Den vil vi ha’ – Up TSI kan starte en trend

  • Den vil vi ha' - Up TSI kan starte en trend
  • Den vil vi ha' - Up TSI kan starte en trend
  • Den vil vi ha' - Up TSI kan starte en trend
  • Den vil vi ha' - Up TSI kan starte en trend

Mikrobiler med masser af motorkraft er som biler uden afgift – rare at tænke på, men de eksisterer jo ikke. Men det har Volkswagen heldigvis taget sig af at lave om på, og Up med ny turbomotor med 90 hk kan være den rigtige medicin for alle dem, der hungrer efter en sjov bybil, der kan vinde en lyskrydsduel, overhale en Passat på motorvejen og køre op ad bakke uden en nedgearing. En trend? Forhåbentlig!

Volkswagen viftede engang nogle lidt anderledes Up-modeller foran næsen på os alle sammen. Cross Up var en af dem, og den blev faktisk til noget, men selv om vi er en af de største Up-købende nationer, så sælger Volkswagen den ikke til os i Danmark. Volkswagen viftede os også om næsen med noget, der faktisk var meget mere spændende. Up GT, en lille kraftkugle med turbomotor og 110 hk, præcis det samme som den første Golf GTI. Bare en mindre bil. Med turbo. Og moderne det ene og det andet. Up GT blev aldrig til noget, og det er virkelig, virkelig ærgerligt, for jeg er sikker på, at en mikrobil med megapower er lige det, mange af os gerne vil have fingrene i.

Der skete noget i sidste uge, der tænder håbet igen. Ikke hele håbet, men noget af håbet. Up GT bliver helt sikkert ikke til noget, særligt ikke efter dieselskandalen har fundet sine modelofre hos tyskerne, men den faceliftede Up med 90 turboheste er godt nok for mig lige nu. Det lyder godt, og jeg er sikker på, det bliver godt. Motoren er den samme som i de turboløse Up, altså tre cylindre, 1 liter slagvolumen, og fordi den nye turbomaskine er den samme som i Polo, Golf, Seat Ibiza og flere andre modeller, så ved jeg, at det er en stjerne af en lille motor; den rykker, tøver ikke, lyder godt og gør alle biler den sidder i til noget særligt. Motoren skal ‘slæbe’ på 1.095 kilo, når den ligger i Ibiza, i Up kommer den sandsynligvis kun til at have 950 kg at kæmpe mod. Den motor kommer til at gøre Up til en lomme-GTI af den slags, vi ikke har kunnet få fingre i længe.

      

Hurtig som den første Golf GTI

Volkswagen siger cirka 10 sekunder fra 0-100 km/t. Det bliver stort set det samme som den første Golf GTI, og med lidt fantasi er det også noget af følelsen fra den første GTI, jeg kommer til at tænke på, når jeg første gang prøver Up 1,0 TSI; den lave vægt, den sparsomme indretning, de tydelige lyde fra mekanikken. Hvis du synes, det er at træde på en legende, så tænk lige på, hvor svært det er at få råd til legendens rigtige arvtager i dag, Golf GTI nummer syv – så passer det mig fint, at den åndelige arving er en mikrobil. Hvis du virkelig ikke kan tåle sammenligningen, så tænk på Lupo GTI med 125 hk (sjovt, den kom heller ikke til Danmark…).

Jeg er helt med på, at Up slet ikke er alene om at have en turbomotor. Det er der også andre mikrobiler, der har. Smart ForTwo og Renault Twingo. De har også en turbomotor med 90 hk. Men som Cross Up fås de ikke i Danmark. Og så er der lige det problem, at jeg slet ikke vil sammenligne de to med Up, for hvor tyskeren faktisk allerede kører rigtig sjovt med 60 hk, så kører Twingo og ForTwo som en skændsel mod det baghjulstræk og den hækmotor, de er bygget op omkring. Up 1,0 TSI bliver sjov, fordi den er hurtig, og fordi den bliver underholdende at køre.

Fordi jeg vil vide mest muligt om den nye Up, har jeg gravet lidt i sagerne – og det viser sig, at Volkswagen allerede i sommeren sidste år sendte Up 1,0 TSI på markedet. Det var bare langt herfra, i Brasilien. Så jeg har fundet ekstra informationer, som kan vække et endnu større håb, der ikke bare hedder Up med 90 hk. Brasilianerne kan købe Up 1,0 TSI med 105 hk. Den går fra 0-100 km/t på 9,1 sekunder, og bare fordi den kan, hedder den Speed Up… Ro på, 90 hk er også en rigtig, rigtig god start, selv om Volkswagen endelig skal genoverveje den lille ting kaldet Up GT.

Tilbage er der kun at glæde sig – og samtidig sidde med lidt frygt. Volkswagen har ikke frigivet noget om udstyrsniveau eller prisindikationer, og jeg er bange for, at Up 1,0 TSI ender som en topudstyret, topdyr og topusælgelig mikrobil – kære Volkswagen, den må ikke ende på 160.000 kr. Det ville være så forbandet ærgerligt at se 7.000 nye Up på gaden i 2017, og så er kun 200 af dem Speed Up (det hedder den ikke, men det lyder da sejt), fordi den er alt for dyr. Så er der selvfølgelig altid håbet, at Seat og Skoda også snart får lov at bruge motoren i Mii og Citigo…