Corsa – mere fornuft, lidt mere følelse

  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse
  • Corsa - mere fornuft, lidt mere følelse

Den tyske mini er blevet bedre og mere attraktiv – og så er Opel Corsa samtidig meget billigere end Volkswagen Polo. Men er den ny Corsa lige så god som konkurrenten? – Test af Corsa med dieselmotor

Blød hat og briller. Ordene er ikke mine, men kommer fra den forbipasserende nabo, da han ser, at den gamle uges testbil, en tysk hatchback, i den nye uge er erstattet af en Opel Corsa. Også en tysk hatchback. Med pænt design og en skinnende rød Peperoncino-metallak – meget stærkere design uden de næsten MPV-agtige former, som den gamle Corsa døjede med. Men Opel døjer i den grad stadig med et image som den gamle mands bil.

Den danske importør har kørt en kampagne med Nicklas Bendtner og ordene “Ikke alle er fornuftige nok til en Opel”. Bendtner er måske ikke fornuftig nok til en Opel, men jeg har svært ved at se, hvordan det setup skulle støve det tørre Opel-image af. Opel bliver i hvert fald slet ikke mindre blød hat og gammel mand af at sige, at man skal være fornuftig for at køre Opel.

Den nye Corsa fortjener ikke et image med et tykt lag støv. Den er på rigtig mange måder rigtig fornuftig. Men at den nye er baseret på samme teknik som den nye Peugeot 208, er kun med til at gøre den en tjeneste, som fjerner noget af støvet. Corsa ligner ikke længere en splejset mini med MPV-stor forrude og alt for højt til loftet – den ser seriøs ud med sit lavere, langt mere attraktive karrosseri. Den stærke franske indflydelse har også givet både motorer og køreegenskaber et løft, men uden at mere konservative købere (med eller uden hat) er rykket ind i kabinen med et underligt lille rat og alt for spøjse løsninger.

VIDEO & FIRST DRIVE – Corsa rykker frem i klassen

Man får meget for pengene

Fornuftige mennesker, eller egentlig bare de fleste mennesker, kan lide at føle, de får noget for pengene. Følelsen af at få god værdi for de surt tjente penge er noget, man kan give sig selv et skulderklap for. Hos Opel får man meget for pengene, og den nye Corsa er slet ikke et dumt eksempel.

Testbilen løftes af den røde lakering (som man dog må bøde ganske rimelige 5.500 kr. for), men også af det høje udstyrsniveau Elegance. Det er i toppen af Corsa-programmet, men alligevel kun 15.000 kr. dyrere end den billigste version med samme motor, som langt fra har samme udstyrsniveau. Med 1,5-liters dieselmotor med 102 hk og Elegance-udstyr ender regningen på 169.990 kr. Lidt perspektiv i tingene: Det er omtrent det samme, Volkswagen tager for en Polo 1,0 Trendline med turboløs motor med 80 hk og bundskrabende udstyr.

Corsa Elegance har alufælge, LED-forlygter, automatisk nødbremse, blind vinkel-system, læderrat med varme, infotainmentsystem med 7″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, DAB+,  sædevarme foran, bakkamera, p-sensorer for og bag og automatisk klimaanlæg. For 170.000 kr. Den mangler, synes jeg, læder på det store håndbremsegreb og en justerbar bundplade i bagagerummet (der er en tung ikke-justerbar plade af filt og finér) – og lidt mere lækre materialer. Men igen, 170.000 kr. Polo 1,6 TDI Highline med 95 hk koster 220.000 kr. Plus LED-forlygter, plus Apple CarPlay, plus bakkamera, plus automatisk klimaanlæg, plus DAB+, plus, plus, plus.

En Polo 1,6 TDI Highline udstyret som en Corsa 1,5D Elegance skyder jeg til at ligge omkring 250.000 kr. Så får man da også den justerbare bund i bagagerummet helt gratis, men det er en forskel på 80.000 kr. Polo har image, gensalgsværdi og rummelighed kørende for sig – men for fornuftige købere er 80.000 kr. rigtig, rigtig mange penge.

Ny Corsa fra 139.990 kr., Astra facelift fra 199.990 kr.

Lækker diesel, fine køreegenskaber

Sammenligningen med Polo falder ikke helt så tilfredsstillende ud for Corsa, hvis jeg kiggede nærmere på de vigtige modeller med benzinmotor. For at få en benzinmotor med turboryk i Corsa (100 hk), er man tvunget op i en topudstyret Elegance, og den er 10.000 kr. dyrere end den testede diesel. 180.000 kr., som er det samme som Polo 1,0 TSI Comfort Connect med 95 hk koster. Udstyr er Polo’en i den grad stadig mangelfuldt i forhold til Corsa, men jeg så gerne, at Opel gjorde Corsa 1,2 med 100 hk billigere – og lod være med kun at koble den sammen med højeste udstyrsniveau.

Nok om penge og udstyr. At køre Corsa er blevet langt mere fornuftigt – og faktisk også federe end før. Med motorer fra moderkoncernen PSA (Peugeot, DS, Citroën…) er Corsa blevet meget mere nøjsom med brændstoffet og meget mere sikker, hvis uheldet er ude. Den gamle Corsa var forældet, lavet på samme platform som den for længst udgåede Fiat Punto. Det var ikke svært at gøre store fremskridt for Opel, men efter salget af hele butikken fra General Motors til PSA måtte de udvikle en ny Corsa i al hast – og alligevel hænger den fint sammen.

Dieselmotoren på 1,5 liter er en af de bedste, hvis ikke den bedste, i klassen. Med 102 hk og 250 Nm er den ingen sprinter, men gearingen er perfekt, lyden særdeles kultiveret og bundtrækket meget, meget fint. Det er en dieselmotor, som aldrig er besværlig at køre, for den trækker dejlig nemt fra lave omdrejninger. Fornuftige bilister vil nemt kunne lokke 25 km/l ud af den.

I løbet af mine dage med den røde Corsa bliver jeg begejstret for andet end den fornuftige, fine dieselmotor. Corsa har lette køreegenskaber, som den altid har haft, men styretøjet er hurtigere og vejgrebet et helt andet. Den vejer ikke meget, så den er taknemmelig for at tage kurverne i højt tempo uden at understyre eller skride over fordækkene. Affjedringen er samtidig komfortabel, og selv om den kunne tage bedre mod skarpe stød, så gør en Polo det bestemt ikke meget bedre.

Den digitale instrumentering ser halvfærdig ud, infotainmentsystemet er gennemsnitligt, og det samme gælder pladsen. Men jeg er ikke i tvivl om, at Corsa leverer en tilfredsstillende præstation – fornuftig, men faktisk også lidt spændende.

OPEL CORSA 1,5D ELEGANCE
MOTOR R4, 1.499 cm3, diesel
YDELSE 102 hk ved 3.500 o/min
250 Nm ved 1.750 o/min
GEARKASSE 6-trins manuel
O-100 KM/T 10,2 sekunder
TOPFART 188 km/t
FORBRUG 24,4 km/l
CO2 108 gram/km
MÅL (L/B/H) 406/-/143 cm
AKSELAFSTAND 254 cm
BAGAGERUM 309-1.081 liter
VÆGT/TRÆK 1.165/1.200 kilo
DÆK 195/55 R16
PRIS (INKL. LEVERING) 169.990 kr. Opel Corsa fås fra 144.990 kr.
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Kontakt forhandler vedr. denne version. Opel Corsa fås fra 4.995/2.295 kr.
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL Ikke oplyst
ÅRLIG EJERAFGIFT 1.180 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR LED-forlygter, 16 tommer alufælge, bakkamera, infotainmentsystem med 7 tommer touchscreen, Apple CarPlay, aut. nedblændeligt bakspejl, blind vinkel-system
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Metallak til 5.500 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

7.5

KARAKTER

7.5 /10

Plus

  • Design, motor, gearkasse, udstyr, affjedring, køreegenskaber

Minus

  • Kvalitetsindtryk, manglende justeringsmuligheder i bagagerum, dyrere at købe benzinudgaven