Corsa er en af de mest voksne i miniklassen

  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen
  • Corsa er en af de mest voksne i miniklassen

Udgangspunktet er ikke det bedste, når man starter med en efterhånden gammel platform til en ny bil. Men det har Opel prøvet før, og derfor føles den seneste Corsa også både moderne og attraktiv, især når testbilens motor er den nye 1-liters turbo med tre cylindre og 115 hk. Helt så velkørende eller lækkert indrettet som en Mazda 2 er Corsa ikke – her får du til gengæld mere plads og bedre udsyn

> Corsa med 115 hk fås kun med fem døre – pris fra 191.490 kr.
> Automatisk nødbremsesystem fås slet ikke til Corsa
> Corsa er en af mest rummelige i klassen

I mange år var det om, Opel altid var et skridt bagefter. Motorerne var gamle og træge, gearkasserne virkede som en hindring, og vægten på bilernes platforme var belastet med alt for mange kilo.

Den seneste Corsa, som fik sin debut i starten af 2015, er stadig fanget midt mellem de gamle dage og de helt moderne tider. Platformen og sågar karrosseriets grundopbygning stammer fra den gamle Corsa, som er platformsmakker med den efterhånden helt glemte Fiat Punto, som italienerne stadig producerer.

Opel har stor erfaring med at være på sultekur i moderkoncernen General Motors. Tyskerne har derfor måtte vende og dreje den gamle Corsa, beholdt de bedste ting og skiftet ud, hvor det var økonomisk muligt eller nødvendigt – og det har de haft så godt øje for, at der er kommet en rigtig god minibil ud af det. Nye benzinmotorer, nyt sikkerhedsudstyr, højere komfort og nyt infotainmentsystem er noget, der er til at tage at føle på.

Betyder gammel ikke bare gammel og umoderne?

Der stadig gamle motorer på Corsa-programmet, og automatisk nødbremsesystem kigger man forgæves efter på udstyrslisten. Anderledes ser det bare ikke ud hos konkurrenter som den nye Hyundai i20, Kia Rio eller Toyota Yaris, og det er i bund og grund nyere biler.

Hvis man vælger sin nye Corsa med omhu, så er den nemlig langt mere moderne i både motorrummet og på sikkerhedsudstyret end fx de tre konkurrenterne nævnt herover, og den er samtidig mindst lige så moderne indrettet og rummelig.

Testbilen er tæt på at være toppen af modelprogrammet, udstyret med en ny trecylindret turbomotor med 115 hk og det højeste udstyrsniveau, Cosmo. 202.000 kr. uden ekstraudstyr bør under alle omstændigheder give en moderne og veludstyret minibil, og heldigvis kan Corsa-modeller længere nede i modelprogrammet nyde godt af de moderne tider. Vi prøver lige at sætte den, på papiret, perfekte Corsa sammen, før vi går tilbage til testbilen, så du får en idé om, hvad sådan en koster.

Vi starter med fem døre, for uden er Corsa direkte upraktisk. Vi springer til den nye trecylindrede 1-liters benzinmotor, men nøjes med 90 hk. Herfra er der tre udstyrsniveauer, og vi anbefaler et af de to laveste – Enjoy eller Sport. Hvis man ikke går op i at have en 7” touchscreen i midterkonsollen, plus en del pynt som fx alupedaler, så nøjes man med Enjoy til 161.490 kr. og tilføjer førerassistancepakken til 7.500 kr. med kollisionsalarm, trafikskiltegenkendelse mv. og bi-xenon-forlygter til 7.000 kr. Den færdige pakke koster så 175.990 kr., og så har man en mere sikker minibil med en mere moderne motor, end det er muligt at få hos mange bilproducenter.

         

Hvad så med testbilen?

Den topudstyrede Corsa, vi har til test her, koster 220.000 kr. med en del ekstraudstyr, og bortset fra at detaljer som sædevarme kun med et trin, nogle lidt irriterende berøringsfølsomme knapper til bl.a. at skrue op og ned for lyden og manglen på en adaptiv fartpilot, så er indretningen god og lige til, og der er kun positivt at sige om sæderne, de gode pladsforhold med reel plads til voksne på bagsædet og et rigtig fint bagagerum med en bundplade, der kan hæves for at få gulvet plant med kofanger og sædere, hvis man lægger dem ned.

Med 115 hk placerer Opel sig komfortabelt i feltet, når det kommer til de små trecylindrede motorer med turbo, som efterhånden fylder mere og mere. Fords EcoBoost yder 100 eller 125 hk, Seat tilbyder 95 eller 110 hk, Peugeot får 110 hk ud af sin maskine. Opels nye motor leverer 170 Nm fra 1.800 o/min, faktisk uanset om den har 90 eller 115 hk, og det er et godt stykke fra de 205 Nm i Peugeot 208 1,2 e-THP og 200 Nm i Seat Ibiza 1,0 TSI 110, og hvis man prøvekører de tre, vil man tydeligt mærke, at Corsa 1,0 Turbo har færre muskler. Den trækker ikke nær så godt, og i forhold til at der er 115 hk at gøre godt med, kunne motoren bestemt føles af mere.

Opel-motoren brillerer til gengæld med sit lave støjniveau, velafstemt lyd og meget få vibrationer. Selv under pres er den trecylindrede motor vibrationsfri og støjsvag, og det kan man bestemt ikke sige om motoren i en Peugeot 208 eller en Ford Fiesta – det er spørgsmål om smag, for det kan opfattes som sportsligt eller engagerende, at man kan mærke motoren.

         

Er der ellers noget, jeg skal vide om Corsa?

Der er et par ting mere. Køreegenskaberne virker klart forfinede i forhold til den gamle Corsa, og det gælder især affjedringen og styretøjet – affjedringskomforten er ganske høj, stabiliteten på motorvejen er høj, og styretøjet reagerer mere naturligt og ikke så aggressivt som tidligere.

Corsa er et voksent valg i miniklassen. Du får god plads, fornuftige køreegenskaber og mulighed for at tilkøbe masser af komfort- og sikkerhedsudstyr. Den rene køreglæde skal findes i, hvor let, komfortabel og ukompliceret Corsa er, ikke i dynamikken. Her gør Ford Fiesta, Mazda 2 og Skoda Fabia, med de to første som de bedste bud, det bedre end Corsa.

7

KARAKTER

7.0 /10

Plus

  • Pladsforhold, kultiveret motor, affjedring

Minus

  • SIkkerhedsudstyr, prisniveau, motorkraft