Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling

  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling
  • Den opladelige Volvo XC40 er klar til bestilling

Volvo dækker nu alle ind, som vil køre plug-in-hybrid. Med introduktionen af den nye XC40 T5 Twin Engine kan alle Volvo-modeller fås som opladningshybrider – priserne for den delvist elektriske XC40 starter ved 594.980 kr.

Ingen anden bilproducent kan endnu mestre det, Volvo nu er i stand til, nemlig at levere samtlige af sine bilmodeller i plug-in-hybrid-udgaver. Svenskerne er med andre ord med på beatet, men det er værd at se på svenskernes formåen med en vis portion skepsis; Volvo har intet stort modelprogram, og ved siden af eksempelvis Audi og BMW blegner udvalget af modeller – om det så kommer til karrosserivarianter eller muligheder i motorrummet.

Den sidste og manglende brik i puslespillet med opladelige Volvo-modeller var den kompakte XC40. Den eneste Volvo, man indtil nu ikke har kunne sætte et stik i og lade op til (delvist) elektrisk kørsel. Nu er den officielt på den danske prisliste, og man kan afgive bestilling på den nye XC40 T5 Twin Engine og forvente levering i starten af 2020.

Den nye plug-in-hybrid kommer med den trecylindrede benzinmotor fra T3-modellen i kombination med en elektrisk motor, men da den samlede ydelse for de to motoriseringer i alt lander på 262 hk, skulle tallet i modelnavnet være derefter. Derfor T5 – og Twin Engine fordi, der er en forbrændingsmotor og en elektrisk motor. Benzinmotoren yder alene 180 hk, elmotoren, som sidder ved forakslen, leverer 82 hk.

Brændstoføkonomi og rækkevidde på en opladning er vigtigere tal end 262 hk. En plug-in-hybrid skal lades op før de fleste køreture for at give mening, og kun på den måde kan man i sin XC40 T5 Twin Engine drømme om at nå op det officielle tal: 40,5 til 49,4 km/l og CO2-udledning på mellem 46 og 56 gram/km (variationen i tal har med udstyr, fælgstørrelse mv. at gøre, og de er stadig ikke helt på plads).

Rækkevidden på en opladning af batteriet, som har en kapacitet på 10,7 kWh, forventes at ende på 44-46 kilometer. Igen, så afhænger det stærkt af mange faktorer. Kører man mest i byen og i tung trafik, vil man kunne komme langt på en opladning. Går pendlerturen direkte på motorvejen og de store landeveje, vil strømmen og den rent elektriske kørsel hurtigere forsvinde. Når batteriet er så fladt, som systemet tillader, går XC40 over til at fungere som en almindelig hybrid, hvor el- og benzinmotor kører side om side.

VIDEO – Volvo S60, den svenske skønhed

Priser fra 594.980 kr.

XC40 T5 Twin Engine står i tre udgaver på den danske prisliste på Volvo-hjemmesiden. Der er ingen Base-basismodel, som svenskerne har det for T3- og D3-varianterne – i stedet tilbydes den som Momentum, Inscription og R-Design. Som Momentum, den billigste version, koster XC40 T5 Twin Engine fra 594.980 kr., for både Inscription og R-Design er prisen mindst 662.980 kr.

Volvo har typisk specialpriser på sine modeller, hvor priserne er lavere end listepriserne, men der er endnu ingen specialpriser på den nye plug-in-hybrid.

Momentum kommer som standard med 18″ alufælge, LED-forlygter, digital instrumentering med 12,3″ skærm, infotainmentsystem med 9,2″ touchscreen, tagrælinger, aut. klimaanlæg med to zoner, fartpilot, aut. nødbremse, aktiv sporassistent, varme i rattet og varme i forsæderne.

Som Inscription har XC40 Twin Engine bl.a. 19″ alufælge, nøglefri adgang/start, indtræk i læder, p-sensorer for og bag, gearknop i krystal, adaptiv fartpilot og interiørindlæg i træ.

R-Design kommer bl.a. med 19″ alufælge, stylingpakke med mørktonede detaljer ude og inde, sportsundervogn, indtræk i nubuck og læder og nøglefri adgang/start.

Til alle versioner koster udstyr som DAB-radio, bakkamera, el-opvarmet forrude, el-styret bagklap, varme i bagsædet og navigation ekstra. Det koster ikke noget at få XC40 T5 Twin Engine uden motor- og/eller modelemblemer, men når man nu er gået efter den mest teknologisk avancerede XC4o, er der grund til at skilte med det.

For de kunder, som synes den nye XC40 T5 Twin Engine er for stærk (262 hk) eller for dyr (næsten 600.000 kr.), er der udsigt til en svagere og billigere plug-in-udgave af XC40, en variant med navnet T4 Twin Engine. Vi kender hverken ydelse eller rækkevidde på el for den version. Ydelsen vil sandsynligvis ende på omkring 200 hk.

Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 – med priser