Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.

  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.
  • Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.

Kia e-Soul fås med to batteristørrelser og i tre udstyrsvarianter. Med det store batteri, som giver en rækkevidde på op til 452 km, starter prisen ved 324.999 kr.

Kia er nået længere med elektrificeringen af sine biler end de fleste andre bilproducenter. Koreanerne har en række plug-in-hybrider, hybrider og mild-hybrider, med flere på vej, og når det gælder fuldt elektriske biler, er der nu to modeller: e-Niro og anden generation e-Soul, som nu er i Danmark. Det danske modelprogram og priserne er nu på plads.

Den nye e-Soul er meget nært beslægtet med e-Niro og Hyundai Kona Electric (se priser på de to længere nede i artiklen), så den vigtigste variation i modelprogrammet er de to batteristørrelser, som kommer med stor forskel i rækkevidden – og en markant forskel i elmotorens ydelse. Basisversionen e-Soul Vision har en batterikapacitet på 39,2 kWh, en elektrisk motor med 136 hk og en rækkevidde (WLTP) på 276 kilometer. I udstyrsversionerne Comfort og Advance er batteriet med en kapacitet på 64 kWh standard, og det større batteri er sat sammen med en elmotor med 204 hk, mens rækkevidden står til 452 km (WLTP).

Forskellen i rækkevidde på 176 km og mere omfattende udstyrsniveauer sammen med 64 kWh-batteriet afspejler sig i prisen:

E-Soul 39,2 kWh Vision koster 269.999 kr.
E-Soul 64 kWh Comfort koster 324.999 kr.
E-Soul 64 kWh Advance koster 339.999 kr.

Basismodel med (enkelte) huller i udstyret

Vision-versionen med 39,2 kWh er i princippet veludstyret. LED-lygter for og bag, LED-tågeforlygter, 17” alufælge, elektrisk p-bremse, aut. klimaanlæg, armlæn foran, infotainmentsystem med 7” touchscreen og Apple CarPlay, paler på rattet til at styre niveauet for opsamling af bremseenergi, adaptiv fartpilot, aut. nødbremse med fodgængergenkendelse, aut. nødopkald, sporassistent.

Men vi er efterhånden så forvænte, at vi gerne vil have sædevarme og læderrat i bilerne, og e-Soul Vision har ingen af delene. Lys i make-up-spejlene er en detalje, man med tiden sætter pris på, og de tre stykker udstyr dukker først op i Comfort-udgaven; inkluderet i prisen på 324.999 kr. er også nogle ting, som er vigtige for en elbil, der skal køre i et køligt klima som det danske: opvarmning af batteriet, som øger effektivitet og sandsynligvis også holdbarhed, og en varmepumpe, som sørger for effektiv styring af temperaturen i kabinen. Comfort har også varme i rattet og p-sensorer bagtil, så findes der 55.000 kr. ekstra i budgettet, får man langt bedre udstyr og selvfølgelig meget bedre rækkevidde.

Om der er 15.000 kr. mere til den dyreste e-Soul, Advance, er mere smag og behag. Men mængden af ekstra udstyr er helt i top i forhold til merprisen: p-sensorer foran, el-foldbare sidespejle, krompynt, regnsensor, trådløs opladning af smartphones, infotainmentsystem med 10,25” touchscreen, navigation, sæder med betræk delvist i kunstlæder, aut. nedblændeligt bakspejl og lydanlæg fra den amerikanske producent Harman/Kardon. 15.000 kr. køber meget hos Kia.

Basisudgaven Vision kan opgraderes med Comfort-pakke med læderrat med varme og varme i forsæderne til 9.999 kr. og Vision-pakke med ekstra tonede ruder bagtil og p-sensorer bagved til 6.999 kr.

Alle e-Soul leveres med en Clever-ladeboks (frit monteret), som lader med 3,7 kW. Det gør, at e-Soul 39,2 kWh kan lades natten over, men e-Soul 64 kWh vil bruge i omegnen af 18 timer, hvis batteriet starter næsten helt i bund. For 6.000 kr. ekstra kan man opgradere til en ladeboks med en forsyning på 7,2 kW – ladetiden burde med den boks kunne ligge på fem en halv time for e-Soul 39,2 kWh og på lige under ni timer for e-Soul 64 kWh.

VIDEO OG FIRST DRIVE – Op til 452 km i Kia e-Soul

Priser på e-Niro og Hyundai Kona Electric

Det er oplagt at sammenligne priserne på den nye Kia e-Soul med de nært beslægtede modeller e-Niro og Hyundai Kona Electric. Der er forskelle i udstyr, køreegenskaber og komfort – men det er i høj grad design og pladsforhold, der vil afgøre, hvilken af de tre man som elbilskunde falder for.

E-Niro er den største af de tre elbiler og den med det største bagagerum. Den fås med enten 39,2 kWh batteri eller 64 kWh, og som e-Soul er udstyrsniveauerne Vision, Comfort og Advanced – Vision har det lille batteri, Comfort og Advanced det store. Priserne starter ved 279.999 kr., og over hele linien koster e-Niro 10.000 kr. mindre end tilsvarende udgaver af e-Soul.

E-Niro 39,2 kWh Vision koster 279.999 kr. (rækkevidde 289 km, WLTP)
E-Niro 64 kWh Comfort koster 334.999 kr. (rækkevidde 455 km, WLTP)
E-Niro 64 kWh Advance koster 349.999 kr. (rækkevidde 455 km, WLTP)

Der er også forskelle i standardudstyret i de to elbiler fra Kia. E-Niro har systemet, som opvarmer batteriet, læderrat, sædevarme, delvist kunstlæderindtræk, el-klapbare sidespejle og armlæn ved bagsædet allerede i basismodellen Vision, mens den så i stedet  mangler LED-forlygterne og Drive Mode-køreindstillinger. Den eneste lakering, som ikke koster ekstra til e-Niro er hvid (Clear White); til e-Soul er det orange (Mars Orange) – metallak koster i begge tilfælde 6.999 kr.

Hyundai Kona Electric er den mindst rummelige af de tre koreanske elbiler, og på pris lægger den sig i basisudgaven med 39,2 kWh batteri mellem de to Kia-modeller, mens det er absolut den billigste af de tre, når det handler om at købe en version med den store batteripakke: Hyundai underbyder Kia med 15.-25.000 kr. Den dyreste udgave, med den store batteripakke koster med undtagelse af 4 kr. det samme som e-Niro Advance.

Kona Electric 39,2 kWh Trend koster 274.995 kr. (rækkevidde 289 km, WLTP)
Kona Electric 64 kWh Trend koster 309.995 kr. (rækkevidde 449 km, WLTP)
Kona Electric 64 kWh Premium koster 349.995 kr. (rækkevidde 449 km, WLTP)

Den elektriske Kona er i Trend-udgaven bedre udstyret end e-Soul Vision. Kona Electric Trend har bl.a. rat i kunstlæder med varme, varme i forsæderne, tagræling, blind vinkel-system, p-sensorer for og bag, varmepumpe, regnsensor og el-foldbare sidespejle. LED-forlygter koster, i Deluxe-pakke med bl.a. delvist læderindtræk, navigation, 8″ touchscreen (i stedet for 7″), DAB+, lydanlæg fra Krell mv. 17.995 kr.

Premium-versionen har udstyr, som i e-Soul Advance koster ekstra, fx head-up-display (4.999 kr. til e-Soul), blind-vinkel-system (9.999 kr. til e-Soul) og indtræk i læder/kunstlæder, el-justerbare forsæder med køling og sædevarme i bagsædet (29.999 kr. til e-Soul).

Den elektrificerende Kona