X2 er sjovere med træk på alle fire hjul

  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul
  • X2 er sjovere med træk på alle fire hjul

Den nye X-model fra BMW har et forfriskende design og en høj grad af komfort, men X2 sDrive 20i med benzinmotor med 192 hk og forhjulstræk kunne bruge et skud dynamik fra den firehjulstrukne xDrive 20d

BMW X2 er den strammere og mere dynamisk orienterede udgave af den populære X1, hvis jeg skal sige det helt kort. Den nye X2 er for stilens skyld, hvor X1 i højere grad er kørt en konservativ og mere familievenlig vej, og derfor minder X2 mig på en måde om den første X1. Den var lav, stramt affjedret og dynamisk, som var præcis hvad jeg tænkte (og mente) om X2, da jeg prøvede den første gang med dieselmotor og firehjulstræk i foråret. Den gamle X1 var også FOR stram og tæt på at være uegnet som familiebil på grund af manglende plads – BMW havde dengang en periode med for stive affjedringer, og X1-platformen var i udgangspunktet baseret på baghjulstræk. X2 er faktisk rummelig, fordi den lige som den nyeste X1 deler forhjulstrækplatformen med 2 Active Tourer, 2 Gran Tourer og Mini-modellerne, så selv voksne kan have det fint på bagsædet, og SÅ stram er affjedringen ikke, selv ikke med sportsundervogn og 19” fælge.

Som det er med alle biler, kan køreoplevelsen ændre sig mere end blot i nuancerne, afhængigt af drivlinjen, de trækkende hjul og så meget andet. Efter den korte tur i X2’eren i foråret, dieseludgaven xDrive 20d med 2-liters motor med 190 hk, firehjulstræk og 8-trins automatgear, er det tid til en hel uge i selskab med X2, og modellen er denne gang benzinversionen sDrive 20i med 2-liters motor med 192 hk, forhjulstræk og en dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. Denne gang minder X2 mig ikke helt så meget om den gamle X1, for køreoplevelsen er en anden.

X2 er spændt op til sjov

Hvad er anderledes ved forhjulstrækkeren?

BMW har valgt, at X2’ere med dieselmotorer har en automatisk gearklasse af den klassiske type, som typisk er tungere og har langsommere skift end dobbeltkoblingsgearkassen, som er valgt til benzinudgaverne, men til gengæld er skiftene ved lav fart typisk ikke så glidende og bløde som med en almindelig automatgearkasse. I BMW’s verden er automatgearkassen med otte trin imidlertid så fremragende, at den får dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin i X2 med benzinmotor til at virke lidt hektisk, til trods for at den er en af de bedre repræsentanter for arten.

2-liters benzinmotoren er fyret helt op allerede fra 1.350 o/min, og den reagerer derfor prompte på speederen. Det er med et maksimalt moment på 280 Nm, som blegner i forhold til dieselmotorens 400 Nm fra 1.750 o/min, og selv om X2 sDrive 20i og X2 xDrive 20d begge er oppe på 100 km/t efter 7,7 sekunder, så virker benzinmotoren spændt hårdere for i den disciplin. Den tungere gearkasse og firehjulstræk gør X2 diesel 140 kilo tungere, men det mærkes slet ikke. Det er en selvfølge, at 2-liters benzinmotoren er langt mere villig over 4.000 o/min, men BMW’s 2-liters dieselmotor er i sin klasse en meget villig type.

Det viser sig, at firehjulstrækket står for skabe meget af det, der gav mig en påmindelse om den gamle X1, når det kommer til dynamik og respons. Uden de trækkende baghjul virker den testede X2 med benzinmotor mere passiv og tungere end X2 diesel med træk på alle fire. Begge står med M Sport-pakke – dieselbilen stod med den nye M Sport X, benzineren med M Sport – så de har begge sportsundervogn med sænkning og 19” hjul, men xDrive-firehjulstrækket virker efter hensigten som både grebs- og dynamikfremmende. Systemet kan lede op til 100 procent af kræfterne til enten for- eller baghjulene, og Performance Control fordeler samtidig kræfterne mellem baghjulene, og det giver en skarp og intens køreoplevelse uden spor af understyring, mens den forhjulstrukne sDrive-model er mere inaktiv og mere som den nuværende X1. Den har elektronisk kraftfordeling mellem forhjulene via bremseindgreb, så direkte understyring afhjælpes til en grænse, men effekten er mildere end håbet.

Hvis den ikke er sjov, er den så komfortabel?

Jo højere fart, desto mere komfortabel bliver X2 med den sænkede, opstrammede undervogn og 19” fælge, og benzinvariantens lavere vægt har en positiv indflydelse, når man ikke ligger med 130 km/t på motorvejen, men kører rundt på tarvelige by- og landeveje med huller, riller og alt muligt andet irriterende. Der er god ro og orden i affjedringen, også over vejbump, og mens forhjulstrækkeren altså ikke er udpræget dynamisk, er komforten i god balance. Er man oppe på 120 eller 130 km/t, ligger X2-affjedringen stabilt på vejen. Den mere direkte styring, som kommer med M Sport-pakkerne, giver en let nervøsitet i rattet ved høj fart.

Både kabine og motor er med til at holde støjniveauet nede og komforten oppe, og den forholdsvis lave, men gode kørestilling bidrager også positivt. M Sport-pakkens sportssæder med blå syninger, som matcher de blå detaljer i måtter og syninger på instrumentbord og midterkonsol, er smalle i siderne og kan gøres endnu smallere ved at holde en knap inde. Førerens og passagerens egenvægt skal ikke være for høj, for så vil jeg mene, sæderne bliver for ukomfortable.

Uden sikkerhedsnet: kun 12 biler i top 20 har automatisk nødbremsesystem

Hvorfor skal jeg købe en X2, og hvad koster den?

Vi tager lige priserne først. Der er specialpriser med en Advantage-pakke med metallak, LED-forlygter, fartpilot, el-styret bagklap mv. inkluderet, og så er der højere vejledende udsalgspriser uden Advantage-pakken. Jeg holder mig til specialpriserne, for de ligger på den danske hjemmeside måned efter måned, og mens jeg synes, at de vejledende udsalgspriser fra 443.000 kr. for en dårligt udstyret X2 18i med tre cylindre er røveri ved højlys dag, så kan jeg godt gå med til 420.000 kr. for en okay udstyret X2 18d med dieselmotor til 420.000 kr. Automatgear og benzinmotoren med 192 hk driver prisen op på specialprisen 478.000 kr., og dertil kommer så M Sport-pakke til cirka 80.000 kr., men også automatisk nødbremse mv. til hele 16.000 kr., som uforståeligt nok ikke er standard. X2 20d med firehjulstræk har i øvrigt en specialpris på 508.000 kr. Beskatningsgrundlag og privatleasing kan du se i skemaet i bunden – og som du kan se, bliver X2 aldrig en billig fornøjelse.

Så du skal i hvert fald ikke købe X2 på grund af prisen. Men X2 koster faktisk kun 13.-16.000 kr. mere end en tilsvarende X1, afhængigt af motoren, så hvis du kan lide det spændende design og ikke har brug for helt så meget plads, så hop på den nye X2. Den testede udgave er komfortabel og ret hurtig, og så er der dyderne med god plads og en støjsvag kabine.

Der er alternativer til X2, som i nogen grad er de alternativer, der også er til X1: Mercedes-Benz GLA (lavere startpris end X2, en ny kommer sandsynligvis næste år), Audi Q2 (noget mindre og billigere), de dyrere udgaver af Volkswagen T-Roc og selvfølgelig Jaguar E-Pace.

7

KARAKTER

7.0 /10

Plus

  • Spændende design, god plads i kabinen, fornuftigt standardudstyr, komfortabel undervogn selv med M Sport-pakke, et af markedets bedste infotainmentanlæg, støjsvag benzinmotor, mange udstyrsmuligheder

Minus

  • Høje priser, den rigtige automatgearkasse fungerer bedre i dieselmodellerne er bedre, ikke den mest momentstærke benzinmotor, firehjulstrukne udgaver er mere sjove bag rattet, sikkerhed koster ekstra