Den vigtigste BMW 3-serie – den nye Touring

  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring
  • Den vigtigste BMW 3-serie - den nye Touring

En ny 3-serie fra BMW er lig med en ny Touring – en stationcar med lige så sportslige køreegenskaber som sportsligt design. Konkurrenten til Audi A4 Avant og Mercedes-Benz C-Klasse lander i september

3-serie kom for første gang som Touring i 1987, og siden da er den tyske stationcar for mange blevet den gyldne løsning: Plads til familie og oppakning, køreegenskaber som den for længst etablerede sedan. Stationcars overgiver markedsandele til SUV’erne, men heldigvis skal der mere til, før BMW stopper udviklingen af sin nu klassiske stationcar. For mange kunder er en SUV ingen erstatning for en stationcar med lavere tyngdepunkt.

Nu kan vi byde velkommen til den helt nye 3-serie Touring, som følger godt og vel et år efter den nye sedan havde premiere. Den danske importør forventer at have den nye model hos forhandlerne i slutningen af september, og stationcaren er fortsat en af de vigtigste modeller for mærket i Danmark; som firmabil og på privatleasing fylder 3’eren godt i landskabet.

Til den tid møder BMW 3 Touring en stærkt faceliftet Audi A4 Avant og en Mercedes-Benz C-Klasse stationcar i topform, og den kommer med et skarpt design, som i den grad har fået det bedste fra både forgængeren og den nye sedan. Karrosseriet er 7,6 cm længere, men også akselafstanden er øget, så bagsædepladsen er forbedret og bagagerummet vokset: der er plads til 5 liter mere, så volumen nu lyder på 500 til 1.510 liter. Det er på linje med konkurrenterne, men ingen af dem kan tilbyde den fikse detalje, som kendetegner en stationcar fra BMW: Bagruden kan åbnes separat fra resten af bagklappen, så man kan smide ting ind på toppen af det fyldte rum. El-styret bagklap er standard, og et bagsæde som kan deles i forholdene 40:20:40 er også med på listen over udstyr, tyskerne giver med.

I løbet af 2020 kommer 3-serie Touring som plug-in-hybrid, 330e, men ved introduktionen i september starter BMW med to dieselmotorer – 320d med 190 hk og 330d med 265 hk – og benzinudgaven 330i med 258 hk. Automatgear er standard. I november føjes basismodellen 320i med benzinmotor (184 hk) og topudgaven M340i med 374 hk til modelprogrammet, og vi forventer også, at BMW på et tidspunkt sender en diesel med lavere ydelse på markedet. En M3 er ikke traditionelt på programmet, så vil man have 3-serie med over 400 hk, bliver det som sedan.

VIDEO: Den bedste firmabil