A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt

  • A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt
  • A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt
  • A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt
  • A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt
  • A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt
  • A- og B-Klasse klar til (stik-)kontakt

To nye plug-in-hybrider fra Mercedes-Benz – både A-Klasse og B-Klasse kommer nu i opladelige udgaver, udgangspunktet er en 1,3-liters benzinmotor, en elmotor med 75 kW og et batteri med en kapacitet på 15,6 kWh – som i bedste fald giver en elektrisk rækkevidde på 69 kilometer på en opladning

Er plug-in-hybrider det bedste af begge verdener? Forbrændingsmotor til motorvejen og elektrisk motor til byen giver god mening, hvis man har mulighed for at lade op og putte strøm i batteriet, og det kommer nu for første gang til at kunne lade sig gøre med A- og B-Klasse-modellerne fra Mercedes-Benz.

En A-Klasse med ledning kan ikke kaldes en revolution, for hos Audi og Volkswagen er en kompakt model med mulighed for opladning ikke noget særligt (A3 E-Tron og VW Golf GTE), og især Volkswagens GTE har fået stor udbredelse. B-Klassen bliver heller ikke først i klassen. MPV’en 225 xe Active Tourer fra BMW har allerede været ude i en årrække.

Men de nye Benz-modeller, A 250 e (hatchback og sedan) og B 250 e er en generation nyere end konkurrenterne, og det kan ses på både batteristørrelse, præstationer og elektrisk rækkevidde. BMW 225 xe Active Tourer, altså den direkte konkurrent til B 250 e, har en batteripakke med en kapacitet på 7,6 kWh, en topfart på 202 km/t og en el-rækkevidde på maksimalt 42 km. Den nye MPV med ledning fra Mercedes-Benz står med mere end dobbelt så høj batterikapacitet (15,6 kWh), en topfart på 235 km/t og en rækkevidde på el på op til 67 km (alle tal er WLTP-tal).

A-Klasse-versionerne, A 250 e, har præcis samme batteristørrelse, men i kraft af lavere vægt og mindre vindmodstand rækker elektriciteten lidt længere: op til 69 km for sedanen, op til 68 km for hatchback. Man vil næppe kunne køre længe på el ved 140 km/t, men sætter man sig for at prøve det, taler vi her om den maksimale topfart på strøm.

Ny 1,3-liters motor til Renault, Nissan og Mercedes-Benz

Benzinmotoren fra A 200

Mercedes-Benz har gjort sig bemærket ved at bruge en dieselmotor til de to plug-in-hybrider C 300 de og E 300 de, men i A 250 e og B 250 e er vi tilbage ved normen for den slags biler: forbrændingsmotoren kører på benzin. 250 e’erne deler nummer med rene benzinversioner, som med 2-liters motor yder 224 hk, men her er ingen 2-liters motor i maskinrummet; i stedet er det 1,3-liters motoren fra A 200 (og Nissan Qashqai, Renault Scenic), der tilfører bilen 160 hk og 250 Nm.

Den elektriske enhed i de nye modeller yder 75 kW og 300 Nm, og som det altid er tilfældet, kræver det en ligning at lægge de tal sammen, fordi benzinmotoren ikke kører med konstant ydelse. Drivlinjen i A 250 e og B 250 e yder, alt i alt, 218 hk og 450 Nm, som overføres til forhjulene. Gearkassen er en 8-trins aut. dobbeltkoblingsgearkasse.

Den grundlæggende platform, som A- og B-Klasse kører med, er fra starten udlagt til elektrificering, og derfor lover tyskerne, at bagagerumskapaciteten vil være minimalt ændret i forhold til de normale udgaver – der er lavet plads til batterierne under bagsædet.

VIDEO – Kan en limo fra Kia være luksus?