10 ting om den nye Skoda Octavia

  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia
  • 10 ting om den nye Skoda Octavia

Den tjekkiske firma- og familiebil er kernen i modelprogrammet hos Skoda. Med federe design, (endnu) mere plads, en plug-in-hybrid og et overflødighedshorn af praktiske detaljer er den nye Octavia skabt til at fortsætten succeshistorien – her får du 10 af de vigtigste ting omkring den nye Octavia

Skoda kan ønske sig selv til lykke med 60-års dagen for Octavia – og som “tilfældet” ville det, falder det sammen med premieren på en ny udgave. Men det giver egentlig ikke mening at tale om 60 år med Octavia, for mens det lyder flot, så er der et gabende hul i modelhistorien mellem den første Octavia fra 1959 og den bil fra 1996, som vi kender bilmodellen for.

Det skal ikke trække ned. Siden den moderne Octavia kom ud i 1996, er den fornuftige, praktiske og solide tjekke, som i størrelse ligger lunt i svinget mellem VW Golf og Passat, blevet en kæmpe succes. Den vigtigste bil for Skoda – og det er den endnu, selv med SUV-modeller i høj kurs.

Den nye generation Octavia kører, som den nye Golf og mange andre kommende biler fra VW-koncernen, på en opdateret udgave af den funktionelle og justerbare MQB-platform. Og som Skoda har kørt på med siden 1996, så kommer Octavia også denne gang i to praktiske karrosserivarianter: Hatchback med lang bagklap og stationcar (Combi).

Men meget andet har ændret sig med den nye årgang. Vi koger det ned til 10 vigtige punkter, som klæder dig på til at vide alt om den nye Octavia.

Så meget koster elbilerne fra DS, Opel og Peugeot

1. Den er blevet større og (endnu) mere rummelig

Det er en kombination af rigtig mange ting, som har gjort Octavia til en stor succes. Så stor, at den er solgt i flere end 6,5 millioner eksemplarer. Men en meget væsentlig faktor er størrelsen, som hverken hører til i Golf-klassen eller den større firmaklasse med Passat. Den tjekkiske model er faktisk mere i liga med Mercedes-Benz C-Klasse og Alfa Romeo Giulia – og her vælger vi udelukkende at fokusere på bilernes længde, ikke alt det andet.

Som hatchback vokser Octavia med meget overskuelige 1,9 cm, som stationcar bliver forlængelsen til 2,2 cm. Længden er nu 469 cm, så den bliver tro mod sit ophav – og den kommer ikke for tæt på den store Superb, som måler 486 cm. Bagsædepladsen kan vi ikke udtale os om, endnu, men den kommer ikke op på Superb-niveau. Bagagerummet er en attraktion i sig selv, og det vokser med 10 liter til 600 liter i hatchback og med 30 liter til 640 liter i Octavia stationcar. Klar til familietjeneste? Det kan vi kun sige ja til.

2. Den er smækfyldt med smarte løsninger

Simply Clever. Simpelthen Smart, hvis vi må have lov at oversætte det overordnede Skoda-navn for de uendeligt mange praktiske løsninger, de tjekkiske biler byder på. Skoda har, og det har vi også, tudet dig ørerne fulde om detaljer som isskraber (og dækmønstermåler) i tankdækslet, p-billetholder i forruden, paraplyer i dertil indrettede rum i fordørene, smarte net og kroge, små skraldespande i dørene og meget mere.

Der er endnu flere Simply Clever-løsninger i den nye Octavia, og her er bare nogle af dem: Indbygget tragt til påfyldning af AdBlue til dieselmotorer (kan også påfyldes ved lastbilstandere), dedikerede opbevaringslommer til mobiltelefoner i ryglænene på bagsiden af forsæderne, holder i fordøren til både paraply og vaskebørste, indbygget påfyldningsstuds til sprinklervæske og automatisk bagagerumsdækken til stationcaren.

Mercedes GLB starter ved 445.000 kr.



3. De dobbelte forlygter er kun en skygge af sig selv

De var kontroversielle og muligvis inspirerede af en gammel Mercedes-Benz E-Klasse; ved faceliftet for næsten præcist tre år siden smed Skoda en bombe, som mange frygtede ville koste dyrt på salget: De opdelte forlygter, som fik Octavia til at se underligt frembrusende ud, mens resten af designet forblev stille og roligt.

Det koster ikke på salget, men Skoda har taget den rigtige beslutning og har droppet opdelingen af forlygterne. Nu er hver forlygte igen ubrudt, og som vi efterhånden er ved at forvente de af helt nye bilmodeller, så er halogenpærerne udgået i Octavia. Alle modeller har LED-lygter, og har man pengene parat, fås de i en avanceret matrix-udgave, som kan blænde af for de individuelle dioder og justere dem efter trafik og vejr.

Det overordnede design vil ikke gå over i historien som kontroversielt. Det ville have været en fejl, hvis designerne havde vovet for meget, for kunderne forventer det ganske konservative, elegante og langtidsholdbare. Når det er sagt, så står Octavia, både som hatchback og stationcar, meget skarpere med større grill, buede baglygter og kanter langs siden. Mest imponerede er vi egentlig af den nye hatchback, hvor det nu ikke kan ses, at der er tale om en praktisk hatchback; den ligner en strømlinet sedan. Alufælgene fås nu helt op til 19″.

4. Rattet er som i en Mercedes-Benz (eller en Kia)

Hvor mange eger skal et rat have? Alt fra et punkt til at holde ratkransen (Citroën) til fire-fem har været brugt gennem tiderne, og lige nu er de fleste bilproducenter enige om, at tre er den bedste løsning. Skoda mener, at to må være nok, og mens vi ikke tillægger det meget mere end designmæssig værdi, så er den værdi også værd at tage med. Vi kommer især i tanke om to biler i det seneste årti, hvor rat med to eger har været brugt: Mercedes-Benz S-Klasse og Kia Picanto.

I Octavia fås rattet med varme, og det kommer med både trykknapper og rulleknapper til at kontrollere en hel masse ting. 14 forskellige ting, kan vi citere Skoda for at sige, men uden at vi kan sige, hvordan de kommer til tallet. Fartpilot, fartbegrænser, volumen, skift i den digitale instrumentering, knapper til telefonen… leg selv med det og se, hvor langt du kommer.

VIDEO – Lækker luksus-SUV (men ikke fra et luksusmærke)

5. Udstyret bugner

Andet nævneværdigt og ærligt talt vigtigere i kabinen end rattet i ny Octavia er en ny digital instrumentering med 10,25″ skærm (flere visningsmuligheder), fritstående touchscreen til infotainmentsystemet med skærm på op til 10″ med en touch-bar til bl.a. zoom lige under skærmen (den mindste skærm måler 8,25″) og – til biler med aut. DSG-gearkasse – en lille knop som gearvælger. Der er ingen fysisk forbindelse til gearkassen, men i stedet “shift by wire”, elektronisk gearvalg.

Octavia tager et spring, når det kommer til både komfort- og sikkerhedsudstyr. For første gang hos Skoda kan et head-up-display, vist direkte i forruden, bestilles, og ingen Skoda før den nye Octavia har haft de særlige Ergo-sæder med optimal støtte og opbygning. Massage og køling i sæderne er også en mulighed. På sikkerhedssiden er Octavia også den Skoda, der er længst fremme, bl.a. med Turn Assist, som bremser for modkørende, når man fx skal dreje ind ad en sidevej over den anden vejbane.

6. Endelig er der en plug-in-hybrid

Der har været en klasseforskel mellem VW-koncernens biler i Golf-klassen (og omegn); kun Audi A3 og VW Golf har kørt som plug-in-hybrider, mens Octavia og Seat Leon er blevet overset.

Nu bliver fordelingen mere lige. Octavia som plug-in-hybrid er præsenteret sammen med de øvrige udgaver. Octavia iV kører med 1,4-liters benzinmotor og en elektrisk motor, og batteriet på 13 kWh giver en WLTP-rækkevidde på cirka 55 kilometer. Motorydelsen er 204 hk, som lidt forskel vil der alligevel være: Golf GTE (den stærkere af to nye plug-in-hybrider) yder 245 hk.

Præcis som i den nye Golf kommer flere af motorerne i Octavia med mild-hybrid-teknologi med 48 Volt-teknologi og starter-generator for lavere forbrug og hurtigere start-stop-system. Det gælder udgaverne af benzinmotorerne på 1 og 1,5 liter med DSG. Motorprogrammet tæller benzinmotorer med 110, 150 og 190 hk, mens dieselmotorerne, af Evo-typen med meget lavere udledning, bliver på 2 liter og kommer med 116, 150 og 200 hk.

Hvad virker, hvad virker ikke? – Toyota Camry Hybrid

7. Frygt ej, en RS er på vej

Det er faktisk ordene fra Skoda, ikke fra os selv. Der bliver også denne gang plads til en eller flere af de kraftige RS-modeller i Octavia-familien. Den udgående Octavia RS nåede maksimalt 245 hk, så der er bestemt luft til at give den flere hestekræfter. Vi er spændte på, om benzinudgaven af RS (der bliver sandsynligvis også en diesel), vil få en eller anden form for hybridsystem.

Octavia kommer også denne gang, i stationcarversionen, som lidt mere rå Scout med sort plast omkring skærmene og hævet undervogn. Det er længe siden, den variant har været i Danmark, men måske vi denne gang er heldige.

8. Der satses på komforten

Octavia har altid været den mindst dynamiske i kuldet, hvor A3, Golf og Leon har fået noget mere indbygget spænding med fra fødsel. Komfort, i nogen grad, og køresikkerhed har trumfet dynamik, og det tvivler vi meget på vil ændre sig i den nye udgave. Standardundervognen er med passive støddæmpere, men man skal ikke snydes, hvis man vil jagte dynamikken: En sportsundervogn med 15 mm sænkning giver mere kontant opførsel.

Man kan også vælge den fuldt udbyggede pakke med adaptiv undervogn med elektronisk styrede dæmpere (Dynamic Chassis Control), hvor man kan justere frit omkring ikke bare dæmpning, men også styretøj og gearkasse. Med den elektroniske opsætning er undervognen sænket 10 mm (ikke i plug-in-hybriden), mens det er omvendt, hvis man vælger en klassisk og unik Skoda-løsning: Undervognen til dårlige veje (Rough Road), som bl.a. er hævet med 15 mm, så man ikke på samme måde straffes for at ramme et hul i vejen.

God lille Audi til en alt for høj pris

9. Priserne og den danske premiere

Vores frygt er, at Skoda vil sige til os, at Scala nu skal dække bunden for mærket i Golf-klassen, og Octavia så meget passende kan stige betragteligt i pris. Men frygten er aftaget lidt, for priser i nogle andre lande for den nye model er ikke taget voldsomt til, og det håber vi, den danske importør vil efterleve. Det kan godt være, Scala er en rummelig og udmærket bil, men den er altså ingen Octavia, og det er en stor gruppe kunder man vil komme skævt ind på, hvis priserne fx skulle til at starte på 275.000 kr. i stedet for 215.000 kr.

Men der er lang tid til, før vi ved noget om priser og modeller i Danmark. Den nye Octavia ventes først til Danmark engang til sommer.

10. Den sidste lækre Octavia?

Der er snak i krogene, både bag lukkede døre og ude i det åbne, at mærkerne i Volkswagen-koncernen skal finde faste pladser i et hierarki – et mere synligt et af slagsen. Det lyder bekendt, og den store koncern har arbejdet på den slags manøvrer flere gange, men hvis det bliver ført ud i livet denne gang, kan det vise sig, at Skoda bliver ført tilbage mere i retning af discountmærke, hvor store biler koster endnu færre kroner.

Billederne og informationerne omkring den nye Octavia lægger op til, at Skoda endnu har lov til at bevæge sig mod mere luksus og flere lækkerier. Men det kan altså hurtigt ændre sig.