De første elektriske tjekker

  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker
  • De første elektriske tjekker

Skoda elektrificerer sine første modeller, som næppe er den store overraskelse. Blog om Biler prøver den helt elektriske Citigo iV og plug-in-hybriden Superb iV. En elektrificerende oplevelse?

Hele den store Volkswagen-koncern opruster i stor stil med elbiler og generel elektrificering af sine biler. Som en vigtig del af koncernen er Skoda ingen undtagelse, og mens Volkswagen løber med det meste af omtalen med sin helt nye (revolutionerende?) elbil ID.3, starter tjekkerne sin elektrificering med noget lettere skyts.

Hvad sætter Skoda strøm til?

Skoda har indtil nu holdt sig tilbage fra så godt som al elektrificering med undtagelse af batteriet i motorrummet på bilerne. For at kompensere går det tjekkiske mærke ud med to el-modeller på en gang. Og de er meget forskellige, de to modeller.

Under det ene rampelys står en stor firma- og familiebil, som kører med en forholdsvis mild grad af el; Superb iV er en plug-in-hybrid, så den er udstyret med en benzinmotor OG en elektrisk motor, så den kan både tankes op helt normalt på en hvilken som helst tankstation og ved hjælp af en ladeboks eller ladestander. Spændende model, for Skoda har sådan set kopieret alt fra Volkswagens Passat GTE, som fungerer fornemt som plug-in-hybrid – og Superb iV nyder godt af erfaringen fra de første år med Passat GTE, som for nylig førte til et facelift med større batteri og længere rækkevidde.

Den er meget mindre, men mindst lige så vigtig, den anden el-nyhed fra Skoda: Citigo-e iV. Skoda har tilsyneladende ikke kunne nå til enighed internt i forhold til, hvad deres elbiler og deres plug-in-hybrider skal kaldes. Så de ryger alle ind under navnet “iV”, også selv om Citigo-e iV er helt elektrisk – som i den har ingen forbrændingsmotor, men en elmotor og et batteri. Den kræver, med andre ord, altid en ledig ladestander eller en boks hjemme i indkørslen.

VIDEO – Skoda elektrificerer Superb og Citigo


Hvordan virker de?

Har du et kendskab til VW Passat GTE og VW E-Up, så har du automatisk et kendskab til Superb iV og Citigo-e iV. Identisk teknik og teknologi, en anden skal sat udenpå.

Det gør ikke de to ny biler mindre interessante, for som jeg nævnte, så fungerer Passat GTE noget så godt som plug-in-hybrid, og da Skoda for at lave den fuldt elektriske Citigo (den er nu udgået med benzinmotor, så det er el eller ingenting) har snuppet den for nyligt faceliftede el-version af E-Up, tyder det godt, for med faceliftet kom et batteri med meget større kapacitet. Og kapacitet er lig med rækkevidde.

Den store Superb kommer som plug-in-hybrid som både hatchback og Combi (stationcar), og i motorrummet finder vi en 1,4-liters turbomotor med 156 hk og en elektrisk motor med 116 hk. Det er forbudt at lægge de to tal sammen, som det ellers virker oplagt, for de to motortyper yder på forskellige måder, på forskellige tidspunkter. Systemydelsen er derfor 218 hk, ikke lige-til-udregningen 272 hk (som i øvrigt er ydelsen for Superb med den kraftige 2-liters benzinmotor). Batteriet har en kapacitet på 13 kWh, og det holder til 62 kilometer kørsel på ren strøm, hvis forholdene tillader det. Superb iV kan køres som hybrid, hvor systemet selv blander strøm og benzin, som ren elbil (når den har strøm til det) eller med alle sejl sat til, hvor begge motorer kører for fuld kraft. VW kalder den indstilling GTE, Skoda kalder den Sport.

Citigo har alle dage været en fremragende mikrobil til by og landevej. Elektrificeringen gavner den kun. Den kommer med fem døre som standard, samme gode pladsforhold som altid. Batteriet befinder sig nemlig under sæderne, så det stjæler ingen plads i bagagerummet, som forbliver på 250 liter. Motorrummet gemmer på en motor med 82 hk og 212 Nm, flere kræfter end vi har været vant til i Citigo. Gearkassen er automatisk, som den altid er i elbiler, batteriet har en kapacitet på 36,8 kWh, og den 360 cm korte mikrobil giver 260 kilometer på en opladning. For at give et pejlemærke i forhold til den overflod af elbiler, der kommer for tiden, så har fx Hyundai Kona Electric batteri med 39 eller 62 kWh (motor med hhv. 136 eller 204 hk), rækkevidde på henholdsvis 289 og 449 kilometer.

Den elektrificerede Citigo hører til i kategorien af elbiler med kortere rækkevidde, men ikke kortest rækkevidde. Smart EQ, Honda E og Mazda MX-30 ligger nemlig fra 135 til cirka 200 kilometer. Men rækkevidde er ikke alt, og det vil vise sig i de kommende år, hvor ladetid og ladekapacitet kommer til at fylde mere og mere i al snak om elbiler.

Citigo-e iV kan lades op med maksimalt 40 kW, og får man lov at lade batteriet med den ydelse, vil en opladning tage 1 time. Ikke til 100 procent opladning af batteriet, men til 80 procent – at opladningen stopper der, er med til at holde batteriet sundt. Med den medfølgende ladeboks til garagen/carporten/udhuset/indkørslen vil det tage omtrent 4 timer og 15 minutter. Igen, den tid er for en opladning fra 0-80 procent.

Fornyet Skoda Superb til fornuftige priser

Hvordan kører de?

Den lille Skoda er en perfekt partner i Den Haag, den hollandske hovedstad, hvor vi kører den første test. Den er hurtig, ubesværet og lydløs. Når man ikke skal skifte gear og vente på en forbrændingsmotors opbygning af kræfter, og kører i bytrafik med en bil på 360 cm, kan man smutte ud og skifte retning med reaktionsevne som et egern. Et egern, fordi det er et lille og fornuftigt dyr, som løber stærkt…

Styretøjet er let, affjedringskomforten har gavn af de tunge batterier, og i forhold til de fleste elbiler med nyere interiørdesign, er Citigo-e iV såre simpel at bruge. Ingen store skærme, ikke så meget at forholde sig til, bare overskuelighed og nemhed. Vil man prøve at forbedre sit strømforbrug, kan man skifte køreprogram fra Normal til Eco eller Eco+. Eco+ er som at give sig selv en straf, for her slukkes klimaanlægget helt.

Superb iV er en multikunstner, som nok virker stor i byen, men som passer fremragende på landet, motorvejen og til de lange stræk. Den er muligvis den bedste version af den store firma- og familiebil, for elektrificeringen gavner i den grad komforten og støjniveauet. Også når batteriet ikke er ladet op med et kabel, for det lykkes alligevel systemet at drive bilen på strøm meget af tiden – der er altid en god rest strøm tilbage i batteriet, som understøtter benzinmotoren.

Med Sport aktiveret, er Superb iV hurtig. Den accelererer hurtigt og nemt, når både benzin og strøm giver sit fulde. Man bruger hurtigt sin “medbragte” strøm på den måde, så det virker bestemt kontraproduktivt og dumt at bruge strømmen på at være først over et lyskryds. Den er komfortabel, hurtig også uden Sport, lydløs og ekstremt rummelig. En drøm af en familiebil. Hvor meget man egentlig vil kunne køre på en opladning, får vi at se, når vi prøver Superb iV i Danmark, men der loves altså op til 62 kilometer under de optimale betingelser, hvor det er dejligt vejr, langt fra frost og ved ikke for høje hastigheder.

10 ting om den nye Skoda Octavia


Hvad koster iV’erne?

De arbejder fortsat på priserne på Citigo-e iV og Superb iV hos den danske importør i Brøndby, så når vi har de endelige priser, vender vi tilbage før introduktionen af bilerne i første kvartal af det nye år. Men som altid, vi gætter gerne. Den helt elektriske Citigo spår vi til at lande på 150.-155.000 kr., og til den store Superb på benzin og el siger vi cirka 385.000 kr.

Hvordan vi er kommet frem til de priser? De nye Skoda-modeller skal være billigere end “originalerne”, E-Up og Passat GTE. De starter ved 162.895 kr. og 412.495 kr. En Skoda kommer med en lavere pris, så derfor er vi landet på vores prisgæt, som vi er.

Men Citigo-e kan blive billigere endnu, afhængigt af, om mulighed for hurtigladning bliver standardudstyr. Hos Volkswagen koster den såkaldte CCS-ladeindgang, nøglen til den hurtige opladning, 4.295 kr., men CCS er standard i den tredje af de tre elektriske mikrobiler i VW-koncernen, Seat Mii Electric. Spanieren er, i øvrigt, Danmarks billigste elbil med priser fra 149.990 kr.

Med priser i det leje åbner sig nye muligheder for danskerne. Omkring 150.000 kr. er ikke utænkeligt langt fra de 120.000 kr., som mange køber en ny mikrobil fra, og man skal huske, at automatgearet i elbilen ikke koster en krone ekstra. Kia Picanto 1,0 med 67 hk og automatgear, men uden noget af Skoda’ens forventede udstyr som alufælge og automatisk klimaanlæg, koster 130.000 kr. Citigo-e iV (og Seat Mii og VW E-Up) lyder som de perfekte bybiler.

Passat GTE kører 55 km på en opladning, koster 412.495 kr.