BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016

  • BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016
  • BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016
  • BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016
  • BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016
  • BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016
  • BMW 750d med fire turboer ankommer i 2016

BMW 7-serie kan blive den første serieproducerede bil med fire turboladere. Den nye 750d ventes at få en ny sekscylindret dieselmotor med navnet B57 TOP, hvor ydelsen når op over 400 hk. Premiere får den stærke diesellimousine i løbet af 2016

> Den stærkeste af de nuværende BMW-dieselmotorer yder 381 hk
> Den nye 7-serie fås indtil videre kun med en dieselmotor – som 730d med 265 hk
> 750d vil udelukkende kunne fås med firehjulstræk

Folkene bag den tyske side bimmertoday.de har næse for at støve insiderviden op om, og her giver hjemmesidens navn svaret, BMW. Alt hvad BMW foretager sig og kunne tænkes at være i gang med, dækker den tyske side.

Fra pålidelig kilde har bimmertoday.de, at BMW næste år præsenterer en verdenspremiere: afløseren til den i forvejen hårdt pumpede N57S-dieselmotor med seks cylindre og tre turboer.

Tre turboer er i sig selv en enestående bedrift, men den nye 3-liters diesel med den interne kode B57 TOP skulle blive udstyret med fire turboladere for at øge ydelse og respons – når den lander i den nye 750d i løbet af 2016, forudsiger bimmertoday.de en ydelse på 408 hk, hvor N57S i dag er den stærkeste BMW-diesel med 381 hk. Den findes under hjelmen på M 50d-modellerne.

Bimmertoday.de nævner en anden mulig vej for BMW, og det er, at motoren ikke får fire turboladere, men i stedet bliver styrket ved hjælp af den nye type af ladere, som har elektrisk styrede turbiner – hvor det ikke alene er luftmængden, der afgør opbygningen af laderens tryk, hvorfor det kan ske langt hurtigere.

B57 er det interne kodenavn for den nye dieselmotorfamilie, der har fået premiere i den nye 7-serie i modellen 730d med 265 hk – som samtidig er den eneste 7-serie, for nu, med dieselmaskine.

BMW er tvunget til at tage nye metoder i brug for at presse den relativt lille dieselmotor på 3 liter – konkurenterne sover ikke, og Audi og Porsche bruger en større 4,2-liters V8-dieselmotor, som allerede i dag yder 385 hk i A8 og Cayenne. Når den nye A8 præsenteres i 2016, vil ydelsen uden tvivl stige.