Volkswagen, made in USA

  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA
  • Volkswagen, made in USA

Den er på størrelse med Audi Q7, og den er lavet til de store amerikanske forhold. Atlas er en SUV i den store klasse, hvor bilerne er over fem meter lange. Alligevel er ikke umuligt at forestille sig den i Europa

Størrelsen betyder noget. Det har Volkswagen opdaget på den hårde måde. Amerikanerne er anderledes end os europæere, og hvorfor skulle de nøjes med små biler lavet til trange byer og smalle landeveje, når man kan køre gennem amerikanske metropoler på mangesporede motorveje og parkeringspladserne er brede nok til to Polo’er? De vil have store biler, og ser man bort fra en meget dyr luksusbil med navnet Touareg, havde tyskerne intet at byde på, så et stort håb om mange nye kunder blev vendt til katastrofalt få kunder. Vendepunktet skulle nås med en større Jetta til os alle i 2010 og en helt amerikansk Passat, større og billigere, for pris betyder virkelig også noget derovre, i 2011, men hvad tyskerne ikke helt kunne få ind i deres ellers så logiske tankegang var, at amerikanerne vil have rummelige SUV’er til fornuftige priser.

Den tyske kæmpe er vågnet op og er ved at få has på efterslæbet. Den gamle Tiguan var for lille, så Volkswagen valgte at forlænge den nye Tiguan, så de pladshungrende mennesker i Guds eget land endelig kunne få både børnenes hockeystave og danseudstyr ind i bagagerummet – alternativt bruge den nyvundne fleksibilitet med syv sæder til at køre alle villavejens børn på McDonald’s. Man kan takke amerikanerne for Tiguan Allspace med syv sæder, hvis man ejer sådan en, for den er mest af alt lavet til USA. 

De hungrer ikke bare efter plads, men efter oceaner af plads, de amerikanske kunder. Familiens nye transportmiddel, mere eller mindre universelt, er en SUV i størrelse XL, hvor der er syv eller otte sæder og flere kopholdere end man kan tælle på tre hænder. Volkswagen er denne gang ikke sidst ude af starthullet, og takket være den ultra-fleksible og multijusterbare MQB-platform, som sidder i Golf og så meget andet, har USA fået sin helt egen mega-SUV med VW-logoer på. Volkswagen Atlas. Selv om det er svært for præsident Trump at forstå, at en tysk bil kan være lavet i USA, så produceres Atlas på Volkswagens fabrik i sydstaterne, i byen Chattanooga i Tennessee. 46 procent af skruerne, metallet, mekanikken og alt andet stort og småt i SUV’en er made in America (fortæl ikke Trump, der er canadiske dele blandt de 46 procent).

VIDEO – Volkswagens SUV størrelse XL

Tiguan størrelse XXXL

Volkswagen Atlas er på størrelse med sin fjerne fætter Audi Q7, men virker til at fylde mere i landskabet, selv på min tur gennem sommerlandskabet i USA og Canada, hvor campingbusserne minder meget om rutebiler i størrelsen og en Toyota Yaris virker faretruende spinkel mellem store lastbiler fra Mack og Peterbilt. Den tysk-amerikanske Atlas har flere kanter end mange andre moderne biler, og det kan meget vel være, at vindmodstanden er som på en af de store lastbiler, men jeg har et godt øje til det grove macho-design. Designerne har fået den til at minde om Tiguan – hvis altså Tiguan var på steroider og i øvrigt havde været på kursus for at se så aggressiv ud som muligt.
504 cm lang og alligevel i bund og grund samme teknik som en Golf. Volkswagen har aldrig strukket deres platform længere end til brug i Atlas, og hvis det allerede lød kedeligt, da jeg skrev MQB længere oppe, så skal jeg forsøge ikke at nævne det igen, men en bilnørd er og bliver en bilnørd.

At kravle ombord i Atlas kræver en opstigning, og når man lander bag rattet og kigger sig over højre skulder, fortsætter SUV’en i det uendelige. Den fås med syv sæder, men mit testeksemplar har to enkeltstole med armlæn i midterafdelingen – to børn vil føle sig som konger/dronninger i de to sæder, for der er plads til at sparke og til at lege. Jeg prøver de store forhold midt i bilen af, men også de bageste (billige) rækker. De to bag-bagsæder er ikke for sjov, og uden at rykke de to stole foran frem, kan jeg sidde i siden med benene i en rar stilling, og jeg har lys og luft omkring mig, for ikke at glemme mindst et par kopholdere. Hvilken stor familie, Los Angeles eller Lemvig, kunne ikke ønske sig de her overdådige pladsforhold?

Efter igen at have fundet den lange vej frem i førersædet skal jeg ikke bruge mange sekunder på at sætte mig ind i Atlas og dens funktioner og måder at blive betjent på. Cockpittet er som en blanding af Golf og Amarok, og mens materialekvaliteten her i SEL-udgaven, næstdyreste version, nok lægger sig et sted mellem de to modeller, så er samlekvaliteten som var den Made in Germany. Der er ingen knap og intet håndtag, jeg ikke har mødt i en VW før, og det skal ikke tages som en skuffelse. Nok ser det ikke eksklusivt ud, men funktionalitet og stramt design fås ikke bedre end hos VW.

Tiguan Allspace – lang og god for hele familien

En motor fra dengang Golf var ung

Gearkassen bevæger sig hurtigt og stille gennem hvert trin, og niveauet for den mekaniske lækkerhed er i hvert fald på ”luksus”. Der er ingen dobbeltkoblingsgearkasse i Atlas, men en klassisk automatgearkasse med otte trin. Amerikanerne har aldrig tilgivet dobbeltkoblingsgearkasserne den manglende komfort, og jeg forstår dem uden problemer. Automatgearkassen snubler ikke over sine egne tandhjul, når bilen skal ud af en sidevej eller starte i et kryds, og hvis der er langsommere gearskift i Atlas end i en Golf, så er det umuligt for mig at opfatte, når jeg tramper speederen ned for at komme ud på en hovedvej, før der igen kommer en lastbil med tømmer med 110 km/t.

Atlas snerrer af mig, når jeg er så grov, og det er en rå og usædvanlig lyd, men ikke en høj eller irriterende lyd. Det er hverken fire eller otte cylindre, der sørger for, at landskabet hurtigt glider forbi. Det er en gammel kending med seks cylindre, som vi europæere kun kan finde i brugte Volkswagen. Det er en meget kompakt sekscylindret motor, en VR6, hvor cylindrene står så tæt, at det nærmer sig en enkelt række, som blev stoppet ned i det lille motorrum på den tredje generation Golf i starten af 1990’erne, men allerede inden gjorde den livet skønt i bl.a. Passat og coupéen Corrado. Som så meget andet har VR6’eren også taget på og er blevet stærkere, så den dengang 2,8 liter store motor er endt på 3,6 liter og med omkring 280 hk.

Hvor misforståede laboratorietest og alt andet end virkelighedstro forbrugstest har gjort, at den slags motorer er ved at være udryddet til fordel for alt med turbo, så føles motoren fed på en klassisk måde. Den arbejder for at yde, yder ikke fordi den arbejder. Kringlet beskrivelse, men uden en turbolader skal den have omdrejninger, så den skal overbevises om ikke at være doven med min af og til hårde speederfod. 

Der er frit valg mellem forhjulstræk og firehjulstræk i Atlas-modelprogrammet, og i denne tæt-på-toppen-udgave har jeg 4Motion-firehjulstræk. VR6’eren ville ellers nok trække forhjulene i alle retninger på en gang, hvis den kunne komme til det, men det bliver aldrig til det mindste hvin fra helårsdækkene over tæt på 3.000 kilometer gennem de to store lande. SUV’en kører præcis så godt, som jeg havde tænkt den ville, og den der platform, jeg har lovet ikke at nævne, viser sig også denne gang som noget af det bedste bilindustrien har skabt i de seneste 10 år. Volkswagen har perfektioneret, at det skal være let, behageligt, nemt og rart at køre bil, så på den ene side er sæderne, ergonomien og al den slags helt på plads, på den anden side er det velskabte styretøj og den gode undervogn med til at skabe illusionen af, at Atlas næsten er en kompakt SUV.

Jeg ved godt, at Atlas har meget lille sandsynlighed for at blive skibet over til Europa fra USA, men jeg kan alligevel nemt formulere et par argumenter for det. Den er langt mere rummelig end Tiguan Allspace, den fås med en moderne 2-liters turbomotor med cirka 240 hk, og den kunne ligge i et prisleje langt under Touareg, som starter nord for 900.000 kr. Jeg kender i hvert fald et par familier, der ville være interesserede, og de er endda ikke amerikanske.