Volkswagen i højeste potens

  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens
  • Volkswagen i højeste potens

Den absolutte topmodel hos Volkswagen er Touareg, og med den tredje generation kører den tyske luksus-SUV på samme platform som Audi Q8, Lamborghini Urus og Porsche Cayenne – vores test af Touareg 3,0 TDI med 286 hk viser, at den passer fint ind i det fornemme selskab

Den ultimative luksus har i årtier været en stor sedan, en luksuslimousine som Mercedes-Benz S-Klasse. Mere luksus, prestige og komfort har man ikke kunnet forvente andre steder. Men sådan er det bare ikke længere. Mange kunder er kravlet en etage eller to op, op i luksus-SUV’erne, hvor den samlede pakke nærmer sig den, man får i en stor sedan.

Da Volkswagen holdt op med at producere den store luksussedan Phaeton i 2016, overgik rollen som topmodel i familien naturligt til Touareg. Tyskernes store SUV var allerede dengang, i anden generation, komfortabel og lækker, men den manglede noget på både design- og luksussiden. Den gik for meget i et med tapetet, hvis jeg skal sige det pænt.

Den helt nye udgave af Touareg har på ingen måde samme tilbageholdende design, og fordi kunderne til den nye i højere grad kommer fra Kina, Rusland og Mellemøsten (den skal ikke sælges i USA mere), så er der skruet op for mængden af krom. Krom dækker en meget stor del af den i sig selv meget store front, og det skinnende materiale, som i dag har mere med plast end metal at gøre, fortsætter ind i LED-forlygterne for at imponere mest muligt. Hvis det er så meget krom, at man får det dårligt, tilbyder Volkswagen Black Style-pakken med helt sort grill, sorte sidespejle, sorte tagrælinger og sorte rudelister. Amerikanerne kalder det “murdered out”, når kromen bliver skrottet på så voldsom vis, og det koster stort set ingenting, lige under 12.000 kr. Desværre fås det kun sammen med en DK-pakke og til den dyreste Touareg-udgave, den med R-Line-udstyr. Så ser vi på et prisskilt med tal omkring 1,2 mio. kr.

Bye-bye, Beetle

Tourag fås vel også billigere end det?

Det gør den heldigvis, og hvis jeg skal vurdere det, så er den nye Touareg lidt af et tilbud i de højere luftlag. I modsætning til den stemning, der breder sig hos BMW, Mercedes-Benz og Volvo, så har selv den billigste og svageste Touareg nemlig seks cylindre – ikke kun fire. Selv med mere prestige på cylindersiden koster Touareg mindre. Indgangssummen er 920.990 kr. for en Touareg 3,0 TDI V6 med 231 hk, 8-trins automatgear og 4Motion-firehjulstræk. Den er pænt, ikke prangende, udstyret, men det er konkurrenterne bestemt heller ikke.

Mercedes-Benz starter med en pris på 979.998 kr. for sin nye GLE, og den har så en firecylindret dieselmotor med 245 hk. Som Touareg med 231 hk har den også 500 Nm at trække de mange kilo bil, passagerer og bagage med, men jeg synes bare ikke, lyden af fire cylindre passer i en luksus-SUV. At det skulle have en positiv indvirkning på forbruget, er noget bilproducenterne vil have os til at tro, så de har en undskyldning for at spare på cylindrene. I det virkelige liv er en 2-liters diesel under et helt andet pres end en 3-liters V6-motor i så tunge biler.

Den testede Touareg står et niveau højere end basisbilen til lige over 900.000 kr. Den har samme 3-liters dieselmotor, men ydelsen er hævet til 286 hk og 600 Nm, prisen til mindst 971.990 kr. Det er cirka 50.000 kr. for 55 hk og 100 Nm – slet ingen dårlig handel. Testbilen kommer som Elegance, der sammen med Atmosphere-udstyrsniveauet udgør midten i modelprogrammet. Over de to ligger R-Line, under dem den navnløse basismodel.

Trinnet op fra basis til Elegance koster 66.000 kr. lige ud, og det giver en del udstyr, som gør opgraderingen til en formsag. Nogle særdeles komfortable og ergonomiske korrekte ErgoComfort-forsæder med el-lændestøtte og justerbar siddehynde, interiørindlæg i børstet aluminium, sidespejle med hukommelsesfunktion, opvarmede sprinklerdyser, stemningsbelysning i kabinen – og endnu mere krom. Alle Touareg har en omfattende sikkerhedspakke med bl.a. kø-assistent, LED-forlygter, crash-forberedende system og meget mere, og læder er også standard. Desværre koster den helt store aha-oplevelse i kabinen ekstra: Innovision Cockpit med digital instrumentering og 15” touchscreen koster 49.990 kr. til alle udstyrsvarianter.


Føles Touareg så lige så luksuriøs som den nye GLE?

Kabinen i Touareg er den mest lækre og gennemførte, Volkswagen har lavet til dato. På detaljerne vinder den håndbyggede Phaeton med imponerende påfund som trækfrit klimaanlæg med skjulte dyser og sindrigt konstruerede alu-mekanismer som de små arme, der fik bagklappen til at gå op og i, men i Touareg er der ikke sparet noget sted på materialer og samlekvalitet. Det skal der heller ikke være i denne klasse, men at det er på højde med indretningen i den nye GLE fra Mercedes-Benz er imponerende. Den skilter ikke helt så meget med sin luksus som konkurrenten fra Stuttgart, men det kan man lave om på ved at vælge andre farver og materialer til kabinen.

Innovision Cockpit er et fascinerende system med infotainmentsystemet til højere med den store touchscreen og den klare skærm til den digitale instrumentering ved siden af. Der er meget få knapper til infotainmentskærmen (der er en stor rulleknap til volumen nede ved gearstangen), og mens det er lidt af en katastrofe i en Volvo, foregår det intuitivt og med meget bedre respons her i Touareg. De mange funktioner bliver nemt indlagt på den mentale harddisk, og jo mere man kører i bilen, jo nemmere og mere lige til bliver det.

ErgoComfort-sæderne tilbyder fabelagtig komfort, også efter den anden og tredje time bag rattet, og at sige, man rejser i høj komfort i Touareg, er en stor underdrivelse. Her er mulighed for alt tænkeligt udstyr og SUV’en er særdeles støjsvag.

Det kan godt være, der er mindre prestige i at køre VW end Audi, BMW og Mercedes-Benz, men Volkswagen-navnet er mere neutralt og mindre prangende, hvis man ikke har lyst til at skilte med sin succes eller med pengene. Der bliver sikkert solgt færre af dem, og prestige handler også om antallet af biler. Jo færre, jo bedre, selv om VW selvfølgelig håber på noget andet.

VIDEO – Den nye GLE i Texas


Passer V6-dieselmotoren så helt perfekt?

Det er lige præcis, hvad den gør. Den lyder godt og er alligevel støjsvag, den trækker fremragende og så har jeg på intet tidspunkt følelsen af, at jeg har brug for den helt store 4,2-liters dieselmotor med 421 hk, som Volkswagen også skruer ind i Touareg. Det er en motor med et helt andet, overnaturligt kraftoverskud, men det er prisen også. Den fås kun i Touareg R-Line, og den koster mindst 1.416.590 kr.

Der er nogle små ting, som irriterer mig i starten af testugen. Med de nye brændstof- og emissionsnormer har mange bilproducenter været nødt til at ændre på motorstyringen, justere automatgearkasserne og speederens respons, for at komme i mål med nogle overskuelige forbrugstal. Den fornemmelse giver Touareg. Automatgearet med otte trin skifter roligt og lækkert, men det kræver nogen overbevisning og mere hård håndtering af speederen, hvis man vil hurtigt ud af starthullerne. Ellers bliver det en meget blød og langsom opstart, som man ikke forventer det af en SUV med 600 Nm. Det kan til dels omgås ved at stille gearkassen eller køreindstillingen i Sport, og det bliver også mere noget, man justerer sig selv til, som dagene går. Men tilvænning kræver det.

Hvordan kører den nye Touareg så?

Den tredje generation af Volkswagens über-SUV er beriget med en platform, som bruges i nogle prestigefulde biler i koncernen. Nogle af dem til priser, som får Touareg til at virke som en forgyldt Dacia. Den deler sin tekniske grundstamme med bl.a. Audi Q7 og Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus og Porsche Cayenne. Det kan næsten ikke gå galt, det her.

Og det gør det heller ikke. Testbilen står proppet med udstyr, og i den tid vi lever i, vil det sige lækkerier som luftundervogn og firehjulsstyring (undervogn med stålfjedre og almindelige støddæmpere er standard) – den pakke hedder Undervognspakken, koster 49.990 kr., men det kan blive vildere endnu med Undervognspakke Pro: til 114.990 kr. kommer den med de to førnævnte systemer, men også med aktive krængningsstabilisatorer, som især i kurver skulle gøre en forskel. Jeg har ikke prøvet bilen med Pro-pakken, så jeg skal ikke udtale mig om forskellen mellem med og uden krængningsstabilisatorer, men jeg kan sige med fuld overbevisning, at pakken til 49.990 kr. gør Touareg til en fremragende køreoplevelse.

Touareg er ikke søgt dynamisk, for Volkswagen overlader det sportslige til stort set alle de andre mærker, som bruger platformen. Komforten er i højsædet, og den gør det på alle måder fremragende. Luftundervognen bliver aldrig ustabil over skarpe ujævnheder, og den bliver heller aldrig som et skib i høj sø, hvor den bevæger sig for meget og giver søsyge. De store hjul, 21”, på testbilen, virker som skabt til bilen og undervognen, så man skal ikke være bange for at udstyre denne SUV med store hjul.

Firehjulsstyring og aktive stabilisatorer er klart med til at cementere indtrykket af en komfortabel og alligevel adræt bil. Har man prøvet en Renault Megane med firehjulsstyring, så er den sat op på “se mig, se mig”-måden, hvor baghjulene styrer alt for aktivt med for at skabe kunstig dynamik og en lille venderadius. I Touareg er jeg ikke i tvivl om, at jeg bliver hjulpet rundt i rundkørsler og skarpe sving, men det virker aldrig forceret eller unaturligt. Et neutralt, behageligt og godt styretøj placerer Touareg som den bil i klassen, der er ekstremt komfortabel, men samtidig så præcis og dynamisk, så selv små og uoverskuelige veje er rare at køre på – selv i en SUV, der er flere meter bred.

Volkswagen Touareg adskiller sig fra de andre SUV’er på samme platform i koncernen ved, at fokus i højere grad ligger på komfort, og tyskerne har ramt plet med den tankegang. Touareg er en særdeles vellykket luksus-SUV, om man kan lide det store krom-show eller ej.

9

KARAKTER

9.0 /10

Plus

  • Den er billigere end konkurrenterne, seks cylindre er standard, meget højt komfortniveau, køreegenskaber i høj balance, imponerende infotainmentsystem (ekstraudstyr) som er nemt at betjene, rummelig i kabine og bagagerum, materialer i høj kvalitet, mange udstyrs- og variationsmuligheder, V6-dieselmotoren er magtfuld og støjsvag, mere nedtonet image end Audi, BMW og Mercedes-Benz

Minus

  • Det store infotainmentsystem med 15" skærm er ikke standard, gearkasse og speeder er afstemt til økonomisk kørsel, store mængder krom på fronten, mere nedtonet image end Audi, BMW og Mercedes-Benz