1-serien smider baghjulstrækket

  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket
  • 1-serien smider baghjulstrækket

Den sidste baghjulstrækker i Golf-klassen skifter til at trække på forhjulene, men BMW lover, at den nye 1-serie vil være sjovere at køre end den gamle. Mere plads og flere udstyrsmuligheder følger også den nye 1’er, som fås med mellem 116 og 306 hk

Det er gammel nyhed, at den mindste BMW i løbet af 2019 ville smide sit baghjulstræk og dukke op i en ny udgave med forhjulstræk. Men en ting er den fjerne fremtid, en anden er tiden nu og her – og fremtidssnak bliver nu til nutid, for BMW har netop sluppet alle informationer og en masse billeder af den tredje generation 1-serie.

Vi har efterhånden haft nogle år til at vænne os til BMW og forhjulstræk i samme sætning. 2-serie Active Tourer og Gran Tourer var de første, og forhjulstræk er også den tekniske basis for både X1 og sidste års nyhed, X2. BMW har flere grunde til at skifte fra træk på baghjulene til forhjulstræk på sine mindre modeller: økonomi er den væsentligste grund.

Platformen med forhjulstræk, oprindeligt lanceret hos Mini, er mindre omkostningstung, og jo flere modeller står på platformen, jo bedre. En anden og vigtig grund er pladsforhold. Den gamle 1-serie med baghjulstræk er ikke mere rummelig end biler i miniklassen, og forhjulstræk med motoren liggende på tværs, og ikke på langs som hidtil, åbner op for helt nye dimensioner i 1-serien.

BMW taler med store ord for at overbevise tvivlere om, at forhjulstræk er den rigtige vej for 1-serie. Platformen er udviklet videre, og tyskerne beskriver deres nye bil som “en ægte BMW med en karakter, som er helt dens egen. Når det kommer til agilitet (vi siger bare dynamik), er den et niveau over sin forgænger.” Det er udsagn, som vi i den grad glæder os til at efterprøve, men det er så også værd at huske, at den udgående 1-serie ikke var nær så underholdende som den første generation, så der var plads til forbedringer.

Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie

Tricks fra i3s

Til at opnå mere underholdning bag rattet kommer alle udgaver af den nye 1’er med ARB, et system som BMW første gang lancerede på den faceliftede elbil i3 i s-udgaven. ARB modvirker hjulspind og udskridning tre gange hurtigere end et system baseret på stabilitetsystemet – ved at være indbygget i motorstyringen og ikke i ESC-styringen. ARB samarbejder med Performance Control, som ved bremseindgreb efterligner et spærredifferentiale, så det forhjul med mest greb får lov at trække læsset.

Undervognen i 1-serien er tilpasset individuelt til hver enkelt motorisering, og BMW lover, at bilen er underholdende og skarp også uden den 10 mm sænkede M Sport-undervogn eller udgaven med justerbare støddæmpere (VDC med Comfort og Sport), som begge fås som ekstraudstyr.

Firehjulstræk er en nødvendighed for at BMW kan være med i de øvre lag af Golf-klassen, og blandt versionerne i 1-serien er M135i med xDrive, som har 2-liters benzinmotoren med 306 hk og 450 Nm fra X2 M35i. Indtil videre er denne firehjulstrækker den stærkeste nye 1-serie, men BMW er nødt til at udvikle en endnu stærkere 1-serie med omkring 400 hk for at kunne følge kommende udgaver af Audi RS 3 og Mercedes-AMG A 45.

Det er helt andre tal, der interesserer de fleste 1-serie-brugere og -købere i Danmark, nemlig ydelsen i de mere jordnære modeller. Modelprogrammet omfatter fra starten tre dieselmotorer og en benzinmotor ud over den i M135i. Basismotor er dieselmodellen 116d med 116 hk, mens 118d har 150 hk og 120d xDrive har 190 hk. Forhjulstræk er standard i de to mindste, mens 120d har firehjulstræk. 120d har også 8-trins automatgear som standard, og det fås som ekstraudstyr til 118d. Til 116d og benzinudgaven 118i med 140 hk fås en 7-trins aut. dobbeltkoblingsgearkasse som ekstraudstyr.

Sig hej til din 1-serie

Mange kunder ved ikke det mindste om de trækkende hjul i deres BMW, og for dem er designet, indretningen og udstyret det vigtigste. De finder nu en kabine med mere brugbare pladsforhold. Mere benplads og loftshøjde ved bagsædet, et bagagerum som vokser med 20 liter til 380 liter og mere bevægelsesfrihed for armene. Den nye 1-serie er faktisk nogle få millimeter kortere end den gamle, og akselafstanden er gået 2 cm ned. At der så kan fremtrylles bedre pladsforhold skyldes skiftet til forhjulstræk og at motoren fylder langt mindre på tværs i maskinrummet.

Førerpladsen og indretningen er præcis som man kunne forvente, hvis man kender de seneste modeller fra BMW. Den digitale instrumentering med 10,25″ display (ekstraudstyr) er som i 3-serien, hvor den ikke lader sig ændre i sit basale udseende med speedometer og omdrejningstæller rundt i kanten, og så er der selvfølgelig seneste generation af iDrive-infotainmentsystemet med touchscreen på 10,25″, som også kan styres via en controller ved gearstangen. Eller man kan få den intelligente talestyring til at ændre på radiostationen, skrue op og ned for temperaturen eller finde en café: bare sig “Hey BMW”, og systemet vågner og tager mod ordrer.

Den nye 1’er kommer i basisudgaven Advantage eller en af de tre udstyrslinjer Sport Line, Luxury Line og M Sport, som adskiller sig både visuelt og på udstyret.

1-seriens overordnede eksteriørdesign er tydeligt “påvirket” af forhjulstrækket og ønsket om mere plads. Proportionerne er ændret med kortere front, og bilen både ser højere ud og er det i virkeligheden (1,3 cm). Designet er uden overraskelser, men også uden den spænding og de muskler, som kendetegner den nye 3-serie.

BMW skaber en åben skønhed – ny 8-serie Cabriolet