VW tager ingen chancer med ny Polo

  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo
  • VW tager ingen chancer med ny Polo

Med mere end 40 år på markedet som model tager Volkswagen ingen chancer med Polo. Men under det konservative ydre gemmer sig en ny platform, som giver meget mere plads og komfort 

Det kan godt være, 2017 går over i historien som året med flest nylanceringer i den i Danmark så populære klasse for minibiler. Kia Rio, Ford Fiesta og Seat Ibiza for blot at nævne nogle af dem. Men for mange bilkøbere i den klasse er de tre modeller det rene luft, og kun en bil i klassen tæller. Volkswagen Polo. Som den større Golf, som blandt mange opfattes som grundlægger af klassen for kompakte biler, så har Polo siden den første generation kom ud i 1975 udviklet sig til en klasseløs bil, som tilfældigvis tilhører samme klasse som Opel Corsa, Renault Clio og mange andre modeller. Metoden har været den samme for Volkswagen hele vejen i gennem: evolutionære designændringer, høj funktionalitet, gode pladsforhold og et udvalg af motorer og udstyr, som dækker bredt – og i de seneste generationer et strejf af premium. Det er sådan, Volkswagen har gjort Polo til den eneste minibil for mange mennesker, og den nye generation, som præsenteres i Berlin i dag, bryder ikke med de mere end 40 års tradition.

Den nye Polo er baseret på den nye MQB A0-platform, som for nylig er introduceret med søstermodellen Seat Ibiza. Det gør, at Polo både på den tekniske side og når det kommer til proportioner tager et større skridt frem, end man umiddelbart vil bemærke på billederne. Den er stadig kompakt med en længde på 405 cm, 8 cm mere end før, men der er hele 9,4 cm mere mellem for- og bagaksel, som giver langt bedre pladsforhold. Det er i høj grad de 7 cm i bredden, som ændrer Poloens proportioner. Den ser bred, lav og moden ud. Også bagagerummet vokser betragteligt, og med 351 liter er der mere Golf- end miniklasse over den nye Polos muligheder for at transportere kufferter.

Eksteriørdesignet er på en gang blødere og skarpere. Polo er mere rund, men har nu en masse hak og kanter i karrosseriet, som lader lyset spille med formerne. Det er konservativt, især når man ser det friske interiør med en bred farvet flade på tværs af kabinen og den store 8” touchscreen bag en glasflade, som meget overraskende bliver standard i Danmark. Hvad angår udstyr har VW for længst smidt sit fedtede image, og skærmen er bare et eksempel. Adaptiv fartpilot i alle versioner fra billigste Trendline (kun basismotoren med 75 hk kommer uden), aircondition og automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse er andre eksempler. Som den første minibil kan Polo desuden udstyres med fulddigital instrumentering, Active Info Display, som kommer fra de større modeller Golf, Passat og Tiguan. Polo er endda først hos Volkswagen med en version 2.0 med forbedringer og mulighed for udvidede visninger.

I Danmark kommer Polo som Trendline, Comfortline, Highline og den sportsligt stylede R-Line, mens den særlige Polo Beats med Beats-audioanlæg i første omgang ikke vil blive tilbudt på det danske marked. Polo lanceres med fire benzinmotorer (75 til 150 hk) og en dieselmotor (95 hk), men VW har valgt også at introducere den dynamiske topmodel GTI med ny 2-liters motor med 200 hk fra starten.

Dansk introduktion af den nye Polo finder sted i november, og priserne starter ved 160.000 kr. for en Polo 1,0 MPI Trendline med fem døre, automatisk nødbremsesystem, 8” touchscreen og aircondition. Kun basismodellen er indtil videre prissat. Prisniveauet lægger Polo et godt stykke over næsten alle andre i klassen, fx søstermodellen Ibiza til priser fra 134.900 kr., men Volkswagen ser gerne, at man lægger mærke til netop det omfangsrige udstyr – og gensalgsværdien, som slår næsten alt andet i klassen.

Polo-modellerne i galleriet er R-Line (orange), Beats som visuelt minder mest om standardmodellerne (hvid) og GTI.