdeles velfungerende i alt hvad den gør, tillægger jeg ikke den hårde plast uforholdsmæssig værdi, men det er en smagssag. Farvede paneler i stærk blå, gul, grøn eller rød kan booste kabinen, og de kommer som en del af Design-pakken til Style til 12.998 kr., som også giver 17″ alufælge, tag i sort eller hvid, stemningsbelysning. Den fås ikke til basismodellen City, men er standard på Sport. Du kan læse mere om motorer, udstyrsvarianter og ekstraudstyr i linket lige herunder.

VW T-Roc fra 239.990 kr. med adaptiv fartpilot, 8″ touchscreen og regnsensor

At T-Roc er velfungerende, kan næppe overraske nogen, når dens teknik er så stærkt relateret til den i Golf. På den ene side er der bare styr på pladsforhold, samlekvalitet, funktionalitet og siddestilling, på den anden side giver køreegenskaberne, motoren og teknikken et stærkt indtryk af at fungere flydende; ingen svær kobling, ingen gearkasse med knoklede skift, ingen mislyde – ingen udfald fra et meget højt niveau.

Jeg er glad for at kunne fortælle, at det ikke er et testeksemplar til langt over 300.000 kr., men faktisk den næstmest basale T-Roc, du kan købe, som imponerer i testen. Den gule bil er en 1,0 TSI Style til 254.995 kr., og den står med en smule ekstraudstyr, men intet jeg vil kalde nævneværdigt. Motoren fås ikke mindre end denne trecylindrede turbo med 115 hk og 200 Nm, og der er alle grunde til at gå efter den lille benzinmotor, hvis man ikke ugentligt kører rundt på langtur med fire voksne og oppakning. Med to i bilen har den et kraftoverskud over gennemsnittet, og det er en af de bedste og mest polerede trecylindrede maskiner på markedet. Den er langt bedre støjisoleret og kapslet inde end i koncernens mindre biler som Polo og Seat Ibiza, og den er på niveau med rigtig gode firecylindrede motorer. Kraftoverskuddet er mere end godt nok til hurtige motorvejsoverhalinger.

Men jeg glæder mig da til at prøve stærkere T-Roc-modeller, for de grundsolide og yderst sikre køreegenskaber kan klare at få kastet langt flere kræfter efter sig. At den er højere end Golf, mærkes kun ganske lidt i skarpe sving ved en kende ekstra krængning, men T-Roc har omvendt et mere livligt styretøj end Golf, og jeg oplever, at det elektroniske spærredifferentiale XDS virker mere udpræget som en dynamisk hjælp end i andre VW-modeller. Der er rigtig godt greb i vejen, selv med vinterfugtige veje, for hjulet med mest greb bider godt til.

Komfort står skrevet med stort K, og at de dynamiske dyder kan arrangeres side om side med en rolig og komfortabel måde at dæmpe på, er typisk for MQB-platformen. Det kan (og vil sikkert) ændre sig på modeller med større hjul og bredere dæk, men i Style med 16″ dæk- og fælgmontering møder man et fremragende kompromis. Den er fast, men når man møder store frostskader, vejbump og meget andet skidt, er T-Roc’s svar balance og rigtig god dæmpning.

Jeg lægger især på motorvejen mærke til en del mere vindstøj fra fronten, end jeg husker fra Golf, men at det ender med at være det største minus efter tre dage i selskab, må siges at være en klar og tydelig besked om, at T-Roc er ankommet som noget af det bedste i klassen (om det så er Golf, Qashqai eller noget helt tredje) – et hit, der venter på at bryde ud.