Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider

  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider
  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider
  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider
  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider
  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider
  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider
  • Ferrari 488 Spider klar til at afløse 458 Spider

Ferrari 458 Italia blev i foråret til Ferrari 488 GTB, og nu bliver 458 Spider til 488 Spider efter samme opskrift. Forbedret aerodynamik og mere klarhed i designet blegner i forhold til den nye turbomotor med 670 hk, der gør den italienske fuldblodssportsvogn til markant hurtigere en af slagsen

> Den åbne 488 Spider har den nye turbomotor med 670 hk
> 0-100 km/t skæres ned til 3 sekunder rent fra 3,4 sekunder i 458 Spider
> 488 Spider er den mest aerodynamiske åbne bil, Ferrari har bygget til dato

Hvis nogen har glemt, hvor kompliceret et kunststykke en Ferrari er, så kan de få det genopfrisket med lanceringen af afløseren til den åbne 458 Spider, der nu, præcis som 458 Italia i foråret blev til 488 GTB, bliver til 488 Spider. 488 Spider har en chassisramme lavet af 11 forskellige typer aluminium, der hver har sin unikke styrke, og det lette metal er parret med dyre typer metal som magnesium for at give præcis samme stivhed som den, man kan finde i den lukkede 488 GTB. Kompliceret, mildest talt.

Den nye 488 Spider vil ikke vække opsigt i gaderne omkring New York, Abu Dhabi og Shanghai, fordi den er lavet af ædle metaller, den vil trække blikke til sig, fordi den endnu mere end før indgyder til respekt med sit utroligt aerodynamiske snit. Frontens svævende, aktive aerodynamik har veget pladsen for et langt bredere luftindtag, der i midten brydes af et ”næsebor”, der løber videre op over hjelmen. Aerodynamikken dikterer også det ændrede design bagtil: mere luft kan komme ud af flere åbninger. Baglygterne sidder samme sted, men grafikken er ny. Tre udstødningsrør bliver til to.

Lyden i gaderne i verdens storbyer vil lyde anderledes, når 488 Spider blæser ud gennem de to store afgangsrør. Midt i bilen ligger bilens største nyhed, hvor 4,5-liters V8eren med klassisk åndedræt før lå – den nye V8 på 3,9 liter, der fodres med den livgivende luft fra turboladere. 458 Spider var god for 570 hk, i 488 Spider er ydelsen på monumentale 670 hk.

De mest traditionelle tilhængere vil mest begræde den gamle motors villighed til at dreje op til 9.000 o/min, hvor den nye tilbyder mere civiliserede 8.000 o/min. Langt størstedelen vil sluge stoltheden og i stedet nyde 220 ekstra Nm, i alt 760 af slagsen, leveret ved 3.000 o/min. 458-motoren leverede sine 540 Nm ved dobbelt så mange omdrejninger.

                

Mere magt og hurtigere reaktionstid

Ferrari taler meget om en helhed, en kombination af hvordan responstider, aerodynamisk perfektion og finjustering af elektroniske systemer fører højere tempo og mere præcision med sig i forhold til forgængeren. Finpolering af bl.a. det avancerede SSC2 Side Slip Angle Control System gør, at den nye Spider kan accelerere 12 procent hurtigere ud af et sving end 458 Spider. Den overordnede reaktionstid, og her regner vi med at Ferrari taler om fx de elektroniske systemer og mekaniske virkemidler, er 9 procent hurtigere end før.

Med sikkerhed kan vi oplyse, at Ferrari 488 Spider reagerer meget, meget hurtigt på bevægelser omkring den højre pedal. Med 7-trins F1-dobbeltkoblingsgearkassen i alarmberedskab og alle systemer på nåle kan den åbne vogn klare 0-100 km/t på 3 sekunder rent, og det er en forbedring på respektable 0,4 sekund.

Apropos åben, så er 488 Spider udstyret med den kompakte og lette foldbare hardtop, der passer sig perfekt ind i design og aerodynamik, om den så er åben eller ej. Det tager 14 sekunder at åbne eller lukke taget, som flugter perfekt med karrosseriet over motoren. Ferrari går ikke kun op i det æstetiske omkring en åben bil, men også at motorens lyd tilpasses nøjagtigt til en åben superbil. Selv om en puristisk og fuldt fokuseret bil i denne kategori anses for at være en lukket model, anerkender Ferrari i høj grad også, at folk med en vis indkomst gerne vil kunne mærke og høre naturen, mens de kører.