A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé

  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé
  • A3 sedan er et bevis på, at ikke alt behøver være coupé

En kompakt sedan kan få stor succes – så længe den kommer fra et premiummærke som Audi. Den første generation A3 sedan blev modtaget med åbne arme, og nu har den nye premiere 

Mercedes-Benz sætter ind med både den nye (og første) A-Klasse sedan og CLA Coupé i kompaktklassen, mens BMW for nyligt sendte sit første bud med lang bagende ud i konkurrencen: 2 Gran Coupé. Audi har været med længe med sin første A3 sedan, og hos mærket med de fire ringe er der (endnu, i hvert fald) ingen coupé-lignende model på vej.

Med den første A3 sedan beviste Audi, at proportioner og klassisk sedanform kan gå op i en højere enhed, selv om bilen er meget kortere end en A4. A3 sedan er med sit spændstige design uden unødvendige dikkedarer blevet en succes, og det gælder også hos danske kunder. Derfor er den ny A3 sedan, som vi nu kan vise billeder af, en velovervejet gentagelse. En evolution i ordets bedste forstand. Proportionerne ser ud til også denne gang at være stramme, præcis som de er på den kortere A3 Sportback.

A3 sedan i den nye udgave er 4 cm længere og 2 cm bredere. 450 cm i længden gør, at den er cirka 16 cm længere end A3 Sportback og stadig holder sig på behørig afstand af storebror A4, som er 26 cm længere. Der er ikke skruet på volumen i bagagerummet, så det er også i denne nye udgave på 425 liter. Designet gør A3 sedan til en af de mere aerodynamiske biler på markedet, og luftmodstanden i forhold til den gamle er faldet markant. Selv om luftkoefficienten måske ikke siger de fleste ret meget, så er tallet forbedret fra 0,29 Cd til 0,25 Cd.

Prisen er sat på ny Audi A3 Sportback

To skærme på cirka 10″ er standard

Audi kalder førerpladsen i den nye A3 “førerfokuseret”, og designet og opbygningen af instrumentbordet giver også det indtryk; i den udgående A3 var midterkonsollen langt fra så skarpt vinklet mod førerpladsen, og pop-op-skærmen på toppen af instrumentpanelet, som ikke var en touchscreen, var nok det mest forældede ved den gamle A3. Nu er der i stedet rykket en stor touchscreen ind, standard i størrelsen 10,1″, som sidder tæt på føreren. Håndskriftsgenkendelse er standard (så bare brug de værste kruseduller), og det samme er internetopkobling, så bil-til-bil-kommunikation, søgeoplysninger og meget mere kommer direkte til A3’erens system.

Digital instrumentering er standard, præcis som i den nye VW Golf og konkurrenten Mercedes-Benz A-Klasse. Skærmen er med en standardstørrelse på 10,25″ dog større end den cirka 7″ store skærm, man får som standard i A-Klassen; i den er opgraderingen på 10,25″, mens opgraderingen i A3 byder på en skærm på 12,3″.

Som i A3 Sportback starter Audi ud med de mildere motorer. Første benzinmotor er 1,5-liters turbomotoren med 150 hk (35 TFSI COD), som fås med enten manuel eller aut. dobbeltkoblingsgearkasse. Vælger man den automatiske, er bilen også udstyret med 48 Volt-system. Første dieselmotor er 2-liters TDI’eren med 150 hk og aut. dobbeltkoblingsgearkasse.

I starten af juni får vi lejlighed til at teste den nye A3 Sportback, mens sedanen sandsynligvis først dukker op i Danmark i efteråret.

De første billeder – den nye Audi A3 Sportback