DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020

  • DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020
  • DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020
  • DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020
  • DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020
  • DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020
  • DS 9 er den franske statslimousine årgang 2020

Hvis din Citroën C6 eller Peugeot 607 er ved at være udtjent, så er redningen klar – DS Automobiles laver en ny limousine i klasse med 5-serie og co. DS 9 kommer bl.a. i tre plug-in-udgaver med op til 360 hk

De franske præsidenter er gennem tiden blevet kørt rundt og fremvist i de mest ekstravagante sedaner fra Frankrigs bilproducenter. Citroën DS, Peugeot 607, Renault Safrane – der har alle dage været stil over præsidenterne. Men det stoppede brat, da Citroën C6 forsvandt som den sidste af de store franske limousiner i 2012. Emmanuel Macron, den nuværende præsident, må køre SUV – DS 7 Crossback. SUV. Crossback. Det lyder ikke som en luksusbil, der helt er en præsident værdig.

Macron og andre med hang til store sedaner fra Frankrig kan takke kinesiske bilkøbere for, at der er lavet om på det. DS Automobiles, det luksuriøse mærke med afsæt i Citroën, har offentliggjort sin nye DS 9. En klassisk sedan, en luksusbil på størrelse med tysk luksus som Audi A6. 493 cm lang, pakket med alt hvad PSA-koncernen kan levere.

Hvad det har med kineserne at gøre? De kinesiske kunder, også dem med chauffør, elsker europæiske luksus – og den må meget gerne komme i sedanform.

Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2

Op til 360 hk som plug-in-hybrid

De franske sedaners design har ofte været dristigt, kunstfærdigt og nytænkende. Ikke for alle. DS 9 er en sedan, som desværre hverken overrasker eller umiddelbart får os til at frygte noget på tyske luksusmærkers vegne; fronten er en kopi af SUV-modellerne DS 3 Crossback og DS 7 Crossback, og mens sedanen i profil ser elegant ud, kunne designet være japansk, koreansk eller amerikansk. Eller nok nærmere kinesisk, hvilket giver god mening.

Hvor tyske bilmærker satser på den delvise elektrificering af deres sedaner i nogle versioner (fx Mercedes-Benz E 300 de), bliver plug-in-hybriderne bærende i DS 9-modelprogrammet; første model på markedet bliver DS 9 E-Tense med 1,6-liters benzinmotor og elmotor, som leverer 225 hk – som fx i den tilsvarende version af Peugeot 508 Hybrid. Med et batteri med en kapacitet på 11,9 kWh får den en elektrisk rækkevidde på mellem 40-50 kilometer.

Næste trin på den elektriske stige bliver en stærkere variant med 250 hk, som også får øget elektrisk rækkevidde. På samme tidspunkt følger topmodellen, som har firehjulstræk og 360 hk. DS nævner ingen rækkevidde på el for de to versioner. Endelig vil der komme en rent benzindrevet DS 9 med 1,6-liters benzinmotor med 225 hk, mens diesel intet sted nævnes.

DS 9 har en akselafstand på 2,9 meter, så den skulle byde på “enorme” pladsforhold på bagsædet til enhver krævende præsident. Komforten skulle ligeledes være i top med aktiv undervogn med DS Active Scan, som via kameraer indstiller sig efter vejen.

Kun for frankofile?