Brutal er Ranger Raptors mellemnavn

  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn
  • Brutal er Ranger Raptors mellemnavn

Ford beriger verden med Ranger Raptor, som kan krydse stenede ørkener og danse let rundt i terræn. Den er stor, fed og voldsom – bare ikke når det kommer til motoren

Der er respekt på parkeringspladsen ved Bauhaus, når Ford Ranger Raptor, med groft-mønstrede terrændæk og en gedigen frihøjde, tager plads i en af de alt, alt for små parkeringsbåse. Damen i den lille Fiat Punto skuler mistroisk. Og vi forstår hende godt. Ranger Raptor ligner nemlig langt fra noget, der hører til på en parkeringsplads foran det lokale byggemarked – eller enhver anden parkeringsplads i øvrigt. Men netop det er årsagen til, at jeg er en lille smule forelsket.

Synet af den næsten to meter høje pickup blandt de uendeligt mange mikro- og minibiler får instinktivt testosteronet til at boble. Kun endnu mere, når jeg skal række op for at nå dørhåndtaget, have fat i et andet håndtag på A-stolpen og træde to trin op for at stige ind i Ranger Raptor. Indenfor rammer samme stemning os med store, chunky knapper og drejehjul til betjeningen af Raptor. Sæderne bærer et sportsligt præg med god støtte og ”Raptor” broderet øverst på ryglænet. Det hele oser af mand og stemmer godt overens med det rå ydre – lige indtil vi rammer startknappen.

VIDEO – Mitsubishi L200 lokker med nye linjer

Hvor er mine cylindre?

Hvor en stor, fuldfed V8’er, eller måske bare en momentstærk sekscylindret diesel, ville passe snorlige til Ranger Raptor, er der i motorrummet monteret en 2-liters diesel med fire cylindre. Det siger sig selv, at lydbilledet, der trænger ind i kabinen, langt fra lever op til resten af Raptor. Motoren er koblet til Fords 10-trins automatgearkasse, der egentlig fungerer fint, selvom skiftene er mange. Til gengæld føles de lidt over 200 hk ikke tilstrækkelige til den 2,5 tons tunge pickup. Momentet på 500 Nm hjælper, men lever aldrig op til resten af det brutale ydre. Den 2-liters diesel er i øvrigt eneste mulighed, hvis du vil køre Ranger Raptor.

Ude på de asfalterede landeveje går det som sådan fint. Kabinen er relativt støjsvag når vi tager højde for de grove dæk, og Raptor glider arrogant henover enhver ujævnhed. Men så snart vejen bliver mere krøllet, så er der fest. Ikke på den stramme, velstyrende og katteklør-i-gulvtæppe-agtige måde, naturligvis. Mere som i den vilde og uregerlige måde. Styretøjet har ingen føling og både affjedringen og dækkene sørger for, at Raptor er over det hele på hele vejen. Grebet er som sådan fint, medmindre du har slået firehjulstrækket fra, så at alle kræfter sendes til bagdækkene – her bliver bagenden ligeledes uregerlig. Men det føles ingenlunde naturligt. Alligevel kan vi ikke holde et smil tilbage, hver gang vi skal forsøge at holde Raptor på ret kurs. Det er lidt af en mundfuld at få Ranger Raptor til at makke ret, når man presser den.

Peugeot laver en Hilux-konkurrent

Ud i naturen med den

Smilet bliver dog aldrig så stort, som når Raptor befinder sig i sit naturlige habitat. Langt fra asfalten med skov, mudder og entreprenørmaskiner til langt op over begge sidespejle. Her giver Ranger Raptor en lille forsmag på, hvad den egentlig har af kompetencer. Med sin forstærkede chassisramme, Fox Pro-støddæmpere og beskyttelsesplader under bunden kan du angribe, hvad end der møder dig i det fri. Fem køreprogrammer er der til rådighed, alt efter hvilket underlag, der er behov for at forcere – ligesom vi kender det fra andre firehjulstrækkere.

Men i Ranger Raptor er der er et ekstra, som vi ikke kender; Baja! Navnet stammer fra de vilde rallyløb i den mexicanske stat Baja California. Det er beregnet til høje hastigheder i sand, over sten og andet irriterende underlag, og ESC-systemet skrider først sent ind for at fange den store bagende. Optimalt til en tur med fuld hane henover stranden på Danmarks vestkyst. Men selv på en lidt pløret skovvej er det en sand fornøjelse at pløje de grove BF Goodrich igennem mudderet. Fornemmelsen af uovervindelighed er ganske nærværende.

Amarok-eventyret i Oman

Fornøjelsen er ikke gratis

Raptor er højeste udstyrsniveau til Ford Ranger og det meste udstyr er standard, inklusive Apple CarPlay og læder/ruskind på sæderne. Der er nærmest kun metallak til 4.000 kr. og en kabinevarmer til 16.500 kr. at vælge til. Men Ranger Raptor starter så også ved 453.490 kr. inklusive moms som varebil. Og hvis du skal bruge den privat, skal du lægge omkring 17.000 kr. til i afgifter om året. Ranger Raptor kan nedvejes til en totalvægt på tre tons, så de årlige afgifter bliver mindre – men så starter prisen også ved 500.700 kr.

Ejerskab af en Ranger Raptor (især til privat brug) kommer altså ikke billigt, og der er et par seriøse mangler, hvis man er typen, der fylder ladet og slæber meget efter sig: Lasteevnen er bare 545 kilo, og den må kun trække 2,5 tons. En almindelig Ranger med 170 hk til den halve pris må lastes med 1.146 kilo og slæbe 3,5 tons, og det er trist, når Raptor har en attitude som den mest brutale og den stærkeste.

Raptor er velbygget, den ser hamrende godt ud og så klarer den alt, hvad du byder den i den danske natur. Men den burde have en langt federe motor og kunne klare nogle flere kilo i ladet og på krogen.

 

FORD RANGER RAPTOR 2,0 ECOBLUE AUT. (GULE PLADER)
MOTOR R4, 1.995 cm3, diesel
YDELSE 213 hk
500 Nm
GEARKASSE 10-trins automatisk
O-100 KM/T 10 sekunder
TOPFART 180 km/t
FORBRUG 9,3 km/l
CO2 281 gram/km
MÅL (L/B/H) 536/203/187 cm
AKSELAFSTAND 322 cm
LAD (L/B) 232/156 cm
VÆGT/TRÆK 2.585/2.500 kilo
DÆK 285/70 R17
PRIS (INKL. LEVERING) 453.490 kr. inkl. moms. Ranger Raptor starter ved denne pris
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Ikke oplyst
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL Ikke oplyst
ÅRLIG EJERAFGIFT 10.640 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR Xenon-forlygter, 17 tommer alufælge med terrændæk, infotainmentsystem med 8″ touchscreen, anhængertræk, Fox Pro-støddæmpere, el-justerbare forsæder med betræk i læder og ruskind
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Metallak til 4.000 kr., motor- og kabinevarmer til 16.500 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

 

7

KARAKTER

7.0 /10

Plus

  • Fedt og brutalt design, terrænegenskaber, udmærket komfort

Minus

  • Pris, undermotoriseret, veludstyret som standard, mangelfuld lastevne og trækevne