Duster med nye turbomotorer

  • Duster med nye turbomotorer
  • Duster med nye turbomotorer
  • Duster med nye turbomotorer
  • Duster med nye turbomotorer
  • Duster med nye turbomotorer
  • Duster med nye turbomotorer

Sig farvel til den sidste motor uden turbo i den rumænske SUV – 1,6-liters benzinmotoren er strøget, og fremover er basismotoren en 1-liters trecylindret med 100 hk, men Dacia kan levere SUV’en med op til 150 hk

Dacia står ikke først i køen, når der skal uddeles ny teknik i det store fællesskab, der også omfatter Renault, Nissan og Mitsubishi (og Mercedes-Benz som samarbejdspartner) – billige biler fra Rumænien er kun billige, fordi de kører med ældre teknik.

Denne gang bevæger køen sig hurtigt, og Dacia får adgang til fællesskabets nye motorer: SUV’en Duster er allerede på markedet med den firecylindrede benzinmotor på 1,3 liter (den debuterede i den nye Mercedes-Benz A-Klasse), som fås med enten 130 eller 150 hk.

I bunden af motorprogrammet ryger den gamle turboløse firecylindrede 1,6-liters benzinmotor med 115 hk nu ud til fordel for en trecylindret turbomotor på 1 liter – 1,0 TCe. Der er nu fuld turbo på Duster-modelprogrammet, og selv om den nye basismotor med 100 hk er 15 hk nede i nominel ydelse, men den kompenserer med et højere moment på 160 Nm ved 2.750 o/min. Et højt omdrejningstal for maksimalt moment i en lille turbomotor, men da vi prøvede motoren i Nissan Micra, fungerede den ganske udmærket.

VIDEO – Er den nye Duster bedre end den gamle?

Den billigste ryger op i pris

I Danmark er der allerede priser på de nye varianter af Duster. Den nye basismotor får adgangsbilletten til SUV-eventyret til at stige med cirka 10.000 kr., så den billigste Duster nu står i 158.980 kr. Men som før er Access-udstyrsniveauet (forbeholdt den svageste motor) basis med stort B; hverken aircondition, justerbart rat, lydanlæg, el-sidespejle, el-ruder eller sædevarme får man – på den måde er der selvfølgelig færre ting, der kan gå i stykker, men det udstyrsniveau lyder næsten som en straf.

På Comfort-niveau med den nye motor koster Duster 1,0 TCe fra 185.380 kr. Aircondition, lydanlæg med Bluetooth/USB, justerbart rat, varme i forsæderne, el-ruder i alle fire døre og fartpilot er standard, men prisen er så også på niveau med kompetente mini-SUV’er som Hyundai Kona og Seat Arona.

Den stærkere benzinmotor, 1,3 TCe med fire cylindre og 130/150 hk, starter ved 212.980 kr. for udgaven med 130 hk og Comfort-udstyrsniveauet, som vi gennemgik ovenfor. Med 130 hk er man bundet til det udstyrsniveau, mens topmodellen med 150 hk er bundet til det højere udstyrsniveau Prestige.

Duster 1,3 TCe 150 Prestige løber op i 237.980 kr. I forhold til Comfort’en får man 17″ alufælge, infotainmentsystem med 7″ touchscreen og navigation, p-sensorer bagtil, blind-vinkel-system, bakkamera, ekstra-tonede ruder bagtil, midterarmlæn foran og kunstlæder på rattet og gearknoppen.

At Dacia stadig er i bunden af hierarkiet kan især ses på sikkerhedsniveauet. Automatisk nødbremse, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot og aktiv sporassistent er fraværende i alle modeller.

Ny 1,3-liters motor til Renault, Nissan og Mercedes-Benz

Firehjulstræk? Stadig kun med dieselmotor

Duster ligner en bil, der er født med firehjulstræk, men faktisk kan alle benzinudgaverne kun leveres med forhjulstræk. Skal der træk på alle fire hjul, så skal man vælge den firecylindrede dieselmotor, 1,5 Blue dCi, med 115 hk.

Med forhjulstræk og Comfort-udstyr koster Duster diesel fra 197.980 kr., med Prestige-udstyr fra 217.980 kr. Firehjulstræk kommer der på i Comfort 4×4 til priser fra 232.980 kr., og den mere veludstyrede Prestige 4×4 ender i 252.980 kr. – firehjulstræk koster med andre ord 35.000 kr. ekstra.

Gemt i konfiguratoren på den danske hjemmeside, hvor man kan sammensætte sin drømme-Duster, gemmer Dacia på endnu et udstyrsniveau – det ligger over Prestige, hedder Techroad og fås kun i forbindelse med dieselmotoren.

Duster 1,5 Blue dCi Techroad koster med forhjulstræk fra 226.980 kr., med firehjulstræk fra 261.980 kr. I forhold til Duster Prestige er det en lille ekstraudskrivning på 9.000 kr. Automatisk klimaanlæg og nøglefri adgang/start er med i pakken i forhold til Duster Prestige, men da udstyrslisten ikke nævner andre væsentlige forskelle, kan man lige så godt købe de to stykker ekstraudstyr separat til Prestige for 8.480 kr. og glæde sig over at have sparet sig selv for 520 kr.