Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4

  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4
  • Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4

En god bil med et uinspirerende design – den seneste Audi A4 får efter fire år en opgradering med stærkere karakter. De ydre ændringer følges op af den første touchscreen i A4 og motorer med mild-hybrid-teknik, mens S4-modellen nu kommer med 3-liters dieselmotor med 347 hk

Helt ny BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-Klasse i topform i salgsstatistikken. Audi A4 er den klemte i det selskab, og om det er et kedeligt og forglemmeligt design eller den hårde konkurrence, der har sendt firmabilen fra De Fire Ringe bagud, skal vi let og elegant springe over denne gang. For Audi har haft den fire år gamle A4 – og udgaverne A4 Allroad og S4 – gennem en større fornyelse med mere karakterfuldt design, nyt infotainmentsystem og opgraderede motorer.

Det er faktisk mindre end et år siden, Audi sidst havde fornyelse på programmet for A4. Dengang var det små justeringer. Helt små justeringer af designet og udstyrspakkerne, som havde en meget mild effekt på modellen. Denne gang er der tale om et facelift, der i følge Audi er blandt de mest omfattende, mærket nogensinde har givet en model. For at vise, der er noget om snakken, har vi sat et billede ind af 2018-udgaven af A4 (billede nummer to) – som en hjælp til at skelne A4 før og efter faceliftet.

Forskellen er tydelig, og A4 har mere designmæssig karakter og styrke end før. Forlygterne er nye, uden et hak i den nederste kant, og grillen er bredere og mere spids i siderne end før. Det dyreste for Audi ved designændringerne kan nemt være ændringerne, der ses fra siden: der er ikke længere en meget lige og ligegyldig linje hele vejen fra forlygte til baglygte, men i stedet mere muskuløse skærme med indbygget kant, som stopper lige i starten af fordøren (og slutningen af bagdøren). LED-forlygter er standard, mens avancerede matrix-LED-forlygter bliver ekstraudstyr.

Design- og udstyrslinjerne er nulstillet. A4 fås fremover i en basisversion, som Advanced og med S Line-udstyr. A4 Allroad og S4 kører med specifikt design.

Mere sportsligt design på Audi A4

Touchscreen, men kun en skærm

Med alle ændringerne af det ydre design på A4, var det nærliggende at tro, at Audi var gået hele vejen og havde givet firmabilen et nyt interiør med nyt instrumentbord a la A6, hvor der er en touchscreen til infotainment og en touchscreen til klimaanlæg mv. Så omfattende er tyskerne ikke gået til værks, og det grundlæggende design ændrer sig ikke i kabinen. Der er stadig store drejeknapper til klimaanlægget og rigtige knapper til start-stop, køreindstillinger mv. Og det er vi ikke kede af, for A4 havde i forvejen en kabine i meget høj kvalitet og med næsten perfekt funktionalitet.

Men der er store nyheder. MMI-infotainmentsystemet styres nu ikke længere med et drejehjul og genvejsknapper ved gearstangen, men gennem en touchscreen på 10,1″. Den nye touchscreen skulle reagere hurtigt (som vi har erfaret, den gør i bl.a. Q3), og der er flere online-tjenester og forbedret navigation. Fulddigital instrumentering står, sammen med navigation, B&O-lydanlæg og head-up-display, stadig på ekstraudstyrslisten (vi kender endnu ikke til specifikt udstyr på danske A4-modeller), mens automatisk nødopkald er standard.

S4 kører nu med diesel

Audi sender den faceliftede A4 ud med et bredt motorprogram, hvor 150 hk står i bunden og 347 hk i toppen af listen. Basismodellen er A4 35 TFSI med benzinmotor med 150 hk, mens vi derover kan forvente A4 40 TFSI med 190 hk og A4 45 TFSI  med 245 hk. Diesel bliver det dominerende brændstof i A4, og tyskerne leverer udgaver med mellem 150 og 231 hk – de mindste med fire cylindre, de stærkeste med seks cylindre. Mild-hybrid-teknik med 12 volt strømforsyning sænker forbruget i flere udgaver af A4.

S4-modellen har et mere effektivt og stærkere mild-hybrid-system med 48 volt, og så skifter den stærke model, som senest S6, S7 og SQ5 har gjort det, fra benzin til diesel; hjertet i S4 er nu en 3-liters V6 med 347 hk, som med elektrisk styret kompressor skal levere øjeblikkeligt bundtræk. Markeder udenfor Europa får fortsat S4 med V6-benzinmotor med 354 hk.

Audi nævner intet om direkte ændringer eller forbedringer i undervognen eller køreegenskaberne. A4 kan vælges med hele fire forskellige opsætninger for undervognen: standardundervogn med passive støddæmpere, sænket komfortundervogn med adaptive støddæmpere, sportsundervogn med passive støddæmpere eller sportsundervogn med adaptive støddæmpere. Vælger man en af de adaptive undervogne, indstilles undervognen sammen med andre dele af mekanik og elektronik via køreindstillingerne Drive Select.

Den faceliftede A4 rammer de danske forhandlere i september – priser regner vi med at få i juli eller august.

Baghjul til BMW og Benz