X2 er spændt op til sjov

  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov
  • X2 er spændt op til sjov

BMW nærmer sig pladen fuld med sine X-modeller i SUV-format, og den nye X2 fylder pladsen op for en kompakt model. Den modige model på basis af X1 skal give Mercedes-Benz GLA kamp til stregen. Blog om Biler har taget en tur i X2 xDrive 20d med 190 hk, automatgear og M Sport X-pakken

X marks the spot – under krydset ligger skatten begravet, og for BMW har det vist sig, at der under X’et lå en ren guldgrube. Hvad der startede med X5 som den første SUV-model i 1999 (BMW kalder SUV’erne for SAV, Sports Activity Vehicle. Det gør vi ikke), er blevet en uundværlig biltype hos det bayerske mærke, som står for meget af salget i hele verden.

Men der er plads til flere. Den meget store X7 er på vej med luksus i overflod, en ny X4 havde verdenspremiere for nylig, og den nye X2 har netop har dansk premiere. Som du nok allerede har styr på, så er X-modeller med ulige numre de praktiske typer, mens X’erne med lige numre spiller på design og sport. Se på X3 overfor X4, eller X5 overfor X6, og det giver sig selv.

X2 er ikke som de andre, og hvis jeg skulle bedømme den alene på billederne, var den faldet til jorden med et brag. Billeder får den til at se forvredet og kikset ud, og hvis du også sidder med den følelse, så tag ud til BMW-forhandleren og lad dig overraske. I egen lave form er X2 spændstig og spændende at se på. Hverken X6 eller den nye X4 har stået model til den nye lillebror i flokken, så coupéform eller en meget stærkt dalende taglinje finder man ikke på X2. Og jeg vil slet ikke tænke på, hvordan det ville have set forkert ud, for selv den første X4 havde svært ved at bære det design – den var for kort og smal til, at det kunne virke.

X2 er mere let hævet hatchback end SUV, og både Mercedes-Benz GLA og Volkswagen T-Roc holder allerede fanen højt i den underkategori blandt kompakte SUV’er. BMW tager prisen for den mest spændende, og med den helt-nye-for-X-modellerne-pakke M Sport X og farven Galvanic Gold, som testbilen kommer i, er den ekstremt iøjnefaldende.

Ny Jeep Compass fra 358.980 kr. – fuldt udstyret, benzin og diesel til samme pris

Logo på logo på logo

M Sport X er en blandingsvare, som BMW ikke har sat sammen før. Tyskerne har blandet M Sport-filosofien med store hjul, sænket undervogn, større luftindtag, skørter og mange andre “sportsbetonede” elementer og blandet dem med dele, der skal få os til at tænke mere på terræn og grusveje – X-ting, du ved. Den grå plast på karrosseriet er kun for M Sport X, og det samme er det store indrammede luftindtag under grillen. Du kan også vælge en mere ren M Sport-model, næsten helt uden plastdele, mens standardudgaverne af X2 har sort plast på karrosseriet og en front, der faktisk ser helt anderledes ud. Dem kommer vi til at se flest af, standardudgaverne, for M Sport X- og M Sport-pakkerne koster hver især 122.724 kr. Der er ikke et tal for meget. men det kan forsvares med, at pakkerne også indeholder rigtig meget andet – LED-forlygter, fartpilot, aut. klimaanlæg, ændret styretøj, sportsundervogn, LED-tågeforlygter, p-sensorer osv.

To detaljer skiller X2 ud fra ikke bare de andre X-modeller, men ALLE andre BMW-modeller. Som den eneste BMW har den fire af de blå-hvide logoer i samme størrelse på karrosseriet. De to ekstra sidder på de bageste stolper, og det har BMW gjort før med coupéer som 2000 CS og 3.0 CSL. Det er mange år siden, så for mig kræver det lige lidt tilvænning. Anden detalje er grillen, de to klassiske nyrer. Det er også første gang i nyere tid, at nyrerne er bredere i bunden end i toppen. Det vænner jeg mig hurtigt til, for ikke at sige, at jeg næsten ikke lægger mærke til det.

Stram og fokuseret

Til gengæld er det uundgåeligt, at lægge mærke til, at det at sidde i førersædet i X2 er noget nær som at sidde bag rattet af en hatchback i Golf-klassen. Lidt hævet, men langt fra en SUV. Men jeg havde ikke forventningen til at sidde som i en X5 og trone over de forsvindende få andre trafikanter, som ikke kører SUV. Sportssæderne er stramme og kan gøres meget smalle med luftpuder i siderne, og det tykke M Sport-rat lækkert at se på og holde om. For nogle mennesker vil ratkransen være for tyk på netop det rat, hvor standardrattet er en del tyndere. Black Panel-instrumenteringen, der er helt tonet ud i sort, før man starter bilen, er standard, og smagfulde kontrastsyninger i instrumentbordet lige så. Det er også nogle af de største forskelle i forhold til kabinen i X1, som X2 deler platform med.

Havde X2 været baseret på en platform med baghjulstræk, ville kabinen have været en pladsmæssig katastrofe, men X1-/2 Active Tourer-/Mini-platformen med forhjulstræk giver god plads på bagsædet og et udmærket bagagerum. Og til forskel fra forsæderne, så sidder man højt hævet i bagsædet, så det er nemt at se ud af de små ruder, og der er alligevel god plads i højden.

Horisonten hopper muligvis op og ned, når man bliver chaufføret rundt på den høje bænk i bagsædet, for med sportsundervogn og 19″ hjul er der tænkt meget på dynamikken og markant mindre på affjedringskomforten. X2 er helt overordnet sat op til at være mere dynamisk end X1, og mens den reagerer så hurtigt på styretøjet og ligger som en urokkelig klippe i svingene, så finder dens undervogn de mindste ujævnheder og sender dem videre. Jo højere farten er, jo bedre bliver det, så bor man i en del af Danmark (jeg ved ikke, om den findes), hvor asfalten er jævn og frostsprængningerne bliver repareret, vil man kunne blive glad for X2 i så stramt et setup, men standardmodellens 17″ fælge eller 18″ kan være et bedre kompromis, mens de 20″ fælge som også fås må være forbeholdt biler i forhandlernes udstilling.

Det ændrer ikke ved, at X2 er virkelig fokuseret og hurtig, dynamisk engageret, som den står her, og hvis 20 procent af stramheden i undervognen kan pilles af for komfortens skyld, vil den passe bedre til danske veje.

Her er den nye A-Klasse

En dieselsprinter med 190 hk

20d-dieselmotoren, den nok mest udbredte motor fra BMW i Danmark, er ikke den mest afbalancerede, når det kommer til lyd, men til gengæld gør den med 190 hk og 400 Nm den forholdsvis tunge X2 med firehjulstræk og automatgear til en sprinter. Den lysvågne, omdrejningsvillige motor passer til bilens øvrige opsætning, og automatgearkassens otte trin skiftes i perfektion til at holde omdrejningerne i det helt rigtige område – den forfalder ikke til øko-mode, hvor den skal prygles til at skifte fra alt for lave omdrejninger. I første omgang er firehjulstræk standard med denne motor, men en forhjulstrukken udgave er allerede på vej.

Ikke helt så stærke X2-udgaver er på vej i form af X2 18i og 18d – en trecylindret benzinmotor med 140 hk og en 2-liters diesel med 150 hk. Stærkere udgaver er X2 20i med benzinmotor med 192 hk og dieseludgaven 25d med 231 hk. Automatgear er i dieselmodeller lig med testbilens ottetrins automatiske, mens benzinerne kører med syvtrins dobbeltkobling.

X2 sælges som en hel del BMW-modeller til “specialpriser”, og derfor skal man holde øje på hjemmesiden med kontantpriser og specialpriser. En tamt udstyret X2 sDrive 18i står til 442.780 kr. inkl. levering under kontantpriser, mens en ganske veludstyret X2 sDrive 18i Connected under specialpriser sælges til 428.404 kr. inkl. levering. – med bl.a. metallak, LED-forlygter, el-styret bagklap.

Den nye X2 vil ikke tiltale bredt, som en X1 gør, og netop det er en del af charmen.