DUEL – Små crossovers til de lange ture

  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture
  • DUEL - Små crossovers til de lange ture

En lille crossover som pendlerbil? Det er ikke noget problem, når det ligger en stærk, økonomisk og renlig dieselmotor ude foran. Men skal det så være en Hyundai Kona eller en Mazda CX-3? – Vi sætter de to dieselbiler op mod hinanden

De er blandt de mest eftersøgte bilmodeller på markedet. Små crossover-modeller, som er kompakte nok til byen, men voksne nok til længere ture. Og så sidder man højt med lidt bedre overblik end i bil fra mini- eller Golf-klassen, og det sætter mange pris på – om man så hører til den yngre målgruppe, som tænker trends, eller den ældre generation, som gerne vil stige mere ind end ned, når man skal ud at køre.

En lille crossover (eller SUV) er for mange købere den eneste bil, og jo flere danskere køber sig ind i de høje små, jo flere behov skal de biler kunne dække. Der skal også være udgaver til dem, der kører rigtig mange kilometer hvert år, og derfor kan langt de fleste biler i klassen udstyres med en effektiv og moderne dieselmotor.

Økonomien skal være i orden, og det skal miljøpåvirkningen selvfølgelig også. For at se, hvad to små crossover-modeller med nogle af de nyeste dieselmotorer på markedet dur til, har vi kaldt Hyundai Kona 1,6 CRDi Premium med 115 hk og Mazda CX-3 1,8 Skyactiv-D Optimum med præcis samme ydelse ind til duel.

Hyundai Kona – nu også som hybrid

Design

Mens CX-3 umiskendeligt er en Mazda, så kunne Kona høre til mange steder i bilriget. Der er noget Citroën C3 Aircross og Jeep Cherokee før faceliftet, men den koreanske crossover virker stadig original. Den er ved at være meget almindelig i gadebilledet, og med den rigtige farve, fx Blue Lagoon eller Ceramic Blue, er Kona et forfriskende syn – godt eller skidt, alt efter hvem man er. Testbilens røde lakering, Pulse Red, får det stilige frem i Kona og giver en god kontrast til de store mængder mørk plast. De store plastdele er integreret ret perfekt i designet, og især omkring forskærmene, hvor det omslutter hovedlygterne, skal Hyundai have point for kreativitet.

CX-3 er ved at være en af de ældste Mazda-modeller. Alligevel ser den godt ud, og den ser på en måde dyr ud. Japanerne har længe haft den dybrøde lakering, Soul Red, som en særlig mærke-farve, og den er blevet endnu dybere i versionen Soul Red Crystal, som med 8.000 kr. er en dyr lakering, men også en særdeles flot en af slagsen.

Mazda opdaterer CX-3. Igen

Kabine og indretning

Den lille Mazda ser godt ud, og den er endda ikke så lille endda. I længden måler den 428 cm, så den er længere end en Golf. Den er desværre slet ikke så rummelig som en Golf, og fordi den med 173 cm i bredden er meget smal (den er baseret på Mazda 2), så sidder man klemt på alle pladser. Pladsforholdene ved bagsædet er kun til børn, og sæderne støtter hverken her eller foran rigtig godt – på trods af, at CX-3 fik bedre sæder ved sidste års facelift.

Materialekvaliteten overgår mange steder i kabinen konkurrenter som VW T-Cross og Peugeot 2008; Mazda har et godt øje for plast og sammensætninger, som ser dyre ud, og det ruskindslignende materiale på tværs af instrumentbordet er et højdepunkt i kabinen. Det samme kan ikke siges om det forældede infotainmentsystem med 7” skærm, som styres via genvejsknapper og et lille drejehjul mellem forsæderne – det fungerer så meget bedre i den nye 3’er. Det funktionelt udfordrede infotainmentsystem har “venner” i kabinen: Optimum-versionen har kun et meget lille display i instrumenteringen til at vise hastigheden, mens omdrejningstælleren optager rigtig meget plads. Vi kører en lille dieselbil, ikke en Mazda 3 MPS (som vi savner).

Hyundai har på ingen måde været så pyntesyg med Kona-kabinen, og end ikke den testede Premium-version sprudler eller ser rigtig interessant ud. Ringene omkring luftdyser og gearstangen, selerne mv. kan peppes op med farve-pakker i rød, lime eller orange, men det bliver næsten for stor en kontrast til al den mørke plast.

Mørket gemmer på rigtig meget godt. Funktionaliteten er langt bedre end i CX-3, bl.a. med 8” touchscreen, som er nem at bruge, helt simple og klare instrumenter og større, bedre forsæder. Pladsforholdene er meget bedre, især når det kommer til bredde i kabinen (den er syv cm bredere end konkurrenten) og pladsen ved bagsædet. Og Kona er faktisk 11 cm kortere end CX-3.

Palisade er den første store SUV fra Hyundai



Motor og gearkasse

Mazda er kendt for sine smidige gearkasser og motorer med hurtig respons. Herligt, men det er bare så langt fra den oplevelse, man får i CX-3 med dieselmotor. Mazda har ellers gjort meget i forhold til denne motor, som også ligger i den nye 3’er. Den gik fra en slagvolumen på 1,5 liter til 1,8 liter, så den er noget større end den gennemsnitlige dieselmotor i klassen. Det starter ikke så elegant med en manuel gearkasse, som både virker træg og genstridig, samtidig med at gearingen ikke virker heldig.

Dieselmotoren lyder mere rå end i Mazda 3, og mens den trækker fint, så gør den det som om der er huller i momentet. Det går aldrig glidende i CX-3 1,8 Skyactiv-D, og hvis man skal kæmpe med hård trafik og kø i hverdagen, bliver det næsten et must at købe den med automatgearkassen, som med en merpris på cirka 16.000 kr. til gengæld har en fin prissætning.

1,6-liters motoren i Kona er en modsætning til motoren i CX-3. Den er mindre, men mere moment, 280 Nm mod 270 Nm, fra 1.500 o/min. Koblingen går perfekt og nemt, og mens gearkassen med seks manuelle trin ikke er ekstremt præcis, så er skiftene lette og hvert geartrin nemt at finde.

Drivlinjen er virkelig harmonisk, og her er ingen afbrydelser i momentet eller brug for at være ekstra opmærksom, når man sætter i gang. Den har udmærkede kræfter, og så lyder den mindre rå og mindre påtrængende end CX-3-motoren.

Under den ugelange test af de to biler kommer vi rundt i by, på land og på motorvejen. Tripcomputeren viser omkring 18 km/l i CX-3, men Kona gør det bedre: Cirka 19,5 km/l, som er meget tæt på det officielle forbrug.

Ny Mazda-benzinmotor: 180 hk, forbrug som en diesel

Køreegenskaber og komfort

Både Kona og CX-3 hænger på sin vis meget godt sammen i forhold til opsætningen af motor/gearkasse overfor køreegenskaberne og komforten. Kona er den mindre støjende og mere komfortable, hvor CX-3 er kontant og mere påtrængende.

CX-3 kan ikke følge den nye 3’er eller den faceliftede 6’er på hverken køreegenskaber eller komfort. Styretøjet er direkte, men giver ikke specielt god kontrol med den lille crossover, og selv uden de 18” fælge, som ellers er standard på CX-3 Optimum, er CX-3 kun komfortabel nok i affjedringen. Den er okay til en lang tur, men med den nye Mazda 3 in mente er den slet ikke god nok.

Kona har en affjedring, der passer meget bedre til en lille crossover, og komfortniveauet er glimrende. Undervognen virker mere rolig end i CX-3, og den tackler bedre bump og ujævnheder. Styretøjet er ikke nær så hurtigt, men til gengæld føles det mere naturligt. Kona er den mere behagelige og velkørende af de to – uden at den rent dynamisk taber til sin japanske konkurrent.

Pris og udstyr

Hvis vi kigger på, hvordan man billigst kommer til en af de to crossovers med dieselmotor, så står Hyundai stærkere end Mazda. Basisudgaven af Kona 1,6 CRDi, Life, koster 199.995 kr., og den har stadig udstyr som fartpilot, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, træthedsregistrering, (kunst-)læder på rattet og gearknoppen, 16” alufælge, varme i rattet og forsæderne, el-spejle med varme og selvfølgelig aircondition.

Basismodellen hos Mazda hedder Vision (med benzinmotor findes den billigere variant Core), og den koster 227.779 kr. Også den har automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, el-spejle med varme, varme i forsæderne, 16” alufælge og fartpilot, men man får mere end i basismodellen fra Hyundai: Automatisk klimaanlæg, infotainmentsystem med 7” skærm, regnsensor, el-foldbare sidespejle, p-sensorer bag, midterarmlæn ved bagsædet, automatisk nedblændeligt bakspejl og ægte læder på rat og gearvælger. For 28.000 kr. mere end hos Hyundai skal der selvfølgelig være noget ekstra at hente.

De to testede topmodeller ligger meget tæt på hinanden, både på pris og standardudstyr. Kona 1,6 CRDi Premium koster 259.995 kr. Det er 60.000 kr. over basismodellen, og den pris vender vi lige tilbage til, men udstyret er i orden: LED-forlygter, infotainmentsystem med 8” touchscreen, navigation, Apple CarPlay og DAB+, et godt lydanlæg fra Krell, nøglefri adgang/start, automatisk klimaanlæg, head-up-display, el-foldbare sidespejle, blind vinkel-system og meget mere.

Vores bud er dog, at man springer både basismodellen Life og topmodellen Premium over og tager den gode mellemmodel, Trend, for 60.000 kr. er en enorm udskrivning i denne bilklasse. Den koster 229.995 kr., og det er primært navigation, LED-forlygter og head-up-display, der forsvinder, så det er overskueligt, hvad man må undvære.

CX-3 i den testede topmodel Optimum koster 264.276 kr., så stort set det samme som Hyundai forlanger for sin topmodel af Kona. Og på standardudstyr er CX-3 Optimum stort set på niveau med Kona Premium. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, lydanlæg fra Bose, 18” alufælge, automatisk klimaanlæg, blind vinkel-system, adaptive LED-forlygter, varme i rattet og meget mere er standard. Men basismodellen til 227.779 kr. er solidt udstyret, så den anbefaler vi, hvis det skal være CX-3.

KONKLUSION

Mazda CX-3 har designet, de lækre interiørdetaljer og en lang udstyrsliste, men den har grundlæggende mangler. Den mangler plads, den har en uharmonisk undervogn, og så er dieselmotoren og den manuelle gearkasse ikke faldet godt nok ud. Hyundai gør det bare bedre med den nye 1,6-liters dieselmotor i Kona. Den trækker godt og harmonisk, og den støjer mindre. Kona er dertil bedre indrettet, mere rummelig og har højere komfort, men lavere forbrug.