Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen

  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen
  • Audi forstærker A1 til det hårde liv i byen

Citycarver er et helt nyt ord i Audi-ordbogen – tyskerne tager navnet i brug til en hævet og lidt mere rå udgave af A1 Sportback. Designet og 4 cm ekstra frihøjde er de største forskelle fra A1 Sportback til A1 Citycarver

Livet på stenbroen kan være hårdt. For en lille bil som Audi A1 Sportback kan det give knubs og buler, så det handler om at være godt klædt på. Okay, vi siger tak for fortællingen om det hårde liv i byen og går videre til dagens nyhed: A1 Citycarver – en ny nichemodel, som Audi har baseret på den nye A1 Sportback.

A1 Citycarver er forberedt på at tackle lidt mere af det grove end den almindelige A1 Sportback. Den er, som udgaver af minibiler før den (Citroën C3 XTR, Hyundai i20 Active Cross, VW Polo Cross), gjort mere robust og mere “rå”. Den kan klare højere kantstene, modstå lidt flere ridser og køre over lidt højere græs på grusvejen.

De primære ingredienser i forvandlingen fra almindelige minibil til minibil med off-road-look er designændringer og en ændring af undervognens frihøjde og hjulenes størrelse.

Audi har rent faktisk hævet A1’eren, så Citycarver står 4 cm højere fra jorden end Sportback. 3,5 cm kommer fra den hævede undervogn, resten fra større hjul og dæk (fra 16-18″). Tyskerne nævner ikke yderligere ændringer i mekanik eller i teknikken, så der er hverken et særligt terræn-køreprogram eller modificeret ESC-system; at Citycarver er skabt til asfalt, står helt klart, når Audi begynder at tale om tilkøbsmuligheden i form af en Dynamic-pakke med justerbare støddæmpere og røde bremsekalibre.

Audi Q3 Sportback – SUV’en nu også som coupé

Designet gør forskellen

Designet står for den klart største forskel mellem A1 Sportback og A1 Citycarver. Audi har skiftet hele fronten fra lygterne og motorhjelmen ned. I stedet for tre sprækker ved motorhjelmen og en grill med seks hjørner og spidse “mundvige” har Citycarer to sprækker og en grill med otte hjørner. Den skal minde os om Q-modeller som Q3 og Q7, og det er smart tankegang fra Audis side, at binde A1 Citycarver sammen med de dyre modeller på den måde.

Luftindtagene under forlygterne har sin egen stil, og der er en underlæbe med antydningen af ekstra beskyttelse. Det lyse plastindlæg kan næppe andet end se godt ud, så vi satser ikke på ekstra beskyttelse af motoren eller andre vitale dele. Samme “beskyttelse” sidder også under bagkofangeren. Citycarver-forstærkningen sluttes af med kraftige plastpaneler i sort, som løber hele vejen rundt langs døre, kofangere og selvfølgelig på skærmkanterne.

Der er ingen info omkring mulige motorer i den nye A1 Citycarver, men udvalget vil sandsynligvis lægge sig tæt op af det, Audi stiller med i A1 Sportback, så bl.a. en trecylindret 1-liters benzinmotor med 116 hk og en 1,5-liters benzinmotor med 150 hk.

Audi har oplyst os om, at A1 Citycarver ikke bliver en del af det danske modelprogram.

Baghjul til BMW og Benz