Vidunderlige Veloce

  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce
  • Vidunderlige Veloce

Vi har allerede testet dieseludgaven af Alfa Romeo Giulia og givet den en høj karakter og roser med på vejen. Siden da er der i hullet mellem standardversionerne og den vanvittige Qadrifoglio med 510 hk dukket en Giulia Veloce med 280 hk og Q4-firehjulstræk op. Måske den er endnu bedre end Giulia diesel?

At vriste firmabilisters hænder fra rattet af en Audi A4 eller Mercedes-Benz C-Klasse for at få dem til at prøve noget så eksotisk som en Alfa Romeo Giulia er selvfølgelig ikke en nem sag. De tyske bilmærker har et ry, som både giver kunderne noget at prale af – og leasingselskabet en skudsikker gensalgsværdi, og der har Alfa Romeo rigtig meget at indhente. Men jeg elsker at kigge i salgstallene, og de viser, at importøren bag den italienske skønhed opnåede at få 87 styk af dem på gaden mellem 1. januar og 30. juni. En forfriskende dråbe i havet, der består af 1.390 grå og sorte C-Klasser og 760 A4 i samme triste kulører mellem de samme datoer. At det faktisk ikke er helt dumt, viser kolonnen med konkurrenten Jaguar XE. 48 af dem i samme periode.

Det er bare lige for at give dig en basisviden, før jeg går videre til det, artiklen egentlig skal handle om, som er Alfa Romeo Giulia Veloce. Smag på det, for det ligger rigtig godt i munden, som så mange italienske ord, og det lyder tusind gange federe end at sige Audi S4. Veloooce. Og som så mange italienske ord betyder det ikke noget guddommeligt, men simpelthen bare hurtig.


Så Giulia Veloce er altså en konkurrent til Audi S4?

Giulia Veloce kommer som Audi S4 med firehjulstræk, traditionel automatgearkasse med otte trin og ekstra sprødt og skørtepyntet design, men en konkurrent til den 354 hk stærke Autobahn-fræser med V6 er italieneren ikke helt. Den har fire cylindre og 280 hk (en diesel med 210 hk fås også), så Alfa Romeo skal lave en nedgraderet udgave af den hidsige V6 med 510 hk i Quadrifoglio’en for helt at ramme S4. På den anden side har Audi ingen A4 i hullet mellem A4 2,0 TFSI med 252 hk og S4, og billedet er omtrent det samme hos BMW og Mercedes-Benz. Med andre ord en lille niche i den luksuriøse firmaklasse.

Giulia Veloce koster under 25.000 kr. mere end Audi A4 med 252 hk, for ikke at tale om at den som standard kommer med bl.a. læderindtræk, 18″ alufælge, varme i rattet, så den billigere Audi hurtigt bliver meget dyrere med tilsvarende udstyr. Det samme skulle gøre sig gældende for firmabilister, hvor vi taler beskatningsgrundlag, men Audis politik er kun at informere om frapriser for modeller, så helt sikker kan jeg ikke være.

Hos Alfa Romeo selv er Veloce også det tætteste, man kommer på at dække spændet mellem benzinmotorerne. En 2-liters turbo med 200 hk – eller direkte videre til 510 hk i Quadrifoglio. På dieselsiden supplerer den 210 hk stærke Veloce de to med 150 og 180 hk – sidstnævnte gav jeg en stor omgang ros tidligere på året.

Alfahannen


Den hedder hurtig til efternavn. Er den hurtig?

Det smukke Veloce har samme turbomotor på 2 liter som versionen med 200 hk, men der er skruet op for trykket i turboladeren for at hente yderligere 80 hk og 70 Nm mere, så der er i alt 400 Nm. Det kræver flere omdrejninger at få det maksimale moment frem i motoren, ved 2.250 o/min i stedet for ved 1.750 o/min. Der er lidt tøven fra motoren, når DNA-systemet med de tre køreindstillingsmuligheder står i Neutral, mens Dynamic omvendt holder gearene for længe og derfor kun er til de dynamiske stunder på din yndlingslandevej med de mange sving.

Ingen tvivl om, at motoren, komplet i aluminium, er en kraftig og stærk kompagnon med ekstra bid i forhold til standardudgaven med 200 hk. Hvor basismotoren er frisk, er Veloce-motoren i en anden genre. Den føles bastant og nu-skal-jeg-vise-dig-agtig, og selv om det ikke er en motor, der er hurtig i jagten på det røde felt, så er den villig til at tage omdrejninger og til at opbygge kriminel hastighed i bilen.

Med 5,2 sekunder fra 0-100 km/t er den ikke bare hurtigere end Audien med 252 hk (5,8 sek.), men også tæt på en 326 hk stærk BMW 340i xDrive, som gør det på 5,1 sekunder. De er begge assisteret af fremragende automatgearkasser med otte trin og firehjulstræk, så værdi for pengene på kontoen for kraftoverskud toner frem på listen over plusser ved Giulia Veloce.


Kører den bedre med firehjulstræk?

Q4-firehjulstrækket, standard på Veloce med både benzin og diesel, havde premiere netop i denne model, før det migrerede til den nye Stelvio, som jeg om kort tid tester på danske veje. Det nyudviklede system belaster Giulia-konstruktionen med blot 60 kilo, og tro mod grundkonstruktionen favoriserer Q4 træk på baghjulene, når det er muligt. 100 procent ryger til bagakslen, når det er muligt. Tab af vejgreb, som det forekommer både når vejen er glat, ujævn eller dækket med grus og når man udnytter det fuldstændig udsøgte chassis’ evner, aktiverer forhjulene via en aktiv kobling til forakslen.

Jeg vil svare sådan her til spørgsmålet, om Giulia kører bedre med træk på alle fire hjul: Den kører præcis lige så fantastisk og dynamisk som de andre udgaver, men faktisk endnu mere så. Baghjulene er stadig “i front”, når man presser Giulia Veloce i en hård kurve. Det er ikke som om, fire hjul hjælper bilen rundt i forsøg på at bevare ideallinien. Det er som om, baghjulene får præcis den anelse hjælp af forhjulene, som de har brug for i dynamisk sammenhæng.

Når det så er sat sammen med det bedste (og hurtigste) styretøj i klassen, en uhørt respons i undervognen og en passende affjedringskomfort, så bliver man bare virkelig glad bag rattet.

En del af forklaringen på firehjulstrækkets effektivitet, og her må jeg faktisk være svar skyldig, kan være, at testbilen har LSD-differentialet, en del af en pakke med justerbar undervogn (fra perfekt fast i standard til hård nyser i den stramme indstilling) og de sindssygt lækre skiftepaler, som sidder separat bag rattet. LSD, Limited Slip Differential, minimerer tab af greb – og forskelle i greb – for det enkelte hjul i forhold til det på modsatte side, men uden at prøve en Veloce uden LSD, kan jeg ikke sige, hvor stor en forskel det gør. Udsalgsprisen er 46.500 kr.

Men den koster så også 168.000 kr. mere end Giulia Super med 200 hk…

Det er sjovt nok også nogenlunde den merpris, Audi tager for at lade sine kunder rulle væk i en A4 med 252 hk frem for en A4 med 190 hk og forhjulstræk. Og Audi beriger ikke kunderne med en masse ekstra udstyr i samme ombæring, som Alfa Romeo gør det. Læderindtrækket, større fælge, splitbagsæde (okay, det burde være gratis i alle Giulia), bi-xenon-forlygter, el-klapbare sidespejle, sportssæder og hele kittet med andre skørter, kofangere og udstødningsrør – for ikke at tale om firehjulstrækket.

710.000 kr. er en fair pris, men sandsynligheden for mere end en håndfuld af dem her på private hænder fra ny er i sagens natur meget lille.

Derfor er beskatningsgrundlaget for Giulia Veloce en mere lige til positiv beretning. Det er 538.565 kr., godt og vel 100.000 kr. mere end Giulia med 200 hk, og navigation er standard i firmabilerne. En interessant sammenligning er med BMW 33oi med et noget sparsomt udstyr, som med navigation lige nu har et beskatningsgrundlag på 501.365 kr. Med lidt udstyr er den på Veloce-udstyr, men firehjulstræk, 28 hk og alt fra læderindtræk til varme i rattet mangler den også.

Pladsen i kabinen er ringere end i en Golf, infotainmentsystemet er ikke det nemmeste at finde rundt i, og det er ikke givet, at man finder en god plads bag rattet, for der er lavt til loftet. Passer man ind bag rattet af Giulia Veloce, vil man elske at være der.


0
90

KARAKTER

9/10

    Plus

    • Smukt design, hurtig gearkasse, fast undervogn, fantastisk styretøj, effektivt firehjulstræk, gode sportssæder, flotte detaljer i kabinen, veludstyret, kraftig motor

    Minus

    • Ringe plads ved bagsædet trods lang akselafstand, begrænsede justeringsmuligheder ved førerpladsen, små sidespejle