En ny type R

  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R
  • En ny type R

De fleste kender Volkswagens R-modeller for Golf R. Golf-familiens raket med 300 hk og firehjulstræk. R-logoet skal fremover sættes på flere modeller, og startskuddet lyder med T-Roc

Det er ikke for sjov, at BMW for første gang laver X3 som balstyrisk M-model, og det er slet ikke tilfældigt, at den første model fra ikke-mere-Seat-men-selvstændige Cupra er den høje Ateca. Det er også svært at forestille sig AMG uden et hav af SUV-modeller, og jeg sætter gerne nogle penge på, at Ford Kuga og Hyundai Tucson får en “hård” behandling med en ST-model hos Ford og en N-variant hos Hyundai.

Når salget af alt hvad der har med en crossover eller SUV at gøre, stiger og stiger alle steder i verden, så er kraftige motorer, større bremser og et mere direkte styretøj den mest naturlige konsekvens, jeg kan komme i tanke om. Hvis de mest populære modeller ikke skulle komme med de kraftigste motorer, hvilke modeller skulle så?

Hos Volkswagen passer det helt perfekt med, at R-familien skal udvides og fornyes, så Golf ikke er den eneste med R på. For mig er Tiguan slet ikke utænkelig som R-model, og det er sluppet ud fra direktionsgangen i Wolfsburg, at den store Touareg kommer som plug-in-hybrid-R. Men Volkswagen starter med den mindre og lavere T-Roc, en af de mest populære crossovers på vores kanter; 2-liters turbomotor med 300 hk og 400 Nm, Haldex-firehjulstræk og automatisk DSG-gearkasse.

De samme tal står på specifikationsarket for Golf R, og det er naturligt, at motoren stammer fra den, så er T-Roc R bare en kynisk forretningsidé med med genbrugsmaterialer, eller har den noget reelt at byde på? Jeg indtager de øde og fantastisk snørklede veje i bjergene nord for Nice.

BMW X2 M35i topper med 306 hk


Hurtigere end BMW X2 M35i

Dette er en hurtig crossover. Turbomotoren er i sin kategori, den for motorer omkring 2 liter, en af mine klare favoritter, og med den spændt for bliver jeg katapulteret fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det er et seriøst tal, og T-Roc R er blot en ubetydelighed langsommere end Golf R. Men den er faktisk 0,1 sekund hurtigere end BMW X2 M35i med 306 hk og 450 Nm.

Meget muligt, det har med den hurtige dobbeltkoblingsgearkasse at gøre. Den har syv trin, skifter med vold, magt og mærkbare ryk (men næppe effektive) ryk, når T-Roc R står i sit festligste humør (køreindstilling Race), og jeg bruger de lidt for små og plast-kedelige skiftepaler. Når jeg lader den skifte selv, er den bare uhyre effektiv og sætter den fabelagtige 2-liters turbomotors i et endnu mere favorabelt lys.

Bang, boble, hvæse, siger udstødningen, som i min testbil er af slovensk herkomst og lavet af firmaet Akrapovic. Den er en fest i lyd, den udstødning, og i direkte modsætning til så meget andet lyd fra og omkring motorer i dag, så lyder den slet, slet ikke kunstig. Prisen? For at bruge et udtryk, som jeg altid har afskyet for dets nedsættende kvaliteter: Hvis du er nødt til at spørge, har du ikke råd. 67.195 kr. Nej, der skal være fem tal, og de står desværre alle på de rigtige pladser.

VIDEO – Et farvel til Volkswagen Beetle


Hævet over Golf R
 

Jeg har ikke glemt, at det i høj grad handler om, at jeg vil finde ud af, om T-Roc R er en crossover med for mange hestekræfter – eller eller er brugbar og sjov hatchback, som står højere over jorden end Golf. Det er bare sådan, at T-Roc R får mig til at glemme, at den er omkring 10 cm højere end Golf R.

Den er 20 mm højere end den helt almindelige T-Roc, den nye R, men den er også meget andet. Den er resultatet af et stykke arbejde fra et team med en motorsportskyndig mand ved navn Jost Capito i spidsen. R-teamet med den tidligere motorsportsredaktør i spidsen satte sig for at skabe en fuldendt, fartglad crossover, som ikke falder til jorden i de krævende sving.

Jost Capito og holdet kunne have smidt den fine motor i T-Roc, givet den sine nye kofangere og vertikale LED-kørelys og fået det overstået. Det er gået på den helt omvendte måde, og sammenhængen i køreegenskaberne gør T-Roc R aldeles og overraskende harmonisk og køreaktiv. Bremserne kommer fra Golf R Performance-pakken, styretøjet med variabel udveksling er følsomt og hurtigt, og firehjulstrækket er afstemt til at gøre bilen mere livlig.

Jeg elsker gode overraskelser, og det er for mig en overraskelse, at T-Roc R danser let rundt i krævende kurver, og at bagenden bliver tilladt at skeje bare lidt ud, så jeg får den dejlige fornemmelse af, at der bliver skubbet og sluppet en smule fra bagdækkenes side.

Det er muligt, at T-Roc R kommer til at stå i skyggen af den nye Golf R, når den kommer i 2020, men her og nu kan den stærke crossover stå selv som en vellykket transformation fra hverdags- og familiebil til en af de sjovere høje modeller. Og så har den prisen med sig. 554.995 kr. er 85.000 kr. mindre end for Golf R, kun 60.000 kr. mere end for Golf GTI Performance med 245 hk, og selv om plasten på instrumentbordet stadig er utilgiveligt hård som sten, så er det en god pris.