CX-3 og Vitara – trendy, talentfulde og tidssvarende japanere

  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere
  • CX-3 og Vitara - trendy, talentfulde og tidssvarende japanere

Det er efterhånden unødvendigt at sige, at de små og kompakte SUV-modeller stormer fremad som tidens hotte biler, og fordi det nu engang er tendensen, har Blog om Biler taget fat i to af de nyeste repræsentanter. Den helt nye Mazda CX-3 og den kun marginalt ældre Suzuki Vitara kæmper om de samme kunder, så læs med for at finde det bedste valg

> Mazda CX-3 fås fra 214.990 kr. – der er to benzinmotorer, en diesel er på vej
> Suzuki Vitara fås fra 194.990 kr. – der er en benzin- og en dieselmotor
> Begge biler fås med firehjulstræk og automatgear

Hvor stort et behovet for at sidde højt i trafikken? Er det lyst eller nødvendighed, når rigtig mange bilkøbere gerne vil trone over de mange mikrobiler? At købe en SUV eller en crossover er tidens automat-svar for rigtig mange, for det siger trenden, og trenden og salget bringer hele tiden nye modeller med sig i alle afskygninger og størrelser. For nogle mennesker er det rart at sidde højt og have overblikket, og så er det en bonus, at man er med på moden – for andre er det at være med på moden vigtigst af alt, og så er overblikket i trafikken og den høje siddestilling en ekstra gevinst.

To af de nyeste biler i, der tilhører genren SUV/crossover, er samtidig to af de mest interessante. Mazda CX-3 og Suzuki Vitara er målt på størrelse og pris rigtige for mange danskere, for de er ikke større end en Golf, og de koster ikke mere end en veludstyret Polo.

Den nye Mazda CX-3, lillebror til CX-5, vil for mange ikke virke som andet end en hatchback med ekstra frihøjde, men det er skønheden ved klassen – kategorien giver plads til alle former og måder at løse tingene på. CX-3 er med 153,5 cm kun seks centimeter højere end Mazda 3, men øjnene fortæller noget andet, og man sidder også mærkbart højere.

Den nye Vitara ligner til forveksling den gamle Grand Vitara, som var en ægte og for de fleste lidt for rå firehjulstrækker, og Suzukis tilgang er netop til dem, der gerne vil have en bil, der ser ud som om, den kan lidt mere end at tage turen op over kantstenen eller ned ad den overgroede skovvej. Vitara er 161 cm høj, og sædernes højde gør, at man har bedre udsyn og mere SUV-fornemmelse her end i Mazdaen.

Er der plads nok til familien eller cyklen i CX-3 og Vitara?

Filosofien er måske nok den samme – en forholdsvis høj bil. Men Mazda og Suzuki er derudover ikke enige om ret meget omkring udførslen. Det spændstige og runde Mazda-design er rullet ud over knap 428 cm, og det koster plads næsten alle steder i bilen. Bagsædet føles indelukket med de høje vinduer, og voksne menneskers knæ når hurtigt forsæderne. Bagagerummet er okay, og i maksimal størrelse overgår det Suzukiens på grund af bilens ekstra længde, men i Optimum-modeller med Bose-anlæg og subwoofer kan man ikke lægge den ekstra bundplade helt i bund – den ligger skævt og kan slet ikke komme derned. Fører og forsædepassager har plads nok, og det er nok i sidste ende rigeligt for de fleste kunder, når CX-3 nu virkelig sælges på designet.

Vitara er præcis 10 centimeter kortere, men den ekstra højde og det kantede design snyder øjnene, så man tror, at den er markant større. I kabinen er Vitara godt udhulet, og både bagagerum og bagsæde kan betegnes som rummelige i forhold til 417,5 cm bil.

             

Kører de så lige så forskelligt, som de ser ud?

De to japanske bilproducenter er kendt for at levere biler, der er lette, ukomplicerede og underholdende at køre, og selv om vi går i højden og bilens tyngdepunkt derfor ligger mindre heldigt, er CX-3 og Vitara ikke anderledes end andre biler fra Mazda og Suzuki.

Hvis man tror, at Vitara kører som en klodset firehjulstrækker, som den gamle Grand Vitara virkelig gjorde, så er der en meget positiv overraskelse i vente bag rattet – med benzinmotoren vejer Vitara nemlig kun 1.150 kg i køreklar tilstand, så den vægt, der kan forskydes ved mere dynamisk kørsel, er relativt ringe. Den nye Vitara føles let, og den følger inputs med en umiddelbarhed og vilje, som ikke er almindelig i klassen. Styretøjet er også mere end godkendt, for selv om det har den komfortable lethed over sig, så er det præcist og passet godt sammen med bilen generelt. Affjedringen er også et rigtig godt kompromis uden unødig stivhed, men man kan af og til mærke afstanden til jorden, hvor det føles som om fjedrene, er lidt for bløde.

CX-3 med testens benzinmotor vejer blot fire kilo mere – køreklar vægt 1.155 kg. CX-3 kører alligevel på en lidt anden måde end Vitara. Den føles tungere med et lidt mere afdæmpet og langsommere styretøj. Styretøjet fungerer godt, og det er ikke negativt, at det ikke er så skarpt som i konkurrenten, for undervognen virker til at være i bedre kontrol – uden at være mindre komfortabel – og Mazdaen ligger lige så godt gennem et sving som Suzukien.

              

Hvad ligger der under motorhjelmen på de to?

Downsizing og turboladning af specielt benzinmotorer er lige så trendy som SUV-moden i sig selv, men hos Mazda og Suzuki står man meget fast på, at benzinerne kan gøre det lige så godt med ventilstyringssystemer og direkte indsprøjtning – og at det virkelig brændstofforbrug for køberne er bedre end det, turboladede benzinmotorer kan klare.

Mazdas SkyActiv-benzinmotorer med meget høj kompression og efterhånden meget stor volumen ligger også i motorrummet i CX-3. 2-liters motoren fås med 120 eller 150 hk, og det er den svage af de to, vi tester her. De yder begge maksimalt 204 Nm, og Mazda har gjort det nemt – 120 hk har altid forhjulstræk, 150 hk kører altid med firehjulstræk, og man betaler 40.000 kr. ekstra.

Testbilen har 800 km på tælleren, så fra tomgang til omkring 3.000 o/min er der ikke meget go i bilen. Ved højere omdrejninger vinder motoren kræfter, og med 5.000 km på tælleren vil den helt sikkert være mere villig gennem hele registret af omdrejninger. Min oplevelse af CX-3 med de ekstra 30 hk, som jeg tidligere har prøvet ved præsentationen, er ikke stærkere, så den kompenserer bare for den ekstra vægt fra firehjulstrækket. I løbet af året kommer en 1,5-liters diesel med 105 hk.

I Vitara 1,6 med 120 hk kan man få firehjulstræk for 30.000 kr. – og beholde samme motor. Modelprogrammets eneste benzinmotor trækker umiddelbart stærkere fra omdrejninger end Mazda-motoren, og den passer faktisk helt udmærket til bilen, selv om den maksimalt kan yde svagelige 156 Nm. Billedet er omvendt, når man kommer op i omdrejninger; her taber Suzuki-motoren hurtigere pusten. En dieselmotor, også på 1,6 liter og med 120 hk, men med 320 Nm, vil være det mere overlegne valg.

Hvor meget koster de, og hvordan er de udstyret?

I de testede udgaver er der et hop fra Vitara til CX-3, men mest fordi Mazda har sendte en topmodel med Optimum-udstyr til kampen. Der kan ikke proppes mere udstyr i bilen, og den er fyldt til randen: fuld-LED-forlygter, aktiv fartpilot, Bose-lydanlæg, head up-display, 18” alufælge, nøglefri adgang/start – og listen fortsætter. Prisen er 279.990 kr., rimeligt i forhold til udstyret, men jeg vil mene at Vision-udstyret er nok for de fleste, og så ryger prisen ned på 239.990 kr. – stadig med aut. klimaanlæg, regnsensor, 7” touchscreen, Bluetooth, læderrat, aut. nødbremsesystem, p-sensorer bag, fartpilot og 16” alufælge. Core-modellen, den billigste til 214.990 kr., skal man derimod ikke vælge – den mangler bl.a. den automatiske nødbremse, 7” skærmen og fartpiloten.
Men i alle CX-3 kan man glæde sig over en funktionel, lækker og flot indretning med solide materialer.

På visuel kvalitet og førstehåndsindtryk kan Vitara slet ikke være med. Den føles pap-agtig, når man lukker dørene, og de store og hårde plastflader skinner og virker selv på afstand ikke helt okay til en bil, der koster 224.990 kr. Det er prisen for den testede Active-model med aut. klimaanlæg, 17” alufælge, fartpilot, infotainmentsystem med 7” touchscreen og MirrorLink, læderrat mv. Hvis man vælger Active med firehjulstræk, får man aut. nødbremsesystem og adaptiv fartpilot – en særpræget og ikke godkendt taktik. Comfort-modellen til 194.990 kr. mangler alle de detaljer, mens Exclusive har dem plus delvise LED-forlygter, navigationssystem, regnsensor og p-sensorer bag.

            

KONKLUSION

Mazda CX-3 og Suzuki Vitara følger moden – og de er begge en vigtig tilføjelse til moden. CX-3 står skarpt med sit gennemførte design, sin lækre kabine og sit høje udstyrsniveau, samtidig med at den kører godt. Den tager en kneben sejr hjem i testen, og det er en sejr den vinder med sin gennemførte indretning og den lidt stærkere motor. Vitara har en funktionel, men ikke attraktiv indretning og en benzinmotor, der taber pusten – til gengæld er den billigere og det bedre valg, hvis man leder efter en familieduelig SUV.