Det handler om stil – livsstil, for at være præcis

  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis
  • Det handler om stil – livsstil, for at være præcis

Årets bil i Danmark 2019 har fået sejere indpakning. Vi kører den første tur i Danmark og ser, om det giver mening, når Ford Focus bliver pyntet til en aktiv livsstil

TEKST OG FOTO Jacob Dalby

Ford Focus er nummer to på modelprogrammet til at modtage den lille Active-forvandling, som lillebror Fiesta også har fået. Det betyder beskyttende plast på skærmene, beskyttelsesplader under bunden (mest til pynt) og sorte tagrælinger, så den ligner en crossover. Men Focus Active er alligevel ikke helt så meget crossover, som mange af de andre vi er blevet bombarderet med det sidste års tid.

Frihøjden er godt nok øget med 30 mm, men bag rattet føles den stort set som en helt almindelig Focus. Den højere siddehøjde, som er et af de helt store salgsargumenter ved en crossover får man eksempelvis ikke med Focus Active. Den fås heller ikke med firehjulstræk, så det er altså minimalt, hvor meget længere på skovstien du kommer med 30 mm ekstra frihøjde. Men hvorfor så, spørger du måske?

Det handler om livsstil. Forskellen i udseende fra en almindelig Focus er nemlig ret markant. Focus Active ser en hel del hårdere ud i filten, selvom de ekstra detaljer mest bare er til pynt. Active-pynten udstråler netop en aktiv livsstil, og meget få ting er mere oppe i tiden end at se ud som om, man altid er på cykel-kano-telt-tur.

Ford Focus er Årets Bil i Danmark 2019

Kører i cirkler om de høje modeller

Men i stedet for dårligere køreegenskaber og dårligere brændstoføkonomi, som følger med mange crossovers, holder Ford fast i de fænomenale køregenskaber, som vi allerede kender fra den nye Focus, som i starten af året blev kåret som Årets Bil i Danmark 2019.

Focus Active kører i cirkler om crossovers. Takket være en let revideret undervogn og den ekstra frihøjde er køreoplevelsen en tand blødere, men langt fra i en grad, så det går ud over den skarpe styring. Undervognen sluger små sving med ujævnt underlag så let som ingenting. Den blødere affjedring virker til at være bygget til lige netop dén type veje. Jeg oplever selvfølgelig en lille smule mere krængning, men ellers kører Active fuldstændig som en almindelig Focus.

Modellen til test er stationcarudgaven, der bryster sig af god plads (nok til at jeg, med mine 180 cm, sov fuldt udstrakt på en madras bag i bilen under dette års Roskilde Festival); Focus hatchback fås også som Active-version, men den pyntede udgave af Focus giver mere mening i stationcarudgaven, hvor der netop er plads til den aktive livsstil.

En Corolla til gården, en Corolla til gaden

7.000 kr. for fritidssættet

Motoren i testbilen kommer med 150 hk fra den trecylindrede 1,5-liters Ecoboost-benzinmotor, og forhjulene får tildelt de virkningsfulde kræfter gennem et, for klassen usædvanligt, 8-trins automatgear. Alternativt fås samme motor med 180 hk eller den mindre 1-liters Ecoboost med 125 hk. Diesel er muligt i to varianter; enten 1,5-liter EcoBlue med 120 hk eller 2-liters EcoBlue med 150 hk.

Active-versionen med 1,5-liters Ecoboost og 150 hk koster knap 7.000 kroner mere end en almindelig Focus med Titanium-udstyr. Standardudstyret er svært at sammenligne – Titanium har nogle ting som standard (opvarmet forrude, aut. klimaanlæg med to zoner, nøglefri adgang/start, regnsensor), mens Active så bl.a. har større alufælge (17″ mod 16″) og LED-tågeforlygter som standard.

Med lækkert udstyr som panoramasoltag (12.480 kr.), adaptive LED-forlygter (i pakke med bl.a. 18″ alufælge til 16.925 kr.) og adaptiv fartpilot (til 6.505 kr. inkl. bl.a. skiltegenkendelse), Komfort-pakke med aut. klimaanlæg og regnsensor (7.060 kr.) og flere andre ting fra ekstraudstyrslisten ryger testbilens pris op i omegnen af 350.000 kr. Men den testede udgave med 150 hk står faktisk som en ligegyldighed i prislisten, med mindre man altså er tøjlet af forsikringsselskabet eller den bedre halvdel: udgaven med 182 hk koster bare 2.200 kr. ekstra.

Testbilen rammer 350.000 kr.

Generelt fungerer Focus rigtig godt i Active-trim. Designet bliver hårdere at se på, på den gode måde, og ikke mindst moderne med off-road attributterne. Og det er uden at gå på kompromis med køreegenskaberne fra den almindelige Focus. Selvom Focus Active hverken er det ene eller det andet, yder den stor tilfredsstillelse i det daglige. Prisen starter ved 235.915 for en hatchback med 1-liters benzinmotor, 125 hk og manuelt gear. Merprisen for den federe stationcar er desværre ret høj, nemlig cirka 24.000 kr.

Feltet af konkurrenter, der har gjort som Ford, er forsvindende lille her i Danmark. Skoda sælger ikke sin Octavia Scout hos os, Volkswagen ikke sin Golf Variant Alltrack, Seat har for længst droppet sin Leon Xperience. Toyota er en af de få, der står klar til at konkurrere med Ford. Senere på året eller i starten af 2020 kommer den nye Corolla Trek nemlig til Danmark.

7.5

KARAKTER

7.5 /10

Plus

  • Design, pladsforhold, køreegenskaber, komfort, motor, gearkasse, udstyr

Minus

  • Mangler noget udstyr ift. den billigere Titanium, stationcar meget dyrere end hatchback, dyr når den skal være veludstyret