Audi Q7 facelift – forstærket mod X5 og GLE

  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE
  • Audi Q7 facelift - forstærket mod X5 og GLE

Den store SUV fra Audi har været gennem gennemgribende fornyelse med mere kant i designet, en helt ny indretning af førerpladsen og mildhybrid-teknologi

Da Q8 sidste år blev afsløret som den nye konge af SUV’erne hos Audi, fik det øjeblikkeligt den fysisk endnu større Q7 til at se endnu ældre ud end de tre år, den havde på bagen. Den anden generation Q7 har aldrig været vovet eller spændende i sit design – mere bare en stor Audi, hvor der manglede nye idéer. Indretningen med en lækker førerplads med fritstående skærm til infotainmentsystemet fejlede intet, men ved siden af det tekno-lækre og imponerende setup i Q8 (og A6, A7, A8…) ser de nedtonede omgivelser omkring førerpladsen med den lille og ensomme skærm gammel ud. Hvad der er mindst lige så kritisk for Audi er, at både BMW X5 og Mercedes-Benz GLE er kommet i helt nye udgaver med rigtig meget at byde på.

Audi har heldigvis haft en heldig hånd med både helt nye design og facelifts på det seneste, og den fornyede A4 og den nye Q3 er skarpere end modellerne har været før. At faceliftet af Q7 derfor falder omfattende ud, overrasker os ikke, men de første billeder tyder på, at ændringerne ikke kun er store, men også rigtig vellykkede.

Som vi ser det, var Q7 årgang 2015-19 hverken pompøs, muskuløs eller SUV-agtig nok. Noget ved designet, fx sideskørterne og de brede luftindtag i forreste kofanger, fik den til at se for lav og trykket ud; stationcar eller SUV? Det er ikke et spørgsmål, Audi gerne ville høre, men det var alt for oplagt. Derfor er faceliftet brugt til at “bøffe” Q7 gevaldigt op med kraftige sideskørter, større og højere luftindtag med vinger (i hvert fald på S-Line-udgaver) – og ikke mindst en bredere, mere kantet grill med store horisontale lister, og større forlygter, som kommer i matrix-LED-udgave med laserlys. Bagenden er ændret i mindst lige så stor stil: Bagklappen har helt ny form, som deles på tværs af en tyk kromstribe, som på fx A6 og A8, og lige over listen løber de mindre baglygter. Q7 manglede noget magtfuldt over sit design. Det gør den ikke længere.

SQ8 er toppen af SUV-poppen

I interiøret er Audi startet forfra

Det facelift af A4, Audi har løftet sløret for i maj (bilen er i Danmark først på efteråret), omfatter ikke gennemgribende ændringer af interiøret; den store opgradering med infotainment- og styresystem fordelt på to touchscreens må vente til en helt ny A4 kommer om et par år. Men Q7, som er enten til fem eller syv personer, er en større pengemaskine end A4, og fordi den er en SUV, får den mere opmærksomhed, hvorfor hele førerpladsen er smidt ud og erstattet af den mere moderne fra Q8. Det betyder på ingen måde, nødvendigvis, at Q7 er nemmere at betjene eller overskue, men interiøret fremstår simpelthen mere tidssvarende i konkurrence med X5 og GLE.

Til navigation og hovedmenu er der en touchscreen integreret i midterkonsollen, og lige under den sidder en lidt mindre touchscreen til bl.a. indstilling af klimaanlæg og køreindstillinger – og til når man skal søge efter en adresse til navigationen, hvor man skriver noget mere eller mindre ubehjælpeligt med fingerspidserne. Fulddigital instrumentering havde Q7 allerede fra 2015, men ingen tvivl om, at det nu er en nyere generation skærm, der sidder i luksus-SUV’en.

Audi har rørt ved langt mere end bare det synlige. Tekniske opgraderinger skal gøre Q7 mere velkørende, især når det kommer til dynamikken. Komforten var i forvejen fremragende, i hvert fald i udgaver med luftundervogn, så det har handlet om at få den store SUV til at køre som en mindre. Der er mulighed for firehjulsstyring og elektro-mekanisk styret anti-krængningssystem, så Q7 kører fladere gennem svingene.

Der står intet om hestekræfter i pressemeddelelsen, blot at to dieselmotorer er med fra start, og en benzinmotor følger i en nær fremtid. Vi regner med, at dieselmotoren er en 3-liter V6-TDI, som kommer med forventet 231 eller 286 hk. Benzinmotoren er en 3-liters V6-TFSI med 340 hk, og alle motorer får glæde af den nye 48 volt strømforsyning, som bl.a. giver mulighed for et start-stop-system som aktiveres fra højere hastigheder, og at man bare kan “sejle” af sted ved konstant fart – og på den måde spare en del brændstof. Senere kan vi vente at se en plug-in-udgave og topmodellen SQ7 TDI med 435 hk.

VIDEO – Den nye GLE i Texas